Det er antakelig det dummeste jeg har hørt. (og jeg har fått beskjed om å spille over akustikken)
En ting er man bør klare å få "grei" lyd i en søppel PA, men det er litt flere faktorer som spiller inn annet enn teknikeren og PA'en; f.eks bandet, lokalet og backline.
Så det å automatisk skylde på teknikeren er litt drøyt, men hvis man har litt erfaring så burde man klare å skjønne sjøl hva som gjør lyden dårlig.
EQ-Dvergen skrev:Det er antakelig det dummeste jeg har hørt. (og jeg har fått beskjed om å spille over akustikken)
En ting er man bør klare å få "grei" lyd i en søppel PA, men det er litt flere faktorer som spiller inn annet enn teknikeren og PA'en; f.eks bandet, lokalet og backline.
Så det å automatisk skylde på teknikeren er litt drøyt, men hvis man har litt erfaring så burde man klare å skjønne sjøl hva som gjør lyden dårlig.
Bra svar. Erfaring er ikke en dum ting å ha nei i denne sammenhengen
Opplever det ofte på kulturmønstringer og div. Du står der med feit pa (nexo) og bra mikser, og det låter dritt. Bandet går av scena og inn komer neste band som spiller på samme backline og det låter fett som faan.
På sånne arrangemang er det utruleg lett å høyre forskjellen på bra og dårlege band.
EQ-Dvergen skrev:Det er antakelig det dummeste jeg har hørt. (og jeg har fått beskjed om å spille over akustikken)
Bøyer meg i støvet der gitt. Mulig jeg leste spørsmålet litt feil. Ettersom det var kun to svaralternativer (teknikeren eller pa`n), gikk jeg ut i fra att bandet og øvrige faktorer i dette eksempelet leverte...
Men som sagt tidligere her: "assuming is the mother of all fuckups"....
på russerevyen jeg skrudde lyd så var bandet VELDIG ujavnt. På rolige låter så var miksen bra, men når det var sånne låter med lit fart i så ga trommisen no jævli på i stortromma. Brukte en Behringer DDX3216. Men ble ikke spesielt klok på den innebygde kompressoren som er der....
Bøyer meg i støvet der gitt. Mulig jeg leste spørsmålet litt feil. Ettersom det var kun to svaralternativer (teknikeren eller pa`n), gikk jeg ut i fra att bandet og øvrige faktorer i dette eksempelet leverte...
Men som sagt tidligere her: "assuming is the mother of all fuckups"....
Fortsett slik!
Utgangspunktet var at band, backline, backlineteknikere var i en klasse for seg... og at det bare stod på pa'n og lydteknikeren...
Jobba på en gig for en stund siden som rådgiver, alt av utstyret var bra, men ingen av teknikerene kunne bruke det ordentlig.... lyden var så ille at jeg forlot lokalet Nå skal det også sies at det ikke var proffer som gjorde denne jobben. Men det kunne allikevel vært MYE bedre.