Renkus-Heinz line array
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
Renkus-Heinz line array
Hei. Noen som vil dele erfaringer med Renkus-Heinz line array? Tenker ikke på noen spesiel modell, mere generelt. Men har noen erfaringer knyttet til spesifikke modeller er det veldig fint. Har lite kjennskap til merket. Takk
-
- Pro Member
- Sted: Trondheim
Re: Renkus-Heinz line array
jobbet litt på det ifjor. ikke spesielt overbevist.
- Sondre Bry Glevoll
- Active Member
- Sted: Oslo
Kjenner ikke til de forskjellige mindre produktene, men denne sies å være et meget godt system. Riktignok ikke noe raidermat foreløpig, men slikt kan jo komme med tid og stund..
http://www.rh.com/loudspeakers/linearra ... -vlx3.html
-
- Pro Member
- Sted: Trondheim
vlx er vist et nytt system, som jeg heller ikke har prøvd. Men dem har jo fått litt greie tilbakemld. på det nye dem har kommer med.
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Nå har ikke jeg selv erfaring med RH linearray men det er ganske intressant at du sier det ikke er ridermat hvis du ser på hvem som faktisk bruker systemet. Da må jeg nesten spørre deg hva dine kriterier er for rider. En smule subjektivt? Fordommer?Sondre Bry Glevoll skrev:Kjenner ikke til de forskjellige mindre produktene, men denne sies å være et meget godt system. Riktignok ikke noe raidermat foreløpig, men slikt kan jo komme med tid og stund..
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- Sondre Bry Glevoll
- Active Member
Dette har jo null og niks med fordommer eller ikke (min første PA var faktisk et RH system også). Har bare tilgode å få EN eneste raider her på berget noensinne hvor RH sto som et alternativ. Hvor vidt at det er slik er "riktig" eller ikke er annen diskusjon...
- Joachim
- Pro Member Gold
Hva som faktisk blir brukt i real life har vel ikke alltid sammenheng med hva som står i ridere ?Sondre Bry Glevoll skrev:Dette har jo null og niks med fordommer eller ikke (min første PA var faktisk et RH system også). Har bare tilgode å få EN eneste raider her på berget noensinne hvor RH sto som et alternativ. Hvor vidt at det er slik er "riktig" eller ikke er annen diskusjon...
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- Joachim
- Pro Member Gold
For å sitere meg selv så har det vel heller ingen sammenheng med hva som faktisk fungerer?Joachim skrev:Hva som faktisk blir brukt i real life har vel ikke alltid sammenheng med hva som står i ridere ?Sondre Bry Glevoll skrev:Dette har jo null og niks med fordommer eller ikke (min første PA var faktisk et RH system også). Har bare tilgode å få EN eneste raider her på berget noensinne hvor RH sto som et alternativ. Hvor vidt at det er slik er "riktig" eller ikke er annen diskusjon...
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
- Sondre Bry Glevoll
- Active Member
Nei, men det er en av grunnene til at folk kjøper de produktene de gjør. Om det er riktig eller ikke får så være. Personlig hadde jeg hvertfall ikke brukt en mill+ f.eks på å kjøpe et PA-system som jeg i enhver seriøs sammenheng kanskje hadde måttet bruke tid på å overbevise om at var god nok (og kanskje ikke få gjennomslag for heller noen ganger også..). For å ikke evt snakke om bruktverdien du får den dagen du må selge et mindre etablert system også (hvis man driver utleie). Men som jeg sa først, sikkert et knakende godt system.
Jeg har benyttet meg av RH pn102la systemet mange ganger og når man er vant til å jobbe på det, så er det et knall anlegg å skru på.
Som mange andre systemer så har dette også sine egenskaper.
Spesielt spredningen er på 150 grader nos som vil si at de sprer svært godt.
Sammen med DRS 18-2 så låter dette systemet svært godt.
Sammen med DBX dn260 processor, så får man stilt inn systemet godt enten manualt eller med " pink noise"
PGA den store spredningen, kan det være greit å dempe veggene som er nærmest kassens slik at det blir mindre refleksjoner når det benyttes inne i små lokaler.
Uansett dette systemet låter best ute i friluft og sparker godt.
Noen teknikere som ikke har jobbet på systemet synes det er uvvant med at det er to 1 tommers tweetere i hver kasse som
reagerer generelt mer transient enn mange topper fra andre merker med større drivere.
Det blir for mye topp og støy som resultat.
Derav er det ikke alle som får til å skru rett på disse, men noen klarer det.
MOlde forum er de som har en haug av disse kassene..
Som mange andre systemer så har dette også sine egenskaper.
Spesielt spredningen er på 150 grader nos som vil si at de sprer svært godt.
Sammen med DRS 18-2 så låter dette systemet svært godt.
Sammen med DBX dn260 processor, så får man stilt inn systemet godt enten manualt eller med " pink noise"
PGA den store spredningen, kan det være greit å dempe veggene som er nærmest kassens slik at det blir mindre refleksjoner når det benyttes inne i små lokaler.
Uansett dette systemet låter best ute i friluft og sparker godt.
Noen teknikere som ikke har jobbet på systemet synes det er uvvant med at det er to 1 tommers tweetere i hver kasse som
reagerer generelt mer transient enn mange topper fra andre merker med større drivere.
Det blir for mye topp og støy som resultat.
Derav er det ikke alle som får til å skru rett på disse, men noen klarer det.
MOlde forum er de som har en haug av disse kassene..
-
- Active Member
- Kontakt:
Har aldri skrudd på line arrayen til RH, men har hørt det og hørt andre teknikkere har snakket om det. Jeg ble ikke veldig imponert og det er vel ikke de folka jeg har snakket med heller. Men det er sikkert en vanesak å skru på.
-
- Active Member
Jeg er ingen lydtekniker, men har aldri hørt bedre konsertlyd enn på Stingkonserten på Romsdalsmuseet på Moldejazz for noen år siden. Det var vel RH anlegg der om jeg ikke husker feil.
Moldejazz benytter pn 102la kassene som jeg har benyttet mye og som forumet bekrefter så er det endel delte erfaringer med systemet. Som jeg allerede har nevnt så reagerer systemet svært transient og det kler av deg som tekniker hvis du ikke gjør jobben din 100% og legger alle nivåer rett i miksen.Gjør man det så låter det ditto bra. Er bandet dårlig så hører man absolutt alt hva de gjør o man hører alle feil de gjør på scena.Men som Bjørn Ove Hagset sier så har han aldri hørt bedre lyd under en konsert og jeg trur han gjerne. Men da sansynlig med en tekniker som kan jobben. Mange andre PA systemer er lettere å jobbe på, men man har da heller ikke samme spillerom å jobbe på. Jeg synes at systemet er lettskrudd men det er siden jeg vet hvordan det fungerer, men slurver man så avslører det deg med en gang,
-
- Newbie
Hva hvis det ikke spilles fra live konsert, men fra cd for.eks. Er det fortsatt like komplekst å stille inn?toraabe skrev:Moldejazz benytter pn 102la kassene som jeg har benyttet mye og som forumet bekrefter så er det endel delte erfaringer med systemet. Som jeg allerede har nevnt så reagerer systemet svært transient og det kler av deg som tekniker hvis du ikke gjør jobben din 100% og legger alle nivåer rett i miksen.Gjør man det så låter det ditto bra. Er bandet dårlig så hører man absolutt alt hva de gjør o man hører alle feil de gjør på scena.Men som Bjørn Ove Hagset sier så har han aldri hørt bedre lyd under en konsert og jeg trur han gjerne. Men da sansynlig med en tekniker som kan jobben. Mange andre PA systemer er lettere å jobbe på, men man har da heller ikke samme spillerom å jobbe på. Jeg synes at systemet er lettskrudd men det er siden jeg vet hvordan det fungerer, men slurver man så avslører det deg med en gang,
De er veldig greie å tune inn, men pga måten de spiller på så må man være nøye med tuningen av kassene. Jeg gjør det stort sett på processoren og lagrer de ulike rommene til neste gang det skal være jobb der. Det funker veldig fint. Kassene kan være noe spisse hvis man ikke vet åssen man skal tune de , men som alt annet så dreier det seg om å kjenne frekvensene. De avslører alt i lydbildet og er mikseren dårlig så hører man det tvert..