Passiv vs aktiv ( trafo eller elektronisk ) splitting.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Passiv vs aktiv ( trafo eller elektronisk ) splitting.

Legg inn av Joachim »

Passiv vs aktiv ( trafo eller elektronisk ) splitting av mic signal.

Jeg vil gjerne ha noen seriøse innvendinger her.
Helst fra noen med ing. utdannelse e.l. :lol: :lol: :lol:
Men hva er poenget med aktivt?
Hvorfor nekter NRK passiv splitting?

Er en passiv Y splitt greit? Har selv gjort det 1000 ganger og vet mange firmaer har passive splittsystemer til FOH/Mons.

Det skjer jo ting med impedancen og hvilke konsekvenser får dette?
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Jeg synes personlig at trafo er det beste.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Det var ingen som tok utfordringen til Joachim her. Jeg kunne også tenkt meg å høre hva noen med pondus sier om passive splitter.
Har ikke peil på hvorfor krinken ikke vil splitte passivt. Kan vel ha med varierende resultater med dette, og siden de ofte henter strøm fra annen distro, kan det jo fort bli krøll.

Er klar over dette med utgangsimpedans på micer, og inngangsimpedans på preamper, men uten å ha dekning for dette, mener jeg at med de fleste moderne preamper og micer, er det ikke noe problem å splitte passivt iallefall et par ganger.

Jeg har et mobilt flerspors opptakssystem med 20 RME preamper (og 6 line-in). Der har jeg laget meg et passivt splittsystem, slik at jeg tar opp alle sporene rått og upolert, uavhengig av hva jeg gjør på mixeren. Men fortsatt splitter jeg jo ofte opp kanaler i tillegg, både en og to ganger. Da kan jeg i værste fall komme opp i tre splitter, altså driver samme mic 4 preamper. Rent intuitivt skjønner jeg at dette går utover signalets styrke, altså at jeg får tap, men gjør det noe med frekvensrespons etc??

Kom igjen da, dere guruer!! ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Hei Eivind.

Endelig noen som kommer med seriøse innspill, dog ikke av siv.ing utdannelse men likevel intressant.

NRK har nok sine argumenter som går på litt andre forutsetninger enn våre ja , bl.a som du nevner med strøm men også som en forsikring mot hva enn sånne gærninger som oss måtte finne på :)) De har sikkert noen andre ess i skjortermet også. De bruker jo heller ikke trafo det er elektronisk.

Hva angår å splitte passivt mer enn en gang ville aldri falle meg inn, måtte så fall være en krise-emergency for å slukke en stor brann....

Impedance spiller jo en rolle her og det vil faktisk etterhvert, etter hvor mange splitter aner jeg ikke men det vil på ett tidspunt gå utover frekvensrespons ja, ( nå er jeg faktisk ikke sikker på om frekvensrespons er det rette ordet eller, kansje frekvensgang? men det er kansje det samme?? )

Du nevner signal tap, det er også intressant, men det aner jeg ikke så mye om...

Jeg mailer en guru url hit og spør om han vil komme med noen innspill.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member

Hehe.... Er nok ikke siv.ing. nei. Jeg begynte jo som tekniker på Studenthuset driv mens jeg gikk på ingeniørhøgskolen....og har fortsatt 1,5 år igjen...som jeg bare må få tatt! Huff... Og jeg lærte ikke noe om mikrofoner når jeg skrudde F16-motorer heller... :shock:
Men hadde jeg orket å lese meg opp, kunne jeg nok funnet ut hva som skjer. Men nå håper jeg bare noen guruer kan fortelle meg at jeg er en idiot som avogtil splitter passivt, også mer enn en gang... :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Du har ikke prøvd å splitte noen F16 motorer da?
Lykke til med utdannelse høres ut som du er på rett vei i motsetning til meg som er selvlært, riktignok av god skole men er litt trist med bare grunnskole på en ev. CV.

Har mailet min guru så får vi se om han kommer med noe her.
jeg forhører meg mye rundtom og svaret er ganske gjengs at passiv Y splitt er greit, men ikke no mer enn det...

Hadde vært fint om Frode begrunnet hvorfor han foretrekker trafo.

Vedr. signaltap har jeg fisket frem at man mister 3db pr split? men det kan jo ikke bli riktig etterhvert?? ok du mister 3db på første split, så neste da driver micen 3 mic inputs, hva skjer da???

