Nytt pa anlegg

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Nytt pa anlegg

Legg inn av Trond »

Student samfunnet Meieriet i sogndal skal kjøpe nytt lydanlegg.

Idag henger det 3 stk Turbosound THL 811 Mk-II topper og 2 TSW 718 subber på kvar side. Amping er Lab2000/4000 xta filter.

Sikkert lurt med noko linjepa, nokon forslag!

Pris er uvesentlig.

Fint viss dere som har vert der mykje som teknikere har noen inputs. Viss ikkje så har dere ingen grunn til å klage når innstallasjonen er ferdig :twisted: :twisted:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Meyer Msl-4, Ds-4p og Hp700 med LD-2?

Hvis du vil ha linje så er jo M'elodie eller Mica fine saker.
Kristoffer Engen
Newbie
Sted: haslum
Kontakt:

Legg inn av Kristoffer Engen »

sjekk ut martin audio w8lm.. brukte det i sommer..knallbra saker!
Espen Helgor
Newbie
Sted: Oslo

Legg inn av Espen Helgor »

Du kan jo se på L-Acoustics. ARCS eller d-VDOSC kanskje.

Espen.
Ja, du MÅ gjøre en beregning før du henger opp line-arrayet ditt !!!!!!!!
Jørgen Stene

Legg inn av Jørgen Stene »

Hei Trond !

Dette kommer vel ikke som en overraskelse med jeg tror nok at 2 Turbosound TA-500 med 1 Hi Hi-Mid kasse og 2 TSW 218 pr side gjør jobben. Dere har jo allerede ampene og delefilter ( nesten ).

Hilsen Jørgen
knut
Active Member
Sted: Bergen

Legg inn av knut »

Var jeg Meieriet ville jeg testet litt forskjellig. De fleste leverandører ville nok gitt en demo med anlegget sitt. En fin rekke med Martin LM'er på hver side hadde nok gjort susen:) , men det kommer vel ann på pris og tenker jeg.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Kenneth Jensen
Pro Member
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

er ikke meieriet Norgesnettet sted??
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Derfor pris var uvesentlig :wink:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Det blir nok d&b Q1 med J subber.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Gaute
Newbie
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av Gaute »

Trond skrev:Det blir nok d&b Q1 med J subber.
Q1 er jo "hifi-PA", noe jeg elsker å jobbe med. Men må si at jeg har blitt trollbundet av allsidigheten til Martins W8LMI. Til rock vil jeg faktisk si at Martin gjør en bedre jobb, og leverer mer trøkk, samtidig som de leverer en åpenhet som gir mulighet for å nå virkelige høydepunkter innen enhver genre. Det blir vanskelig å argumentere mot Q1s evne til å levere nydelig lyd, men jeg ville definitivt hørt W8LMI før jeg bestemte meg. Prisen vil nok heller ikke avskrekke (selv om den ikke skulle bety så mye).
Gaute Tjøstheim
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Personlig synes jeg Q låter bra, men er litt "pinglete" når det gjelder hva man kan oppnå med den i mange sammenhenger. Synes det er litt mer "mat" og ikke minst allsidighet i W8LM..Men smaken er jo som baken.... :)
knut
Active Member
Sted: Bergen

Legg inn av knut »

He he, var litt kjapp på skrivingen der ja.
Men vil tro at en A-B test mellom LM'er og Q1 vil gøre susen.
Tror ikke det vil være noe problem å få en demo av de respektive importørene. Som det ble nevnt her så er ikke LM'er den peneste i klassen men det er vel ikke slik musikk som skal spilles på Meieriet heller. Det de trenger er en god "allrounder" som låter bra til det meste.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Sondre Bry Glevoll skrev:Personlig synes jeg Q låter bra, men er litt "pinglete" når det gjelder hva man kan oppnå med den i mange sammenhenger. Synes det er litt mer "mat" og ikke minst allsidighet i W8LM..Men smaken er jo som baken.... :)
Forklar kva du meinar med meir allsidighet!

At det er meir mat kan jo og godt hende, men i q så er det 2 10" og i w8ml er det 2 8", q spelar 139 db og w8ml 125db, ikkje sikkert det er samme måling, men på papiret så ser det ikkje ut som det er meir mat.

