Vindhetter
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
Vindhetter
Er det noen som har noen gode tips om vindhetter? Jeg vurderer å kjøpe inn noen til solister ( SM 58 ), men lurer på om det vil være nyttig rett og slett. Har sett på noen hos Evenstad Musikkdist ( Link ). Er det noen som har andre tips til andre steder/typer som er bedre?
-larsbjarte-
-larsbjarte-
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Kontakt:
-
- Pro Member Gold
- Petter E. Fosse
- Active Member
- Sted: Moss
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Kontakt:
-
- Active Member
- Sted: Oslo
Tror jeg ville gått for et litt annet virkemiddel for å bekjempe såpass høy spenning enn en vindhette...Petter E. Fosse skrev:Vindhetter er effektive mot elektrisk støt. Vi hadde ca 50v i alle vokalmikkene en gang, men med vindhetter på gikk det bra. Vindhetter er også greit hvis du vil holde mikkene dine blanke og fine...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Enig med bjornal, har du såpass spenning har du sannsynligvis jordfeil og bør kansje vurdere og feilsøke på det.bjornal skrev:Tror jeg ville gått for et litt annet virkemiddel for å bekjempe såpass høy spenning enn en vindhette...Petter E. Fosse skrev:Vindhetter er effektive mot elektrisk støt. Vi hadde ca 50v i alle vokalmikkene en gang, men med vindhetter på gikk det bra. Vindhetter er også greit hvis du vil holde mikkene dine blanke og fine...
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- Petter E. Fosse
- Active Member
- Kontakt:
-
- Active Member
- Sted: Oslo
- Petter E. Fosse
- Active Member
- Kontakt:
Det hele var ment som en anekdote i forbindelse med et forslag til å bruke vindhetter mot elektrisk støt. Jeg har ikke peiling på hvor mange volt som må til for å være farlig.
Det var heller ikke jeg som hadde ansvar for nevnte arr. Jeg husker heller ikke helt detaljene. Men for å få klarhet i dette kan vi jo spørre Lydonen som leverte lyd. Det var på en Khøn/johanessen konsert i vadsø under varangerfestivalen for noen år siden. Selv var jeg bare bærehjelp.
Det var heller ikke jeg som hadde ansvar for nevnte arr. Jeg husker heller ikke helt detaljene. Men for å få klarhet i dette kan vi jo spørre Lydonen som leverte lyd. Det var på en Khøn/johanessen konsert i vadsø under varangerfestivalen for noen år siden. Selv var jeg bare bærehjelp.
- Truls G. Skjæveland
- Active Member
- Sted: Stavanger
-
- Pro Member Gold
30 mA igjennom hjertet. Grensa for lavspenningsanlegg dvs. det som regnes som "sikker" spenning er 50 V, det merker du ikke hvis du ikke er våt på figrene eller stikker tunga borti.
Vokalister kommer jo som regel borti med tunga eller er svett, så det er ikke noe å leke med. Fikk 110 V dc igjennom kroppen engang, sto med våte joggesko i ei veigrøft og kobla ei isdn-linje, det svei godt
Vokalister kommer jo som regel borti med tunga eller er svett, så det er ikke noe å leke med. Fikk 110 V dc igjennom kroppen engang, sto med våte joggesko i ei veigrøft og kobla ei isdn-linje, det svei godt

- Petter E. Fosse
- Active Member
- Kontakt: