Plassering av PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Aleksander Stensen
Active Member
Sted: Oslo/Trheim

Plassering av PA

Legg inn av Aleksander Stensen »

Hei, jeg er en relativt uerfaren DJ som drasser rundt på følgende oppsett: 2 Stk Mackie aktive topper(15" og to horn) og 2 DAS 218 drevet av lab 2002 + et delefilter av ukjent opphav uten noe som helst muligheter for justeringer av noe slag. Anlegget brukes i alt fra små barer til rom på størrelse med gymsaler.

Til å være DJ er jeg såpass frekk at jeg vil ha bra lyd ut av anlegget mitt og er spesielt lei av at bassen legger seg på alle andre plasser enn der hvor folk danser

Noen som vet hvor jeg kan finne bra info om hvordan å plassere subber, så jeg får manipulert lyden dit jeg vil samtidlig som de er i fase med toppene?

Har også noen spørsmål til ting jeg allerde har hørt og sett:

1
Man bør plassere basshøyttalerene enten helt inntil vegger og gulv, eller langt ifra. Hvor går grensene? Har selv hatt tvilsomme og ganske gode resultater med begge delene, hvorfor?

2.
Plassere subbene midt mellom toppene. Hvordan kompenserer jeg best for evt fasefeil med toppene?

3
Plassering av subbene bak hverandre, sette den bakerste i motfase forsinke den(delay) inntil den kanselerer lydbølgene som går bakover og forsterker de som går forover. Dette skal visst gi et spredningsmønster på lik linje med feks M3D subben til Meyersound, så man slipper at halvparten av bassen går bakover og ødelegger lyden i rommet når den kommer reflektert fra veggen bak . Noen som har prøvd dette? Hvordan går man fram med det eksakt i praksis? Vil det gi bedre resultat enn om man bare setter de to sammen ved en veggen og lar de spille som "normalt"?

På forhånd takk:)

MVH
Aleksander
Bjørn A. Larsen
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Nå er det sikkert mange som er mye mer kvalifisert til å svare enn det jeg er, men du kan jo prøve å legge begge subbene ned på siden, midt i mellom toppene dine.

Ellers så er det jo bare å prøve seg frem, da... Det å flytte en sub er ikke så fryktelig vanskelig dersom du er påpasselig med hvor du legger kablingen din.

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Aleksander Stensen
Active Member

Takk for tipset:) Men når man kommer til en plass og har maks en time på å rigge opp alt, er det ikke noe særlig tid til å dra subbene noe særlig rundt for å sjekke hvor det blir best lyd.. Det jeg er ute etter er å kunne forutse på forhånd hvor den beste plasseringen av anlegget er....evt om de triksene med feks å manipulere spredningen til subbene er verdt å sjekke ut. Ingen som vet noe om dette her?
aslak.skarderud
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Jeg har null peiling på teorien utenom 3FY, har bare jobbet bittelitt som lydmann. så er du advart.

interferens er vel ditt største problem , om jeg har fortstått deg rett. vil du ha jevn dekning med bass på dansegulvet, men opplever at det er "lommer" med mye bass, og "lommer" med lite bass.

dette oppstår fordi du sender ut lydbølger fra to kilder, som vil treffe hverandre og utlikne eller forsterke hverandre alt ettersom hvor i rommet du står.

billig løsning, sett subbene oppå hverandre. toppene kan stå hvor du finner det ønskelig.

søk på interferens på google, så finner du sikkert noe mer teoretisk.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Er subbene front loada, bass reflex eller er det horn subber. Litt forskjell på det og.

Har ein betydning for kor langt subbene spelar.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Aleksander Stensen
Active Member

Subbene er vanlig "standard" dobbel 18" bassrefleks med elementer og portene vendt forover....vet de har mer spredning bakover enn hva en hornsub har.

