Side 1 av 2

mic til flygel

Lagt inn: 17 mar 2005, 09:23
av hans jensen
trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?klassisk konsert
hans jensen.

Re: mic til flygel

Lagt inn: 17 mar 2005, 09:30
av Atle Aamodt
hans skrev:trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?
hans jensen.
Snakker du om en pop/rock/country setting, vil f.eks Crown PZM, ShureB91 eller tilsvarende tapet til lokket ofte kunne fungere. Da kan lokket også legges ned. 2-4 mikrofoner i lokket, du vil pådra deg noe kamming, men det vil i sum fungere kanske godt. Ellers vil gode hyperkardioider, feks. Earthworks SR78 med store vindhetter fungere. Mikrofonenes maksimale Off-axis punkt bør da peke mot subber/stack. Eller man kan tre inn i "galskapens verden" og konfigurere en elektroakustisk utfasingssystem, for å øke gain before feedback.

Lagt inn: 17 mar 2005, 09:36
av lydonen
Simultan posting fra Atle så jeg sier noe av det samme som ham ;-)
Den gode gamle varianten med å tape to stk. SM91 oppe i lokket vis á vis harpen fungerer. disse settes sånn ca. på hver sin side av noteholderen og gaffes fast pekende innover i flygelet. Lokket må være igjen.
Det funker bra å gaffe to vanlige kondiser i harperamma også, i en slasg fransk variant med 20-30 cm i mellom. Denne metoden gir mye attack men ikke så troverdig akustisk klang som metoden med 91'ene.

For akustiske konserter der lydtrykk ikke er essensielt foretrekker jeg to gode stormembrankondensatormikker på stativ i en franskskinne over harpen.
Denne metoden kan kombineres med en C-ducer tapet fast under flygelet for å gi monitorlyd og litt ekstra puff i solopartier hvis det er akustisk jazz man jobber med. noen bruker også 57'er fra undersiden til dette.

Lagt inn: 17 mar 2005, 22:20
av Frode Trondahl
Har brukt 2 stk 4007 på de lyse strengene på flygelet, og 1 stk U87 på bass delen. Det låter helt sjef, men er en sinnsykt dyr kombinasjon.

Funker ikke fult så bra i litt mer rock sammenheng da 4007 er Omni. Men funker sikkert sjef på pop om man bytter ut 4007 med 4011.

Lagt inn: 19 mar 2005, 01:39
av Lydfokus
Kan også bytte ut 4007 / 4011 med DPA 4061 x 2 .... Ev også en *stønn* SM57 i molton bakest i flygelet for bunn(slam) og monitor....

Lagt inn: 16 apr 2006, 13:36
av Jens Tore Fremmegård
AKG C414 :D :D :D

Flott til piano/flygel, overhead +++

Lagt inn: 16 apr 2006, 13:52
av Frode Trondahl
Synes faktisk at 414 har litt for mye hengekøye EQ til at den låter pent i flygel. Mister litt mye mellomtone med 414.

AKG 547, eller til og med AKG 747

Lagt inn: 16 apr 2006, 15:52
av Sommarset
en til to AKG 547 vil gjøre jobben perfekt om de blir tapet under lokket,
og monitorsterkt også om det skulle være et behov. evt en 547 på de dype strengene og en 747 på den lyse delen...

Har ved flere anledninger benyttet dette med stort hell....... :wink:

Lagt inn: 16 apr 2006, 20:29
av Borrmann
KM 84/4011 eller annen noegenlunde nøytral(dvs. aldri bruk en bright mic som nye C414 etc.) i ORTF.

Litt avstand.

Hvis det var så og forstå at dette var til klassisk utendørskonsert, vel og merke.

Lagt inn: 21 apr 2006, 16:06
av Kyrre S. Fledsberg
Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..

Lagt inn: 22 apr 2006, 00:02
av Joachim
Kyrre S. Fledsberg skrev:Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Sku gjerne prøvd den kombinasjonen der jeg Kyrre:)
Er uerfaren på flygel selv men jobber for tiden endel mer med det.
Har lissom i det minste innbillt meg selv at jeg har safet meg med 414 men har helt motsatt intrykk av det de andre sier her. Hviken karakteristikk setter jeg de helst på?
Jeg får bare mid, og lite topp og lite klang... det låter "skolepiano" uansett.
Hater å måtte skru så jævlig mye, hva skal til for å få det til og låte, jeg skal prøve mer med 4011, selvom jeg aldri så mye vil ha de på OH, glad i trommelyd som jeg er...
søren dette plager meg, straffa for alle år med jocknjoll og mojjo :lol:

Men jeg er nå fremdeles på jakt etter KM84 og trur nok de vil løse dette lille problemet også:)

Lagt inn: 22 apr 2006, 00:18
av Kyrre S. Fledsberg
Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.

Lagt inn: 22 apr 2006, 00:33
av Joachim
Kyrre S. Fledsberg skrev:Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.
Meget intressant, og nei jeg vil ikke nødvendigvis spille høyt men i noen sammenhenger vil jeg gjerne slippe overhøring da, f.eks storband...
flygelet her skal være greit det, ett nytt Yamaha, sånt dypt ett, er det 9" ?? målt fra hvor??? må vel menes 9 fot dypt?? for det er 6 eller 9 det går i sant?
Liker det med kun basskutt, søren jeg hater å skru meg i hjel. greit vi får betalt men det får da være måte på....
Neste gang blir det 4011 ikke for nært, sist hadde jeg Lisa Nilsson her, han teknikeren hadde med seg 40.. små nette saker med 4011 hode som sto på små nette søte magnetstativ på hva du nå kaller det i den retningen mic-stativene mine havner... Skal prøve en mellomting der..
og Jadasåneidaså har nok enda unge Venberget litt å lære her.

Lagt inn: 22 apr 2006, 12:22
av Kristian Fosshagen
4021/3521 heter de Joachim. Har et sett med sånne og de låter utrolig bra. Genialt med de magnet "stativene".

Noen som har brukt Ribbon mikrofoner på flygel? Har hørt at Royer labs R-122 skal være så bra på piano og flygel.

Lagt inn: 22 apr 2006, 12:50
av Joachim
Kristian Fosshagen skrev:4021/3521 heter de Joachim. Har et sett med sånne og de låter utrolig bra. Genialt med de magnet "stativene".

Noen som har brukt Ribbon mikrofoner på flygel? Har hørt at Royer labs R-122 skal være så bra på piano og flygel.
:D :D :D :D :D

Ribbon hva er nå det igjen?