Favoritt vokalmikk
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Ole Marius Holden
- Newbie
- Innlegg: 31
- Registrert: 28 mar 2005, 13:53
- Sted: Hommelvik
Favoritt vokalmikk
tenkte jeg skulle sjekke hva som er folk sin favorittmikrofon i live-sammenhenger. Noen innspill på hva som er verdens beste vokalmikk, evt. mikker til andre bruksområder....
-
- Active Member
- Innlegg: 203
- Registrert: 23 jun 2003, 23:37
- Sted: Oslo
Dersom jeg ikke kjenner vokalistene pleier jeg å safe det med en SM 58. For de vokalistene jeg jobber mye med / kjenner fra før av så velger jeg ofte en mikrofon som passer til denne artisten. De mikkene jeg bruker mest er Sennheiser e935, Sennheiser MD-425, Neumann KMS-105, Audix OM-7 og Shure Beta 87A.
Bjørn
Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Innlegg: 355
- Registrert: 05 des 2004, 18:39
- Sted: Stord
- Truls G. Skjæveland
- Active Member
- Innlegg: 187
- Registrert: 23 jun 2003, 17:03
- Sted: Stavanger
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
-
- Active Member
- Innlegg: 203
- Registrert: 23 jun 2003, 23:37
- Sted: Oslo
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
- kenneth vadset 2
- Newbie
- Innlegg: 3
- Registrert: 15 sep 2005, 22:57
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Innlegg: 497
- Registrert: 25 nov 2004, 07:30
- Sted: Nøtterøy
-
- Newbie
- Innlegg: 29
- Registrert: 19 sep 2005, 01:16
Er enig med deg i at MD441 er en flott mikrofon, har en i studio som jeg av og til tar med på livejobb hvis jeg skal gjøre litt stas på en eller annen vokalist.Tom Erik Stokness skrev:Sennheiser MD441U !!!!! låter rått og koster masse :p
Det er et par ulemper med denne mikken:
-Den trenger en rimelig bra preamp for å låte virkelig fantastisk.
Selv om den knuser en 58 ved nært sagt alle preamper, kommer den virkelig til sin rett ved bruk av litt bedre utstyr. Den låter ganske flott med de fleste Midas preamper, kanskje litt mye rundt 1,7k?
En rimelig pre-amp som den låter fantastisk med, og som virkelig kan være en god investering hvis man først har skaffet seg denne mikken, kan være f.eks. Really Nice Pre.
-Den kan være litt mer sensitiv enn en 58 ved p-lyder for virkelige "close talkers", litt mere som en 57 sånn sett.
-De eldre modellene slet litt med slingring i sammenføyningene, det er derfor alle er gaffa! De nye modellene er støpt i et stykke(?).
Dette kunne/kan også gi noen Jordingsproblemer med brum i mindre en perfekt utenkte systemer.
-Hypernyre karakteristikken kan være en ulempe ved noen monitorplasseringer.
Den har jaggu noen fordeler også:
-Den låter rett og slett knallbra, en real kondis-killer, men ikke så hypet i toppen som de nyere Neumann hånholdte mikkene f.eks.
-Den har en uvanlig nøytral off-axis-respons, ikke så dumt at alle de cymbalene som lekker inn i vokalmikken på en trang scene låter bra.
Mengden av lekasje, er etter min ydmyke erfaring på nivå med 57.
-Disse to faktorene til sammen kan i mange tilfeller bety en real oppgradering av av det totale resulatet på FOH, og vil nok være mer enn verdt investeringen for mange.
-De kan fåes relativt rimelig f.eks. fra E-bay Tyskland, til den ringe pris av en 2-3 58'er. Tilgangen er nærmest ubegrenset.
-Hypernyrekarakteristikken kan være en fordel ved noen monitorplasseringer.
Et par andre "sleepers" som jeg kunne ønske at dukket opp mere Live, som er vanvittig detaljerte, nøytrale mikker med riktig karakteristikk er
Beyer M160/260.
Disse har mange av de samme kvalitetene som MD441'en, kanskje litt mørkere, men desto mer detaljerte i lyden.
Låter rett og slett vanvittig intimt og fint.
(Sjekk ut Last Waltz DVD'en, det er noen i bruk rundt på scenen der, og det låter jo ikke ille, eller?)
De er båndmikrofoner, så windshield, dobbelt opp er påkrevd.
Kanskje Njaal Hansson har noe genialt accesories for dette, Ketil?
Ulempene er da:
-Krever beskyttelse fra Vind(Vind, P'er etc.)
-Er fint lite kompatible med 48volt, med mindre alle kabler du har er 100% på stell.
-Krever Preamper med masse gain (ca.58-60 dB for en stillferdig vokalist)
Koster en 3-4 58'er, men sånn rent oppgradering av det totale lydbildet messig, så kan det fint være verdt det. Fungerer også helt utrolig bra som OH's.
Forøvrig Genialt på akustiske instrumenter(strykere, saxer etc.)