Derfor lurte jeg på om noen hadde prøvd trikset med å sette de bak hverandre og kjøre den bakerste i motfase og ha delay tilpasset så bølgene som går bakover kanseleres og de som går forover forsterkes litt. Så man i samme slengen slipper endel inteferens med lydbølgene som kommer i reterur fra veggen bak. Leste på prosoundweb om noen som hadde gjort det på en EAW rigg på en scene hvor de ville ha 360 grader spredning(subbene sto i "ring" rundt scenen) uten å få bass opp på scenen. Men kan tenkes at det kan bli ganske avansert med rett plassering av kassene i forhold til hverandre, og rett delay av subbene og i tillegg få de til å spille i fase med toppene...evt vil det lønne seg å gjøre det med bare to subber?

Tenker iallfall å prøve det når jeg etterhvert får meg et bra delefilter med delay osv. Noen som vet om noen bra filter av denne typen som ikke koster for mye?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Man vil med dine subber som er standart frontloadet ha et mer eller mindre omni karaktrestikk på kastingen av lyd. Man kan faktisk også få litt av effekten til en horn sub om man plaserer suben intil et 90 graders hjørne i et rom. man vil også vinne ca 6 Db mer lyd på dette i tillegg.

Men dette har både fordeler og ulemper. Det beste er vel egentlig å eksperimentere litt for å finne ut hva som låter bra i dine ører.

Sender du meg email adressen din kan jeg sende deg, meyersound referanse guide på mail til deg. Der står det ekstremt mye bra tips.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Kassene bak kvarande med motfase/delay osv hadde eg droppa!

Er jo ikkje sikkert at subbene er så bra som du vil ha dei!

Subbene spelar uansett alltid i fase med toppene, for dei tar kvar sitt frekvens område, så om subbene står under toppene eller ligger i sammen i senter så skulle det gå for det samme.

Men med å sette subbene i sammen i senter så vil du og få 3 db ekstra.

Hadde nok prøvd det!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Aleksander Stensen
Active Member

Trond skrev:Kassene bak kvarande med motfase/delay osv hadde eg droppa!

Er jo ikkje sikkert at subbene er så bra som du vil ha dei!

Subbene spelar uansett alltid i fase med toppene, for dei tar kvar sitt frekvens område, så om subbene står under toppene eller ligger i sammen i senter så skulle det gå for det samme.

Hadde nok prøvd det!
En jeg såvidt chattet med på brukerservice hos EAW var ikke enig i det da jeg mente det samme for en tid siden. Har du en basslyd som ligger mellom 40 og 250 hz, og har deling på subben på feks 80 hz og subben leverer lyden litt senere enn hva toppene gjør er de ikke i fase. Har eksperementert selv litt med delay på et par hornsubber jeg hadde før, EAW LA 400, de spilte enormt mye bedre og høyere da de var i 100% fase med toppene. Da de ikke var i fase forsvant en stor del av frekvensområdet rundt delefrekvensen. Om subbene ligger i senter vil ikke lyden komme fram på forskjellig tidspunkt fra toppene og subbene, og lage enda flere/større lommer uten bass?

Subbene er nok langt fra de beste på markedet, de er omtrent like slappe og med like mye forvregning som de fleste andre standard dobbel 18" jeg har hørt, men hva har det med saken å gjøre?
Aleksander Stensen
Active Member

Hehe... :P

Har da brukt google for hva det er godt for. Men det er alltids greit å få høre litt rundt om og spesielt på formuer som dette hva slags erfaringer folk har....kommer godt med det når man skal prøve å lære seg noe og samtidlig unngå å gjøre masse unødvendige feil;) .
aslak.skarderud
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

kanskje du burde investere i et nytt delefilter, slik at du slipper utfasing mellom toppper og bunnkasseR?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Ottar Vigerstøl
Newbie
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av Ottar Vigerstøl »

Aslak skrev:
billig løsning, sett subbene oppå hverandre. toppene kan stå hvor du finner det ønskelig.
Dette er en bra løsning!
mvh

Ottar Vigerstøl
Svar