Vindhetter

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

lbmyren
Newbie

Vindhetter

Legg inn av lbmyren »

Er det noen som har noen gode tips om vindhetter? Jeg vurderer å kjøpe inn noen til solister ( SM 58 ), men lurer på om det vil være nyttig rett og slett. Har sett på noen hos Evenstad Musikkdist ( Link ). Er det noen som har andre tips til andre steder/typer som er bedre?

-larsbjarte-
Kenneth Jensen
Pro Member
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

benum har jo shure hetter da.. Men hvorfor vil du ha vindhette på mikkene?
Lydforum Administrator/Pensjonist
lbmyren
Newbie

Legg inn av lbmyren »

det er det jeg lurer på egentlig: er det noe hjelp i vindhetter. blir det bedre lyd av det?
Kenneth Jensen
Pro Member
Kontakt:

nei det vil jeg ikke si.. brukes gjerne som ett hjelpe middel om man spiller på ute scener og det blåser masse f.eks.
Man legger jo ett "filter" over mikken som gjør noe med karakteristikken da..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Med vindhetter får du en viss demping av høye frekvenser, avhengig av egenskapene til hetta. Kan være fint for å dempe p-s og t-lyder hos enkelte vokalister.
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Petter E. Fosse »

Vindhetter er effektive mot elektrisk støt. Vi hadde ca 50v i alle vokalmikkene en gang, men med vindhetter på gikk det bra. Vindhetter er også greit hvis du vil holde mikkene dine blanke og fine...
Kenneth Jensen
Pro Member
Kontakt:

i agree on all of the above :)
Bjørn A. Larsen
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Petter E. Fosse skrev:Vindhetter er effektive mot elektrisk støt. Vi hadde ca 50v i alle vokalmikkene en gang, men med vindhetter på gikk det bra. Vindhetter er også greit hvis du vil holde mikkene dine blanke og fine...
Tror jeg ville gått for et litt annet virkemiddel for å bekjempe såpass høy spenning enn en vindhette...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

bjornal skrev:
Petter E. Fosse skrev:Vindhetter er effektive mot elektrisk støt. Vi hadde ca 50v i alle vokalmikkene en gang, men med vindhetter på gikk det bra. Vindhetter er også greit hvis du vil holde mikkene dine blanke og fine...
Tror jeg ville gått for et litt annet virkemiddel for å bekjempe såpass høy spenning enn en vindhette...
Enig med bjornal, har du såpass spenning har du sannsynligvis jordfeil og bør kansje vurdere og feilsøke på det.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Kontakt:

Det er nok sant det, men det er ikke alltid artist og arrangør er villig til å vente på at man fikser problemet.
Bjørn A. Larsen
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Petter E. Fosse skrev:Det er nok sant det, men det er ikke alltid artist og arrangør er villig til å vente på at man fikser problemet.
Da er det kanskje bedre at noen tar alvorlig skade eller til og med dør, da?

Litt på spissen svar, menmen...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Kontakt:

Det hele var ment som en anekdote i forbindelse med et forslag til å bruke vindhetter mot elektrisk støt. Jeg har ikke peiling på hvor mange volt som må til for å være farlig.
Det var heller ikke jeg som hadde ansvar for nevnte arr. Jeg husker heller ikke helt detaljene. Men for å få klarhet i dette kan vi jo spørre Lydonen som leverte lyd. Det var på en Khøn/johanessen konsert i vadsø under varangerfestivalen for noen år siden. Selv var jeg bare bærehjelp.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

ifølge Nemko er 17V veskelstrøm 30mA dødelig vist det treffer det rette plassen
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

30 mA igjennom hjertet. Grensa for lavspenningsanlegg dvs. det som regnes som "sikker" spenning er 50 V, det merker du ikke hvis du ikke er våt på figrene eller stikker tunga borti.

Vokalister kommer jo som regel borti med tunga eller er svett, så det er ikke noe å leke med. Fikk 110 V dc igjennom kroppen engang, sto med våte joggesko i ei veigrøft og kobla ei isdn-linje, det svei godt :shock:
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Kontakt:

se der! ikke no å sutre for!
Svar