Verdens beste El-gitar mic. (som brukt på alle Hendrix skivene) men her må man passe på luftrykket igjen, så 57/421 får være mer enn bra nok live.
Har ikke prøvd det selv, men leste et sted at den også var helt toppers på skarptromme.....i 1,2 sekunder........(poff)
mvh.
A.Borrmann , Oslo
-
- Active Member
- Innlegg: 65
- Registrert: 24 jan 2005, 17:52
- Sted: Oslo
- Kontakt:
I følge beyerdynamic, så kan både M-160 og 260 benyttes "close-up" så lenge popfilter blir benyttet. Alle båndmikkenne og passende popfilter er vanlig lagervare hos oss..Kanskje Njaal Hansson har noe genialt accesories for dette, Ketil?
Gunter Weidemann hos beyerdynamic har følgende å si om bruk av båndmikrofoner:
the beyerdynamic ribbon microphones can be used on stage (pop/rock music) as well, where we recommend to use the PS 260 popscreen in order to prevent hard pressure pulses entering the microphone transducer.
M 260 is a single ribbon microphone with low-cut transformer (no filter inside for best transient response). M 160 is a double ribbon microphone with higher rear attenuation (= higher directivity) than M 260. It takes much more effort to manufacture the M 160 microphone transducer and to clamp and align the two ribbons (thickness 3 µm only!).
Så båndmikrofon i basstromme er ikke anbefalt nei...the maximum SPL is about 130 dB at laminar flow (like sinusoidal waves of string instruments, vocals etc.). At the typical applications, the M 160 will not be overloaded and the ribbon will not be damaged. The ribbon is not that fragile like it may appear. In case of close miking, the PS 260 popscreen shall be used.
The M 160 is also an excellent overhead drum mic. However, it is not recommended to be used as a bass drum mic, since the direct strong pulses will cause heavy stress to the ribbon.
Test/demo mikrofoner er tilgjengelig, men akkurat nå befinner de seg i Morten Skancke's varetekt...
Mvh Ketil Morstøl
Soundware Norway
Soundware Norway
-
- Newbie
- Innlegg: 29
- Registrert: 19 sep 2005, 01:16
Takk for svar, Ketil!ketil skrev:I følge beyerdynamic, så kan både M-160 og 260 benyttes "close-up" så lenge popfilter blir benyttet. Alle båndmikkenne og passende popfilter er vanlig lagervare hos oss..Kanskje Njaal Hansson har noe genialt accesories for dette, Ketil?
..........................
Test/demo mikrofoner er tilgjengelig, men akkurat nå befinner de seg i Morten Skancke's varetekt...
Disse spesial-popfiltrene høres bra ut.
Må testes. Ringer deg når en passende anledning nærmer seg.
A.Borrmann, Oslo
Re:
Til vanlig bruker jeg Sm 58 på jobber hvor kravene er normale.Bjørn A. Larsen skrev:Dersom jeg ikke kjenner vokalistene pleier jeg å safe det med en SM 58. For de vokalistene jeg jobber mye med / kjenner fra før av så velger jeg ofte en mikrofon som passer til denne artisten. De mikkene jeg bruker mest er Sennheiser e935, Sennheiser MD-425, Neumann KMS-105, Audix OM-7 og Shure Beta 87A.
Bjørn
Ellers hvis muligheten byr seg bruker jeg helst Sennheiser MD441U.
Pga justeringsmulighetene kan man få den til å låte slik en vil.
Dessuten er den ikke følsom for popping.
Lyden er bare helt topp og man får akkurat den vokallyden man vil ha.
Men som sagt at det er liten vits i å bruke den på en billigmikser.
Så den er helt klart mitt absolutte førstevalg.
PÅ hiphop fungere Sennheiser E100 trådløst veldig bra ..
-
- Active Member
- Innlegg: 92
- Registrert: 31 okt 2007, 17:18
- Sted: Stord
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 270
- Registrert: 01 mar 2008, 02:32
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Favoritt vokalmikk
Merker at jeg er på et noe strammere budsjettnivå enn de fleste her 
Jeg bruker EV Cobalt 9 (EV CO9) på de fleste rølpekonserter, med mye øl og fjas på scenen. Så spanderer jeg kanskje en SM57 med skumhette på en konsert av litt nærmere siviliserte tilstander.
Co9 er veldig bright, og har litt ekstra vreng, out-of-the-box, men fungerer veldig bra i kombinasjon med mye øl. Veldig god feedback-rejection. Tørr å si, MYE bedre en SM58.
SM57 er det ikke nødvendig å si noe om.

Jeg bruker EV Cobalt 9 (EV CO9) på de fleste rølpekonserter, med mye øl og fjas på scenen. Så spanderer jeg kanskje en SM57 med skumhette på en konsert av litt nærmere siviliserte tilstander.
Co9 er veldig bright, og har litt ekstra vreng, out-of-the-box, men fungerer veldig bra i kombinasjon med mye øl. Veldig god feedback-rejection. Tørr å si, MYE bedre en SM58.
SM57 er det ikke nødvendig å si noe om.