Det som har gjort meg skeptisk i det siste er når jeg gjør mons fra FOH og splitter så jeg har separat FOH og mons ch på f.eks lead vox. Ligger disse ved siden av hverandre på lydblanderen og jeg følger med på meterene så oppfører ikke disse seg parallelt!
Mvh
Joachim Venberget
Frank
Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Frank »

En av grunnene til at krinken ikke vil splitte passivt er jo det at det ofte er 3veis splitt, en til foh, en til mon og en til buss. Har du passiv splitt i slike systemer bør man være forsiktig med kabellengder, total lengde i systemet blir begrenset før impedansen blir problematisk. Med trafosplitter har man mer å gå på her, og elektronisk enda mer. Praktisk siden bussen gjerne er plassert rimelig langt unna resten.

Hvis jeg er skikkelig på bærtur nå får noen gjerne irettesette meg.
Mvh Frank Gjersdal
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Neida Frank vi skal ikke skjelle deg ut og parkere deg.

Det er ett godt poeng det der som jeg ikke tenkte på i farta dog jeg vet det godt.

Som jeg sa tidligere så har Krinken litt andre ting og forholde seg til enn oss.
De har også ofte opp mot en mill seere mens vi har bare noen fulle idioter tilstede.
Mvh
Joachim Venberget
Kyrre S. Fledsberg
Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kyrre S. Fledsberg »

NRK nekter slett ikke passiv splitting. Bruker passiv splitt gjevnlig.
Tidligere var bussene utstyrt med analoge miksere og 300m analoge multier på trommel. De ville derfor ha aktiv splitter for å sende på linjenivå for å minimere lysgenerert støy. Nå er det vel knapt noen busser igjen uten digital mikser. Nå setter de stageboksen/mic pre ved splitteren som da like gjerne kan være passiv.
Kyrre S. Fledsberg
Frank
Newbie
Kontakt:

Legg inn av Frank »

Jeg har jobbet rimelig mye med NRK igjennom å gjøre linjer for Kringkastingsorkesteret, og ikke en eneste gang har jeg sett en slik løsning fra deres side. Selv om at bussen har vært utstyrt med digitalmixer har det gått analogt fra scenen til bussen, og vi har brukt trafosplitt i alle tilfeller.
Mvh Frank Gjersdal
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Her har du litt og svare for deg Kyrre, sorry mate:)

De seneste gangene og det er nylig har de kommet med buss med analogt bord og sutra over sen utvikling og gammel Amek mikser.
De har hatt med egen elektronisk split, gammal NRK type med Soundcraft PSU utrolig nok...

Riktig nok mulig de har blitt litt mere fleksible på de nye bussene med digitalmiksere hvor de har sine preamps på scenen som du sier.

Uansett har jeg til dags dato ikke opplevd krinken gå via passive splittere og jeg har vært borti de i i ymse sammenhenger fra tide til annen, siden 1993.
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Grunnen til at jeg foretrekker trafo er at mann får inn et galvanisk skille.

Da kan både tv buss og monitor gutta gjerne kortslutte kablene sine uten at jeg får problemer med tap. De kan også sette i Ubalanserte ting på det splitta signalet, uten at jeg mister balanseringa på mitt.

I tillegg fargees ikke lyden av en god trafo (co Jensen) , kontra hva en aktiv splitt kan gjøre.

Ved galvanisk skille er muligheten for at man får jordsløyfer også mindre.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Korrigere litt benevnelsene her.
Har vært usikker her selv men nå har jeg hvertfall kommet frem til følgende.

Y-split: En split gjort med f.eks en XLR-Hun til 2 x XLR han, med kun wiring.
Passiv split: Trafo, galvanisk skille.
Aktiv split: Elektronisk split.

Dette har jo gjort hele tråden litt forvirrende, det var ikke meningen.

Tråden skulle ha hett:

Y-split vs Passiv/Aktiv split....

Så nå fikk du enda litt mere og bruke mot meg Lydonen, pussig du ikke har vært frempå her tidligere...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member

Oh Lord da Joachim!!! Hva er de med at du bare er ute etter å provosere på deg Lydonen, eller andre som gidder??? Har du så forbanna lite å holde på med der du sitter med henda i fanget???

Forøvrig... Jeg kaller fortsatt en Y-splitt for en passiv splitt, og en med trafo for aktiv... Skyt meg!!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »