LAB suben var jo litt av et beist, er over dobbelt så stor som BH15 fysisk....
Utifra målinger og spek sammenligninger vil jeg være rimelig skråsikker på at begge subene er kjipe standalone hvis de ikke blir plassert i et hjørne, men begge vil få deg til å se dobbelt fra et firer stack.
Har aldri hørt LAB suben før, så kan heller lage en teoretisk liste over fordeler og bakdeler gitt av de to forskjellige designene enn å komme med antagelser. Listen blir kanskje litt i overkant patriotisk da konvensjonelt horndesign var hele grunnen til at jeg testet/forsket meg frem til en annen type hornlading:lol:
LAB suben er et tradisjonelt horndesign med lukket bakkammer med lite volum, to drivere, frontkammer med kompresjon og sneglefolding, og vil ha alle fordeler og bakdeler et slikt design gir.
Fordeler med LAB subens design:
Fjæreffekten til lufta i bakkammeret stopper ekstreme membranutslag (kan ofte klare deg fint uten HP filter).
Sneglefolding gir lite turbulens.
Motstående drivere minimerer forplantning av mekanisk vibrasjon og gir høyere output.
Veldig bra utnyttelse av kabinettvolumet.
Bakdeler ved LAB subens design:
lukket bakkammer gir teoretisk 24dB dempning per oktav fra knekkfrekvensen, noe som er kjipt hvis du har mange kasser og fellesarealet på hornåpningen kunne gitt en lavere knekkfrekvens hvis ikke bakkammeret hadde "stoppet" dypbassen.
Lukket bakkammer gir en ulineær fjæreffekt som gir høy harmonisk forvrengning og forskjellig frekvensrespons ved forskjellige lydtrykk. Litt mer utdypet: Lufta følger tilstandsligningen for en adiabatisk prosess, pVg=C. Her er p trykket, V er volumet, γ =1.4 for luft og C er en konstant. Ligningen viser at det er et ikke-lineært forhold mellom V og p. Den bør være lineær fordi driverens bevegelse påvirker volumet i kammeret, V, men den lyden som høres skyldes trykket, p.
Noe av dette kommer også fint frem på feks WinMLS HD målinger, et godt alternativ for de som ikke gidder å sitte med fysikk i jula
Front kompresjonskammer gir turbulens og forskjellig frekvensrespons ved forskjellige lydtrykk.
Sneglefolding som er 90 grader eller mindre per bøy på hornet lar høyere frekvenser slippe igjennom slik at harmonisk distorsjon også blir forsterket ut av hornet.
BH15 bruker en proprietær hornladingsteknologi:
Fordeler ved BH15 designet:
Frekvensresponsen forblir tilnærmet lik selv ved høye lydtrykk.
Lavere harmonisk distorsjon enn tradisjonelle design, den typiske hornlyden "honking" er så og si eliminert.
12dB dempning per oktav fra knekkfrekvensen, noe som gjør at en stor array vil gå dypere enn en array med tradisjonelle design.
Ingen turbulensartifakter fra frontkammer da driveren er direktekoblet til horntrakten.
Triple sandwich hindrer mesteparten av kasse og materialresonanser samt lekkasjer, og gir høyere output.
Bakdeler ved BH15 designet:
Må ha HP filter for ikke å blåse driveren (spesialdesignet progressivt oppheng gjør det noe tryggere, men ikke nok).
Selv om det er en Z folding på hornet så har bøyene så jevn luftgjennomstrømning at distorsjon også vil kunne forsterkes i denne horntrakten.
Hmmm ble en liten avhandling det her, kanskje til og med uten at jeg fikk svart på det du var ute etter Helge?
The speakers were made more efficient by hornloading.