Virkligheten er jo klart noko heilt anna, men har ikkje høyrt martin.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Sondre Bry Glevoll
Active Member

Legg inn av Sondre Bry Glevoll »

Tekniske data er et tema i seg selv når det kommer til høyttalerprodusenter..Få som jeg har et inntrykk av er helt korrekte på dette. Dette finner du fort ut når man åker ut og prøver noen av dem og sammenligner..D&B Q synes jeg låter litt mer "hi-fi" som Gaute her sier..Da vi hos oss skulle velge ny PA sto vi nettopp mellom Martin sine produkter og D&B Q da vi hadde luket bort en 10-12 andre alternativer. Grunnen til at vi valgte Martin framfor Q var flere, men jeg kan summere opp ett par for og imot her nå..

Fysisk størrelse: Ganske like, men større sub hos Martin.
Amping: D&B både dyrere og tar mer plass, Martin ekstremt lettdrevet.
Pris: Bedre rabatter på Martin, og amper blir mye dyrere med D&B.
Raider: D&B et lite hode foran i Norge foreløpig, men her skjer det ting.
Potensial: Martin funket bedre også på rocketing, samt hadde mye større potensial utendørs (ekstremt mye lengre kastlengde, og mindre "drop" underveis)

Konklusjonen for oss ble som følger: Martin ville både bli litt rimeligere, kunne gjøre større jobber, og ville kunne brukes til flere ting enn det Q ville. Så da lot vi ting som bl.a raidermat ligge litt, da vi følte at dette er noe som kommer til å bygge seg til med flere brukere i løpet av relativt kort tid.

Men når sant skal sies skulle jeg skulle gjerne hatt begge..Da D&B Q er "killer" å ha på mindre plasser som revyer/teater, + at du faktisk kan ta med deg en grei rigg i en varebil, og det at den faktisk kan rigges alene også..Så vi får satse på at nissen får ønskelisten vår i år :D

By the way..W8LM har en peak på 131db i tekniske specs..Ikke at det betyr noe, men rett skal være rett.. :)
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Da vi hos oss skulle velge ny PA sto vi nettopp mellom Martin sine produkter og D&B Q da vi hadde luket bort en 10-12 andre alternativer. Grunnen til at vi valgte Martin framfor Q var flere, men jeg kan summere opp ett par for og imot her nå..

Vil det seie at Q kom på andreplass?
Fysisk størrelse: Ganske like, men større sub hos Martin.
Ikkje viss du kjøper J-subb
Amping: D&B både dyrere og tar mer plass, Martin ekstremt lettdrevet.
3U er ulempe ja, men her er dsp innebygd i alle amper så du kan splitte så mykje du vil, har og full styring og overvåking av alle bokser og amper fra front på pc. Og ein stor fordel at det er eit lukka system med eigne amper. Skjønne ikkje at noko vil kjøpe topp of the range pa og bruke rimelige qsc plx amper.
Pris: Bedre rabatter på Martin, og amper blir mye dyrere med D&B.
Ja det koster med d&b, men når eg kalkulerte så var det dyrere med Martin :?
Raider: D&B et lite hode foran i Norge foreløpig, men her skjer det ting.
Ja kanskje, kanskje ikkje :)
Potensial: Martin funket bedre også på rocketing, samt hadde mye større potensial utendørs (ekstremt mye lengre kastlengde, og mindre "drop" underveis)
Dette kan nok stemme, har ikkje samanlignet.
D&B Q er "killer" å ha på mindre plasser som revyer/teater, + at du faktisk kan ta med deg en grei rigg i en varebil, og det at den faktisk kan rigges alene også.
Dette er eit stort argument for vår del som her på vestlandet køyrer mykje varebil, grunna ferjer/bom avgifter, samt at med eit mindre innbyggertal (lika mange i S&F som i stavanger by) ikkje har dei største festivalene/arrangemanga.

Har vel og gløymt å nevne at Alpha riggen er tilsalgs, me skal og kjøpe q, planen er at studentsamfunnet skal ha samme type pa som oss, letter å supplere kvarandre.

Mange gode argument her, og pa som tilfredstiller alle krava finnes vel neppe.

Men det at Hellbillies, Bjørn Eidsvåg, Vamp og Madrugada alle foretrekker q, fortel ein del. Samt at D'light, Drammenlyd, Morten Schance, Hallingdal lyd, Vest lydservice og pac har samme system er jo og eit kvalitetstempel.

Ikkje det at martin er dårleg, men det ser ut som det kjem på min andre plass :)
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar