Behringer PA
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 06 jun 2006, 23:39
Behringer PA
Hei alle sammen!
Jeg lurer på hvorfor alle hater Behringer når "nesten" alle bruker det. Jeg vet at det er billig og alt det der, men Behringer lager faktisk noe bra fra små til mellom PA. Blant annet ampene dems EP2500 er jo helt opp mot QSC RMX serien.
Vel, måtte bare få det ut da så å si alle lydmenn "hater" Behringer MEN alle har en eller annen enhet med dem.
Mvh
Viggo
Jeg lurer på hvorfor alle hater Behringer når "nesten" alle bruker det. Jeg vet at det er billig og alt det der, men Behringer lager faktisk noe bra fra små til mellom PA. Blant annet ampene dems EP2500 er jo helt opp mot QSC RMX serien.
Vel, måtte bare få det ut da så å si alle lydmenn "hater" Behringer MEN alle har en eller annen enhet med dem.
Mvh
Viggo
- Eivind Steinholm
- Active Member
- Innlegg: 219
- Registrert: 13 mai 2004, 18:57
- Sted: Tromsø
Hvorfor?
Her er et par stikkord:
- Pålitelighet
- Lydkvalitet
- Byggekvalitet
Man får dessverre det man betaler for, og Behringer er vel blandt det billigste man kan kjøpe...
Nå er det jo enkelte Behringer-produkter som ikke er så ille. Gate-ene deres gjør vel lite galt, så lenge de virker!!! Og de gamle (eldste) Autocom-compressorene var jo egentlig litt kule, f.eks. til trommer!
Men de nyere compressorene låter best om de ikke er plugget til, og må man ha litt kompresjon, bør man ikke la de jobbe noe særlig, og heller bare bruke de som en Limiter.
Klangene låter helt forferdelig! Kanskje de kan brukes som sære effekter, eller stygg trommeklang, men klang type "Finnmarksvidda" kan du glemme!!
DI-boksene har jo sykt mye egenstøy, og kjennes jo ut som en blikkboks hva angår byggekvalitet.
Monitorene låter fælt, og krever MYE EQ-ing før de er i nærheten av å kunne kalles akseptable til annet enn akustiske ting, da de jo feeder for ingenting!
EQ-ene til Behringer er absolutt et produkt som bør plugges ut!! Fikk noen Behringer EQ-er plugget inn med Nexo PS15 topper på en jobb... Låt jo som om det hang tjukke dynduner foran toppene, med EQ-ene i kretsen, mens det bare åpnet seg fint når jeg plugget bort EQ-ene. Ikke vanskelig å skjønne at jeg gjorde den jobben uten EQ!! Hehe...
De digitale delefilterene deres virker først som de ikke er så ille, selv om de ikke låter krem, kan de mye for pengene, så lenge de virker, eller holder kjeft! Plutselig "snakker" de... Digitalstøy og sus som plutselig kvekker i PAen..
Og nesten samtlige små Behringer-miksere jeg har vært borti, har det vært noe feil med, for ikke å snakke om hvordan pre-ampene låter! (Gjorde nettopp en gig hvor jeg fikk Behringermikser... Hmmf! Hadde med mobilstudioet mitt, med 20 kanaler RME-preamper som berget jobben!
)
Har aldri prøvd Behringer-PA (heldigvis), så der skal jeg ikke uttale meg...
Hva skal jeg oppsummere med? Du skjønner kanskje hvor jeg vil. Selv om ikke alle Behringer-produkter er like ille, blir mitt råd heller å spare litt, og kjøpe noe av litt bedre kvalitet!
Her er et par stikkord:
- Pålitelighet
- Lydkvalitet
- Byggekvalitet
Man får dessverre det man betaler for, og Behringer er vel blandt det billigste man kan kjøpe...
Nå er det jo enkelte Behringer-produkter som ikke er så ille. Gate-ene deres gjør vel lite galt, så lenge de virker!!! Og de gamle (eldste) Autocom-compressorene var jo egentlig litt kule, f.eks. til trommer!
Men de nyere compressorene låter best om de ikke er plugget til, og må man ha litt kompresjon, bør man ikke la de jobbe noe særlig, og heller bare bruke de som en Limiter.
Klangene låter helt forferdelig! Kanskje de kan brukes som sære effekter, eller stygg trommeklang, men klang type "Finnmarksvidda" kan du glemme!!

DI-boksene har jo sykt mye egenstøy, og kjennes jo ut som en blikkboks hva angår byggekvalitet.
Monitorene låter fælt, og krever MYE EQ-ing før de er i nærheten av å kunne kalles akseptable til annet enn akustiske ting, da de jo feeder for ingenting!
EQ-ene til Behringer er absolutt et produkt som bør plugges ut!! Fikk noen Behringer EQ-er plugget inn med Nexo PS15 topper på en jobb... Låt jo som om det hang tjukke dynduner foran toppene, med EQ-ene i kretsen, mens det bare åpnet seg fint når jeg plugget bort EQ-ene. Ikke vanskelig å skjønne at jeg gjorde den jobben uten EQ!! Hehe...
De digitale delefilterene deres virker først som de ikke er så ille, selv om de ikke låter krem, kan de mye for pengene, så lenge de virker, eller holder kjeft! Plutselig "snakker" de... Digitalstøy og sus som plutselig kvekker i PAen..
Og nesten samtlige små Behringer-miksere jeg har vært borti, har det vært noe feil med, for ikke å snakke om hvordan pre-ampene låter! (Gjorde nettopp en gig hvor jeg fikk Behringermikser... Hmmf! Hadde med mobilstudioet mitt, med 20 kanaler RME-preamper som berget jobben!

Har aldri prøvd Behringer-PA (heldigvis), så der skal jeg ikke uttale meg...
Hva skal jeg oppsummere med? Du skjønner kanskje hvor jeg vil. Selv om ikke alle Behringer-produkter er like ille, blir mitt råd heller å spare litt, og kjøpe noe av litt bedre kvalitet!

Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Grøss og gru.
Håper jeg slipper å prøve noe "PA" det står Behringer på.
Er vel på tide å føye inn en ny linje i ridere:
Ingen Behringer produkter er akseptabelt! e.l..
PS: DI-boksene vrenger i hytt og pine og.
Jeg prøvde en Behringer Bass-amp, de har jo desverre begynt å lage backline også som intetanende musikere kjøper pga pris.
Bassampen virker jo opp til ett visst nivå. Men du må dra av ALL Mid!!!!!!!
Konklusjon: SØPPEL
Håper jeg slipper å prøve noe "PA" det står Behringer på.
Er vel på tide å føye inn en ny linje i ridere:
Ingen Behringer produkter er akseptabelt! e.l..
PS: DI-boksene vrenger i hytt og pine og.
Jeg prøvde en Behringer Bass-amp, de har jo desverre begynt å lage backline også som intetanende musikere kjøper pga pris.
Bassampen virker jo opp til ett visst nivå. Men du må dra av ALL Mid!!!!!!!
Konklusjon: SØPPEL
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Active Member
- Innlegg: 96
- Registrert: 23 nov 2003, 21:09
- Kontakt:
Fikk servert et helt nytt komplett Behringer anlegg på en kirkejobb i Belgia for noen uker siden. En kirke med mange problemfrekvenser så en mikser med bare en sweep fungerte ikke veldig bra. Trur kanskje det verste med hele anlegget var høyttalerne. Det som "redda" jobben var egene mikrofoner og noen kondis/ stormenbran mikker som heter Haifeng. Noen som kjenner til det merket forresten?
Skal sies at mikser ikke fungerte 100%. Plutselig datt flere linjer ut og kom tilbake
Har vært bortig klange dems. Fikk prøvd de litt ut etter å ha send de inn på service noen ganger etter at jog hjulet sluttet å fungere. Ikke noe å anbefale.
Lurer litt på om Alto er bedre?
Skal sies at mikser ikke fungerte 100%. Plutselig datt flere linjer ut og kom tilbake

