mic til flygel
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 07 feb 2005, 15:48
mic til flygel
trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?klassisk konsert
hans jensen.
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?klassisk konsert
hans jensen.
Sist redigert av hans jensen den 17 mar 2005, 10:05, redigert 1 gang totalt.
-
- Active Member
- Innlegg: 206
- Registrert: 13 jul 2004, 18:09
Re: mic til flygel
Snakker du om en pop/rock/country setting, vil f.eks Crown PZM, ShureB91 eller tilsvarende tapet til lokket ofte kunne fungere. Da kan lokket også legges ned. 2-4 mikrofoner i lokket, du vil pådra deg noe kamming, men det vil i sum fungere kanske godt. Ellers vil gode hyperkardioider, feks. Earthworks SR78 med store vindhetter fungere. Mikrofonenes maksimale Off-axis punkt bør da peke mot subber/stack. Eller man kan tre inn i "galskapens verden" og konfigurere en elektroakustisk utfasingssystem, for å øke gain before feedback.hans skrev:trenger noen tips om hvordan best mic sette et flygel live ute!!
er sikker på at flere i dette forum har gode(og dårlige) erfaringer.
hvilken type mic,plasering vindproblemer etc?
hans jensen.
Atle Aamodt
- lydonen
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1197
- Registrert: 25 apr 2004, 12:34
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Simultan posting fra Atle så jeg sier noe av det samme som ham 
Den gode gamle varianten med å tape to stk. SM91 oppe i lokket vis á vis harpen fungerer. disse settes sånn ca. på hver sin side av noteholderen og gaffes fast pekende innover i flygelet. Lokket må være igjen.
Det funker bra å gaffe to vanlige kondiser i harperamma også, i en slasg fransk variant med 20-30 cm i mellom. Denne metoden gir mye attack men ikke så troverdig akustisk klang som metoden med 91'ene.
For akustiske konserter der lydtrykk ikke er essensielt foretrekker jeg to gode stormembrankondensatormikker på stativ i en franskskinne over harpen.
Denne metoden kan kombineres med en C-ducer tapet fast under flygelet for å gi monitorlyd og litt ekstra puff i solopartier hvis det er akustisk jazz man jobber med. noen bruker også 57'er fra undersiden til dette.

Den gode gamle varianten med å tape to stk. SM91 oppe i lokket vis á vis harpen fungerer. disse settes sånn ca. på hver sin side av noteholderen og gaffes fast pekende innover i flygelet. Lokket må være igjen.
Det funker bra å gaffe to vanlige kondiser i harperamma også, i en slasg fransk variant med 20-30 cm i mellom. Denne metoden gir mye attack men ikke så troverdig akustisk klang som metoden med 91'ene.
For akustiske konserter der lydtrykk ikke er essensielt foretrekker jeg to gode stormembrankondensatormikker på stativ i en franskskinne over harpen.
Denne metoden kan kombineres med en C-ducer tapet fast under flygelet for å gi monitorlyd og litt ekstra puff i solopartier hvis det er akustisk jazz man jobber med. noen bruker også 57'er fra undersiden til dette.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Newbie
- Innlegg: 42
- Registrert: 25 jul 2004, 23:54
- Sted: Modum
- Kontakt:
- Jens Tore Fremmegård
- Active Member
- Innlegg: 290
- Registrert: 15 okt 2005, 02:35
- Sted: Oslo
- Kontakt:
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Newbie
- Innlegg: 5
- Registrert: 04 apr 2006, 18:31
- Sted: Fauske
AKG 547, eller til og med AKG 747
en til to AKG 547 vil gjøre jobben perfekt om de blir tapet under lokket,
og monitorsterkt også om det skulle være et behov. evt en 547 på de dype strengene og en 747 på den lyse delen...
Har ved flere anledninger benyttet dette med stort hell.......
og monitorsterkt også om det skulle være et behov. evt en 547 på de dype strengene og en 747 på den lyse delen...
Har ved flere anledninger benyttet dette med stort hell.......

-
- Newbie
- Innlegg: 48
- Registrert: 14 okt 2004, 18:43
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Kyrre S. Fledsberg
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Sku gjerne prøvd den kombinasjonen der jeg Kyrre:)Kyrre S. Fledsberg skrev:Har vært gjennom en rekke ulike kombinasjoner i flygel den siste tiden.
Soleklar vinner hittil er to Neumann KM-140 på hi, mid, U-89 lo og i tillegg
en Schertler kontaktmic i klangbunnen nær sargen nesten helt nederst i flygelet. Kontaktmiken og øverste diskant mik ble brukt i monitor.
Det var heller ikke noe ulempe at flygelet var et 9" Steinway & Sons..
Er uerfaren på flygel selv men jobber for tiden endel mer med det.
Har lissom i det minste innbillt meg selv at jeg har safet meg med 414 men har helt motsatt intrykk av det de andre sier her. Hviken karakteristikk setter jeg de helst på?
Jeg får bare mid, og lite topp og lite klang... det låter "skolepiano" uansett.
Hater å måtte skru så jævlig mye, hva skal til for å få det til og låte, jeg skal prøve mer med 4011, selvom jeg aldri så mye vil ha de på OH, glad i trommelyd som jeg er...
søren dette plager meg, straffa for alle år med jocknjoll og mojjo

Men jeg er nå fremdeles på jakt etter KM84 og trur nok de vil løse dette lille problemet også:)
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Newbie
- Innlegg: 48
- Registrert: 14 okt 2004, 18:43
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.
Kyrre S. Fledsberg
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Meget intressant, og nei jeg vil ikke nødvendigvis spille høyt men i noen sammenhenger vil jeg gjerne slippe overhøring da, f.eks storband...Kyrre S. Fledsberg skrev:Største forskjellen er selvfølgelig flygelet. Jeg synes som regel 414 pleier å bli bra, men både KM-84, KM-140 og 4011 tror jeg funker enda bedre. Tror trikset er å ikke gå for nært. Det tidligere nevnte scenarioet var forøvrig på Q-1, XL-4, dempet konsertsal, solo piano og vokal. Brukte kun basskutt. Skal det bli høyt er det vel SM-91 tapet i lokket som er eneste løsning.
flygelet her skal være greit det, ett nytt Yamaha, sånt dypt ett, er det 9" ?? målt fra hvor??? må vel menes 9 fot dypt?? for det er 6 eller 9 det går i sant?
Liker det med kun basskutt, søren jeg hater å skru meg i hjel. greit vi får betalt men det får da være måte på....
Neste gang blir det 4011 ikke for nært, sist hadde jeg Lisa Nilsson her, han teknikeren hadde med seg 40.. små nette saker med 4011 hode som sto på små nette søte magnetstativ på hva du nå kaller det i den retningen mic-stativene mine havner... Skal prøve en mellomting der..
og Jadasåneidaså har nok enda unge Venberget litt å lære her.
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Active Member
- Innlegg: 96
- Registrert: 23 nov 2003, 21:09
- Kontakt:
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya