Favoritt vokalmikk
Lagt inn: 11 sep 2005, 21:28
tenkte jeg skulle sjekke hva som er folk sin favorittmikrofon i live-sammenhenger. Noen innspill på hva som er verdens beste vokalmikk, evt. mikker til andre bruksområder....
(...) Nobody goes home humming the bass drum (...)Helge skrev:Audix D6 i basstromma og B57/b57A på skarpen. Da blir livet fint
Jo, jeg. Men jeg er litt sær sånn settbjornal skrev:(...) Nobody goes home humming the bass drum (...)Helge skrev:Audix D6 i basstromma og B57/b57A på skarpen. Da blir livet fint
Er enig med deg i at MD441 er en flott mikrofon, har en i studio som jeg av og til tar med på livejobb hvis jeg skal gjøre litt stas på en eller annen vokalist.Tom Erik Stokness skrev:Sennheiser MD441U !!!!! låter rått og koster masse :p
I følge beyerdynamic, så kan både M-160 og 260 benyttes "close-up" så lenge popfilter blir benyttet. Alle båndmikkenne og passende popfilter er vanlig lagervare hos oss..Kanskje Njaal Hansson har noe genialt accesories for dette, Ketil?
the beyerdynamic ribbon microphones can be used on stage (pop/rock music) as well, where we recommend to use the PS 260 popscreen in order to prevent hard pressure pulses entering the microphone transducer.
M 260 is a single ribbon microphone with low-cut transformer (no filter inside for best transient response). M 160 is a double ribbon microphone with higher rear attenuation (= higher directivity) than M 260. It takes much more effort to manufacture the M 160 microphone transducer and to clamp and align the two ribbons (thickness 3 µm only!).
Så båndmikrofon i basstromme er ikke anbefalt nei...the maximum SPL is about 130 dB at laminar flow (like sinusoidal waves of string instruments, vocals etc.). At the typical applications, the M 160 will not be overloaded and the ribbon will not be damaged. The ribbon is not that fragile like it may appear. In case of close miking, the PS 260 popscreen shall be used.
The M 160 is also an excellent overhead drum mic. However, it is not recommended to be used as a bass drum mic, since the direct strong pulses will cause heavy stress to the ribbon.
Takk for svar, Ketil!ketil skrev:I følge beyerdynamic, så kan både M-160 og 260 benyttes "close-up" så lenge popfilter blir benyttet. Alle båndmikkenne og passende popfilter er vanlig lagervare hos oss..Kanskje Njaal Hansson har noe genialt accesories for dette, Ketil?
..........................
Test/demo mikrofoner er tilgjengelig, men akkurat nå befinner de seg i Morten Skancke's varetekt...
Til vanlig bruker jeg Sm 58 på jobber hvor kravene er normale.Bjørn A. Larsen skrev:Dersom jeg ikke kjenner vokalistene pleier jeg å safe det med en SM 58. For de vokalistene jeg jobber mye med / kjenner fra før av så velger jeg ofte en mikrofon som passer til denne artisten. De mikkene jeg bruker mest er Sennheiser e935, Sennheiser MD-425, Neumann KMS-105, Audix OM-7 og Shure Beta 87A.
Bjørn