Har vært bortig klange dems. Fikk prøvd de litt ut etter å ha send de inn på service noen ganger etter at jog hjulet sluttet å fungere. Ikke noe å anbefale.
Lurer litt på om Alto er bedre?
- Trond
- Pro Member
- Innlegg: 586
- Registrert: 23 jun 2003, 18:21
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Styr unna Alto, samme dritet som Behringer.
Du kjøper deg berre problem, kjøp helle kvalitet, det varer mykje lengre, og det er mulig å få solgt det igjen.
Min fyrste eq var ein DBX 2231, trur det var ca 10 år sidan, virker den dag i dag.
Moralen er: bedre å kjøpe kvalitet for 7-10.000,- kr å bruke den i 10 år, enn å kjøpe noko til 2000,- som ikkje er brukandes til noko!
Men det finnes unntak, synes gatene til behringer er ok, og di boksene til Alto!
Du kjøper deg berre problem, kjøp helle kvalitet, det varer mykje lengre, og det er mulig å få solgt det igjen.
Min fyrste eq var ein DBX 2231, trur det var ca 10 år sidan, virker den dag i dag.
Moralen er: bedre å kjøpe kvalitet for 7-10.000,- kr å bruke den i 10 år, enn å kjøpe noko til 2000,- som ikkje er brukandes til noko!
Men det finnes unntak, synes gatene til behringer er ok, og di boksene til Alto!

Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Innlegg: 355
- Registrert: 05 des 2004, 18:39
- Sted: Stord
Bruker gatene til behringer, de er ok. Har ikke hatt noe problem med de, og de har vert med på veien i 2 år snart. 8 kanaler til under 2000,- må sies å være et røverkjøp!
Har prøvd miksere, pa og comp fra behringer, og kan bare si: STYR UNNA!
Eq`ene ble jo IKKE slaktet i den eq testen som ligger på forumet her, men den kan dere jo lese selv.
Har prøvd miksere, pa og comp fra behringer, og kan bare si: STYR UNNA!
Eq`ene ble jo IKKE slaktet i den eq testen som ligger på forumet her, men den kan dere jo lese selv.
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Langtifra ALLE gatene er brukbare.
De har hvertfall 2 typer Quadgate, den ene er "litt ok" den andre er kjempekjekk, enten konstant åpen eller konstant lukket.
31b EQ til Behringer ser hvertfall porno ut.
Røde horelys i alle faderne. 2 x 31. hrhrhrhrhrhrhrhr.....
Ups, sa jeg noe ?
De har hvertfall 2 typer Quadgate, den ene er "litt ok" den andre er kjempekjekk, enten konstant åpen eller konstant lukket.
31b EQ til Behringer ser hvertfall porno ut.
Røde horelys i alle faderne. 2 x 31. hrhrhrhrhrhrhrhr.....
Ups, sa jeg noe ?
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- lydonen
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1197
- Registrert: 25 apr 2004, 12:34
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Et paradoks:
Her kvalitetssikrer vi på alle bauger og kanter, bannlyser Behringer og vil ikke ta i det med ildtang.
MEN: I løpet av påskefestivalene i karasjok og kautokeino for å ta dem som eksempel var vi borti kanskje ti musikere med egen submiks på scenen. Disse brukte uten unntak billigste sort Behringer som foretrukket verktøy, og vi snakker om folk i den absolutte Norgestoppen!!
Forresten kjøpte vi tre-fire behringerbokser fra Lydsystemer den gangen de fikk importen rundt 96-97, alle burkene gjør fortsatt jobben den dag i dag og dette er mye-mye-mye bedre greier enn det de lager nåtildags!!
Her kvalitetssikrer vi på alle bauger og kanter, bannlyser Behringer og vil ikke ta i det med ildtang.
MEN: I løpet av påskefestivalene i karasjok og kautokeino for å ta dem som eksempel var vi borti kanskje ti musikere med egen submiks på scenen. Disse brukte uten unntak billigste sort Behringer som foretrukket verktøy, og vi snakker om folk i den absolutte Norgestoppen!!
Forresten kjøpte vi tre-fire behringerbokser fra Lydsystemer den gangen de fikk importen rundt 96-97, alle burkene gjør fortsatt jobben den dag i dag og dette er mye-mye-mye bedre greier enn det de lager nåtildags!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
-
- Newbie
- Innlegg: 10
- Registrert: 03 mar 2006, 18:40
- Sted: Sandnes
- Eivind Steinholm
- Active Member
- Innlegg: 219
- Registrert: 13 mai 2004, 18:57
- Sted: Tromsø
Det er utrolig hva enkelte har klart å kjøpe av dritt på en gang, og hvor "tilsynelatende" lite som skal til for å hjelpe...
Som jeg nevnte tidligere opp, fikk jeg engang levert et system satt sammen av Behringer mix, gammel DBX EQ (
) , Alto amping og comp'er og DAS PA (som jeg forøvrig måtte stacke om), og et hav av JTS-mic'er... ...også tror jeg monitorene var av tre forskjellige fabrikat, hvorav to typer hjemmebygg... Snufs!!! Da har man jo mest lyst å begynne å drikke backstageøl med en gang!
Men jeg hadde jo noen mic'er i kofferten min (Shure, Sennheiser, Neumann og Audix), og RME-preampene mine...
Ved å skifte ut de to første leddene i signalkjeden (mic'er og preamper) med noe av høyere kvalitet, ble faktisk ikke den jobben så ille til slutt!
Ps: Alto-comp'er.... Spesiellt de med 8 i samme burken... STYR UNNA!!!
Som jeg nevnte tidligere opp, fikk jeg engang levert et system satt sammen av Behringer mix, gammel DBX EQ (

Men jeg hadde jo noen mic'er i kofferten min (Shure, Sennheiser, Neumann og Audix), og RME-preampene mine...

Ved å skifte ut de to første leddene i signalkjeden (mic'er og preamper) med noe av høyere kvalitet, ble faktisk ikke den jobben så ille til slutt!

Ps: Alto-comp'er.... Spesiellt de med 8 i samme burken... STYR UNNA!!!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 06 jun 2006, 23:39
Jeg synes det blir litt for "barnslig" med at man sier at tingene er dritt og styr unna osv... Det blir sånn fjortiss forklaring etter min mening.
Forklar heller hvorfor den Behringer enheten eller Eurodesk mixeren hvorfor den er dårlig, gjerne med egne erfaringer og målbare specs.
Jeg har kjørt et PA med Eurodesk SL24FX med EP2500 forstekere og til sitt bruk dvs mindre pub osv, mener jeg at dette er mye for lite penger.
Jeg regner med at folk som er inne i PA teknikk skjønner at man kan ikke sammenligne Behringer (budget) med andre dyre PA merker.
Som sagt Behringer fungerer til sitt bruk og det er min erfaring etter snart 2 år med Behringer mixer og forsterker pluss noen enheter.
Mvh
Viggo
Forklar heller hvorfor den Behringer enheten eller Eurodesk mixeren hvorfor den er dårlig, gjerne med egne erfaringer og målbare specs.
Jeg har kjørt et PA med Eurodesk SL24FX med EP2500 forstekere og til sitt bruk dvs mindre pub osv, mener jeg at dette er mye for lite penger.
Jeg regner med at folk som er inne i PA teknikk skjønner at man kan ikke sammenligne Behringer (budget) med andre dyre PA merker.
Som sagt Behringer fungerer til sitt bruk og det er min erfaring etter snart 2 år med Behringer mixer og forsterker pluss noen enheter.
Mvh
Viggo
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Kan jo nevne at jeg var med på den tekniske opprystninga av den nye rocke scena Maiden i Oslo.
Der sto det før en Behringer mikser. Hver enest konsert de gjorde på den mikseren så sto Axys PAen å lyste på limiterene.
Etter at vi satt inn en Midas Venice der har knapt limiterene blinket på kassene. (Unntatt med Mortiis på scena og meg bak spakene
. ble litt høyt da ja)
Det jeg vil frem til er at p.g.a av det lille headroomet og problemer med fasing internt i Behringer bordet. Fikk man bare utnyttet en brøkdel av den faktiske kraften i PAen.
Når en mikser ødlegger så mye som behringeren gjorde. Er den etter min mening altfor dårlig.
Eneste stedet den etter min mening hører hjemme er på Bøler Avfallsdeponi
Der sto det før en Behringer mikser. Hver enest konsert de gjorde på den mikseren så sto Axys PAen å lyste på limiterene.
Etter at vi satt inn en Midas Venice der har knapt limiterene blinket på kassene. (Unntatt med Mortiis på scena og meg bak spakene




Det jeg vil frem til er at p.g.a av det lille headroomet og problemer med fasing internt i Behringer bordet. Fikk man bare utnyttet en brøkdel av den faktiske kraften i PAen.
Når en mikser ødlegger så mye som behringeren gjorde. Er den etter min mening altfor dårlig.
Eneste stedet den etter min mening hører hjemme er på Bøler Avfallsdeponi