Torodd Olsen skrev:Noen kloke råd for å få bukt på problemet? Gjelder spes i de lavere frekvenser...
De aller fleste høyttalersystemer har basskabinetter som tilnærmet spiller like høy bakover som forover. Det skal også rimelig mange basshøyttalere til for å oppnå noen effektiv styring av bass. Men, der finnes løsninger på problemet med basslekasje. Flere fabrikanter leverer ferdige kardioide sub løsninger. Selv har jeg brukt Meyersound PSW-6 og D&B Q-sub. Det hadde selvfølgelig vært flott om alle hadde f.eks PWS-6, men de koster mye, er tunge og store. Kardioide-sub er relativt enkelt å konfigurere med konversjonelle frontmonterte høyttalere. Dvs. det er rimelig enkelt å få dette til å fungere over en oktav. Følgende er et eksempel på hvordan man kan oppnå ganske god kardiode, f.eks på en klubbjobb.
Sett at man har 3 stk like basshøyttalere, med separat forsterkerkanal, f.eks self-powered, videre trenger du ren delay til to kanaler, samt ren delay til MF/HF-kabinett.
1. Sett en basshøyttaler fremme ved scenekant, denne må som nevnt ha egen forsterkerkanal samt ren delay
2. Plasser en tilsvarende basshøyttaler f.eks en meter bak fremre basshøyttaler. Denne må også ha egen forsterkerkanal og ren delay
3. Plasser en tredje tilsvarende basshøyttaler f.eks to meter bak fremre basshøyttaler. Denne trenger også egen forsterkerkanal, men ingen delay. JA, dette ser sykt ut. NEI, jeg er ikke gal. JA, det fungerer dersom man utfører følgende prosedyre.
1. Den bakerste basshøyttaler blir referanse for hele systemet og trenger som nevnt egen forsterker.
2. Bruk f.eks SIA SmaartLive og tidskorriger(via fasesignatur) MF/HF til bakerste basshøyttaler.
3. Pass på å lagre transfer-function målingen av bakerste sub. Denne fasesignaturen blir din målereferanse.
4. Mute bakerste sub og sett signal på nest bakerste sub. Påfør ren delay mens du måler transfer-function og ser fasesignatur sammenfalle med den lagrede målingen. Når dette er gjort vil begge subber spille riktig på fremsiden av systemet.
5. Mute bakerste og nest bakerste sub. Sett signal på fremste sub og påfør ren delay på samme måte som i forrige punkt.
I det øyeblikk alle subbene på en side har samme fasesignatur, vil de også summere fullt ut.
Hvorfor fungerer dette? Jo fordi på baksiden av systemet oppnår vi følgende effekt: Basshøyttalerene er i dette tilfelle plassert med en meter avstand fra senter til senter. Dette betyr at de av fysiske årsaker ikke vil sammefalle mht. fasesignatur. De har faktisk en meter delay mellom seg, men i tillegg til en fysisk meter, så har to av dem også elektronisk delay. Dette betyr at den fasemessige avstanden blir dobbelt av den den fysiske, som igjen begynner å nærme seg 180 grader faseavvik for 50-70Hz området.
Lydhastighet = f.eks 340m/s
Bølgelengde (360grader) for 100Hz = 3,4 meter (180 grader=1,7 meter)
Bølgelendge (360 grader)for 50Hz = 6,8 meter (180 grader=3,4 meter)
Altså skal man kansellere ut 50 Hz trenger man to like sterke kilder som har en 3,4 meter delay seg imellom. Sett at vi plasser to basshøyttalere (foran og bak) med 1,7meter senter til senter og tidskorrigerer den fremre med tilsvarende 1,7meter, så vil dette fra baksiden synes som 3,4meter. 3,4meter differanse tilsvarer 180grader av en 50Hz bølge.
Som man da sikkert kan gjette seg til, vil større antall høyttalere, med ulik plassering og delay kunne skape effektive kanselleringer over et bredere frekvensområde. Selv har jeg målt -15dB til - 24dB reduksjon i området 40Hz - 120Hz ved å bruke 4 basshøyttalere plassert bak hverandre på denne måten. Man oppnår full summeringer fremover. Maksimal kansellering bak, og markant kardioiderespons forøvrig. Man kan også oppnå å ikke pådra seg +6dB summering i senter, da vinkling av subrekken kan justeres til å gi -6dB ved f.eks FOH. Dette gir igjen 0dB on axis på sub-rekken. -6dB pluss -6dB = 0dB i senter.
Mulig at dette høres komplisert og tidkrevende ut, men det er faktisk ikke det, dersom man bruker SmaartLive, eget hode og kanskje har øvd en gang eller to.