NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 17 sep 2008, 16:40
NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Hei,
Jeg heter Erlend Magnus Viggen og er fysikkstudent ved NTNU. Dette semesteret driver jeg med et prosjekt for Lars Morset ved Morset Sound Development, som lager audio- og akustikk-måleprogramvaren WinMLS.
Beskrivelsen av mitt prosjekt er "Sanntidsmålinger av overføringsfunksjoner med programmateriale (musikk) som eksitasjonssignal". Essensielt handler det om hvordan best måle responsen til lydanlegget og rommet i en konsertsituasjon. Resultatene av dette prosjektet vil sannsynligvis bli inkorporert som nye features i WinMLS.
Her er hvor dere kommer inn. Som lydteknikere vet dere langt bedre enn meg hva slags målinger og prosedyrer som er nyttige. Hva ønsker dere å måle? Hvordan ønsker dere å gjøre det?
Vi har delt problemet inn i tre faser. Er dere enige i denne måten å dele opp problemet på (se under)? Hvis ja, kunne dere ha svart på spørsmålene under hver fase om hva og hvordan dere ønsker å måle?
Fase 1: Før konserten, med nesten ingen folk tilstede, og dermed ingen akustiske effekter fra folk. Her kan man bruke ethvert nyttig testsignal, det trenger ikke å være musikk.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 1, og hva slags målesignal ønsker dere å bruke?
Fase 2: Før konserten, med noen folk tilstede, og dermed begrensede akustiske effekter fra folk. For å unngå å irritere dem (spesielt hvis de er betalende tilskuere som har møtt opp tidlig), er det best å bruke et testsignal som ikke er så ubehagelig som støy eller sinussweep.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 2, og hva slags målesignal ønsker dere å bruke?
Fase 3: I løpet av konserten, med et fullstendig publikum til stede, og dermed fullstendige akustiske effekter fra dem. Her må vi anse live-musikken som spilles gjennom lydanlegget som testsignalet vårt.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 3, og hvordan bør man gjøre det best mulig?
I tillegg, kan dere anbefale noe litteratur (bøker, papers osv.) skrevet om dette temaet?
På forhånd takk,
Erlend Magnus Viggen
PS: Dette er virkelig ikke ment som skjult reklame for WinMLS, og jeg håper ingen av dere vil oppfatte det slik.
Jeg heter Erlend Magnus Viggen og er fysikkstudent ved NTNU. Dette semesteret driver jeg med et prosjekt for Lars Morset ved Morset Sound Development, som lager audio- og akustikk-måleprogramvaren WinMLS.
Beskrivelsen av mitt prosjekt er "Sanntidsmålinger av overføringsfunksjoner med programmateriale (musikk) som eksitasjonssignal". Essensielt handler det om hvordan best måle responsen til lydanlegget og rommet i en konsertsituasjon. Resultatene av dette prosjektet vil sannsynligvis bli inkorporert som nye features i WinMLS.
Her er hvor dere kommer inn. Som lydteknikere vet dere langt bedre enn meg hva slags målinger og prosedyrer som er nyttige. Hva ønsker dere å måle? Hvordan ønsker dere å gjøre det?
Vi har delt problemet inn i tre faser. Er dere enige i denne måten å dele opp problemet på (se under)? Hvis ja, kunne dere ha svart på spørsmålene under hver fase om hva og hvordan dere ønsker å måle?
Fase 1: Før konserten, med nesten ingen folk tilstede, og dermed ingen akustiske effekter fra folk. Her kan man bruke ethvert nyttig testsignal, det trenger ikke å være musikk.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 1, og hva slags målesignal ønsker dere å bruke?
Fase 2: Før konserten, med noen folk tilstede, og dermed begrensede akustiske effekter fra folk. For å unngå å irritere dem (spesielt hvis de er betalende tilskuere som har møtt opp tidlig), er det best å bruke et testsignal som ikke er så ubehagelig som støy eller sinussweep.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 2, og hva slags målesignal ønsker dere å bruke?
Fase 3: I løpet av konserten, med et fullstendig publikum til stede, og dermed fullstendige akustiske effekter fra dem. Her må vi anse live-musikken som spilles gjennom lydanlegget som testsignalet vårt.
Spørsmål: Hva ønsker dere å måle i Fase 3, og hvordan bør man gjøre det best mulig?
I tillegg, kan dere anbefale noe litteratur (bøker, papers osv.) skrevet om dette temaet?
På forhånd takk,
Erlend Magnus Viggen
PS: Dette er virkelig ikke ment som skjult reklame for WinMLS, og jeg håper ingen av dere vil oppfatte det slik.
-
- Active Member
- Innlegg: 184
- Registrert: 21 feb 2004, 20:02
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Ved fase 3 kan en vel måle med "cd musikk" rett før konsert start med flesteparten av publikum tilstede.......
Ole
Ole
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 17 sep 2008, 16:40
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Fase 3 begynner når konserten startes, men det du sier er helt riktig for Fase 2. Hva tror du om å sende musikk fra CD (eller en annen kilde) både direkte til analyseprogrammet og ut til høyttaleranlegget? Dermed kan man plassere en mikrofon i salen som sender det signalet til analyseprogrammet, slik at det kan måle responsen til lydanlegget og salen i ett, basert på signalet rett fra musikkilden (f.eks. CD-spiller) og signalet tatt opp fra salen.olegutten skrev:Ved fase 3 kan en vel måle med "cd musikk" rett før konsert start med flesteparten av publikum tilstede.......
Er dette en fornuftig måte å gjøre målingen på før konserten?
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Problemet her er jo at man under lydprøve gjerne kan ha flere mikrofoner i salen mens etter dørene åpner står du igjen med en og det er miks posisjon. Noe som jeg mener ikke gir en helhetlig måling av lokalet.Erlend M Viggen skrev:Fase 3 begynner når konserten startes, men det du sier er helt riktig for Fase 2. Hva tror du om å sende musikk fra CD (eller en annen kilde) både direkte til analyseprogrammet og ut til høyttaleranlegget? Dermed kan man plassere en mikrofon i salen som sender det signalet til analyseprogrammet, slik at det kan måle responsen til lydanlegget og salen i ett, basert på signalet rett fra musikkilden (f.eks. CD-spiller) og signalet tatt opp fra salen.olegutten skrev:Ved fase 3 kan en vel måle med "cd musikk" rett før konsert start med flesteparten av publikum tilstede.......
Er dette en fornuftig måte å gjøre målingen på før konserten?
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Active Member
- Innlegg: 184
- Registrert: 21 feb 2004, 20:02
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Joachim skrev:
Problemet her er jo at man under lydprøve gjerne kan ha flere mikrofoner i salen mens etter dørene åpner står du igjen med en og det er miks posisjon. Noe som jeg mener ikke gir en helhetlig måling av lokalet.
Jammen Joachim da.... Dette ville jo gi oss en ypperlig anledning til alltid å stå i beste lytteposisjon...... "må jo det fordi lyd måle mikken må plasseres optimalt....... "

- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Står vi ikke alltid i beste posisjon da? Dumt av deg og stelle deg alle andre steder...olegutten skrev:Joachim skrev:
Problemet her er jo at man under lydprøve gjerne kan ha flere mikrofoner i salen mens etter dørene åpner står du igjen med en og det er miks posisjon. Noe som jeg mener ikke gir en helhetlig måling av lokalet.
Jammen Joachim da.... Dette ville jo gi oss en ypperlig anledning til alltid å stå i beste lytteposisjon...... "må jo det fordi lyd måle mikken må plasseres optimalt....... "
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Active Member
- Innlegg: 184
- Registrert: 21 feb 2004, 20:02
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Det er ikke alle steder hvor anlegget og mix posisjon er fastmontert at ting er som man ønsker....... Typisk klubber etc. Så det er ikke "frivillig" at man står i hjørnet og prøver å gjøre en god jobb......
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Og hvordan ville du gått frem for å måle en sånn jobb live?olegutten skrev:Det er ikke alle steder hvor anlegget og mix posisjon er fastmontert at ting er som man ønsker....... Typisk klubber etc. Så det er ikke "frivillig" at man står i hjørnet og prøver å gjøre en god jobb......
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 17 sep 2008, 16:40
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Er det mulig å henge mikrofoner ned fra taket for å ta opp testsignalet? I så fall vil man kunne ta opp lyd fra flere steder i lokalet og dermed være i stand til å gjøre en flerkanals analyse slik at man kan se responsen i signalkjeden fra miksebordet til forskjellige punkter i lokalet. Disse bør man kunne se hver for seg eller samlet.Joachim skrev:Og hvordan ville du gått frem for å måle en sånn jobb live?olegutten skrev:Det er ikke alle steder hvor anlegget og mix posisjon er fastmontert at ting er som man ønsker....... Typisk klubber etc. Så det er ikke "frivillig" at man står i hjørnet og prøver å gjøre en god jobb......
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Selvfølgelig er det masse muligheter, spm er mer hva man gidder og gjøre på veien.
Har selv vært slave for BobMcCarthy og flytte micer rundt i Alberten. Du får aldri gjort det samme live!
Har selv vært slave for BobMcCarthy og flytte micer rundt i Alberten. Du får aldri gjort det samme live!
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
nå tror jeg ikke det vil være så ofte at det er aktuelt å springe rundt å sette opp en haug med måle mikrofoner på jobb. så problemstillingen med hvordan man skal få ha flere mikker i salen under konsert er lite aktuell. Derimot.. innstlalasjoner i flerbruks haller.. der kan det jo være mer aktuelt, men er jo ikke problem stilling med mikrofon plassering der heller.. siden da man innstalerer mikkene. Selv vært gjeste tekniker på slike plasser, og det er koselig 

-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 17 sep 2008, 16:40
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Enda et spørsmål relatert til dette prosjektet: Hender det på litt mindre konserter at dere bare mikker opp de andre instrumentene enn trommesettet, siden trommesett lager naturlig en veldig høy lyd relativt til de andre instrumentene og kan hevde seg fint uten å forsterkes?
EDIT: Klarifiserte spørsmålet.
EDIT: Klarifiserte spørsmålet.
Sist redigert av Erlend M Viggen den 26 sep 2008, 16:25, redigert 1 gang totalt.
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
WinMLS skal ha skryt for at de er det desidert kjappeste verktøyet for å gjøre enkle målinger. Går superfort å sette delaytider og nivå. Jeg bruker det ikke under show, har egentlig ikke tenkt over hva jeg eventuelt skulle brukt det til, siden jeg liker å spasere rundt i lokalet og høre hva som skjer.
Klart, hadde det vært en stor sal eller masse gallerier, så hadde det vært kjekt å kunne ha flere mikker rundt omkring for å følge med under show, fått en tilbakemelding uten å løpe ræva av seg.
Klart, hadde det vært en stor sal eller masse gallerier, så hadde det vært kjekt å kunne ha flere mikker rundt omkring for å følge med under show, fått en tilbakemelding uten å løpe ræva av seg.
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Kommer ann på hvor liten konserten er, og hvilken musikk. Men stort sett så legger man ialfall inn deler av trommesettet.. Det er behov for og få fram trykk i trommesettet, noe som det er lite av om man bare skal ha den akustiske lyden. Normalt sett på liten klubb så mikker man også opp resten av bandet. Det blir som oftest å fylle på frekvenser som "mangler" i lydbildet.. og be gitaristene om å skru nedErlend M Viggen skrev:Enda et spørsmål relatert til dette prosjektet: Hender det på litt mindre konserter at dere mikker opp de andre instrumentene enn trommesettet, siden trommesett lager naturlig en veldig høy lyd relativt til de andre instrumentene?

-
- Newbie
- Innlegg: 6
- Registrert: 17 sep 2008, 16:40
Re: NTNU-prosjekt: Spørsmål om live lydmålinger
Takk for svar på mitt ekstremt dårlig formulerte spørsmål.Espen Hammer skrev:Kommer ann på hvor liten konserten er, og hvilken musikk. Men stort sett så legger man ialfall inn deler av trommesettet.. Det er behov for og få fram trykk i trommesettet, noe som det er lite av om man bare skal ha den akustiske lyden. Normalt sett på liten klubb så mikker man også opp resten av bandet. Det blir som oftest å fylle på frekvenser som "mangler" i lydbildet.. og be gitaristene om å skru nedErlend M Viggen skrev:Enda et spørsmål relatert til dette prosjektet: Hender det på litt mindre konserter at dere mikker opp de andre instrumentene enn trommesettet, siden trommesett lager naturlig en veldig høy lyd relativt til de andre instrumentene?... sånn ca.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg tror det kan være et problem å gjøre målinger av responsen til lydanlegget og rommet hvis det er mye direktelyd fra bandet i salen. Med det mener jeg at mye av lyden man hører i salen er direkte fra scenen i stedet for å være fra lydanlegget.
Uten å gå inn i teoretisk signalbehandling, er problemet at i beregningen av responsen må man anta at lyden i rommet er den samme lyden som mikseren sendte ut, bare modifisert av anlegget og akustikken i rommet. Når mye av lyden i rommet ikke kommer fra anlegget, men likevel er korrelert med (dvs. har en direkte sammenheng med) lyden som kommer fra anlegget, vil man få et helt feil anslag av responsen.