I går så brukte jeg en Allen & Heath GL3.. Jeg ble på en måte bare slengt inn i situasjonen, så når jeg kom var det meste koblet opp. Og jeg fikk beskjed om at klangen lå på to kanaler. Og mengden klang styra jeg fra aux 5 og 6. Jeg la etter hvert merke til at de to kanalene med klangen var routa til sub 1 og 2. Og de kanalene jeg skulle ha klang på måtte jeg trykke ned sub 1 og 2.
Så har jeg forstått det riktig hvis jeg tror det er slik: kanal - aux 5 og/eller 6 - aux send - effektprossesor - inn i de to kanalene jeg nevnte - routa til sub 1 og 2 (ikke l og r) - tilbake til kanalene ved å kjøre de på sub 1 og 2.
På denne måten blir jo mengden signal inn i effekten styrt av aux 5 og 6 og mengden tilbake styrt av de to kanalene og sub 1 og 2. Og signalen i sub 1 og 2 går på en måte motsatt av det det gjør i en submix.
Kan dette overhodet stemme? Rakk aldri å ta en titt på det. Har aldri vært borti det før da jeg er vant med at aux har både send og stereo return.
Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Ut i fra det jeg kan lese så virker det som om det er mest naturlig å gjøre slik: stripe > aux > aux send > klang > to nye striper som er routa til sub 1 og 2 > ikke route sub 1 og 2 til noe som helst > route kanalene du ønsker å føre "det våte signalet" til sub 1 og 2.
Dra subfaderne og de to kanalene som brukes som return opp til null og bruk aux på hver kanal til å stille ønsket mengde klang.
Mulig jeg er helt på bærtur, men det virker jo ganske logisk.. Om mulig bare for meg.
Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Hmmm. Hvorfor var det ikke bare koblet slik: stripe > aux > aux send > klang > stereo return > stereo return > main (evt sub 1 og 2 og videre til l og r om man liker å ha klangen på to fadere.
Veldig kyndig lydmann som koblet det opp. Noen som vet hvorfor det kan ha vært gjort slik jeg har skrevet i første innlegget.
Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.
Øyvind skrev:Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.
Ok. Så du kobler slik?: stripe > aux 5 og 6 (f.eks.) > aux send > klang > 1 stereo linje > main mix
Om man bruker vanlig stereolinje på effektene så har man de jo på fader allikevel, så da er det ikke noe vitsi å sende de til sub. Grunnen til at jeg foreslo det var at på stereo return er det ofte ikke fader engang, og da er det greit å route det til to subgrupper bare for å kunne jobbe med klangen på to fadere.
Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Øyvind skrev:Jeg bruker aldri stereo return til FX. Er stort sett for lite EQ-muligheter på dem. Bruker de vanlige stereokanalene, evt 2 monokanaler hvis det ikke er nok stereokanaler tilgjengelig. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å bruke subgrupper på effekter overhodet. Send dem rett til master En aux per FX-enhet gjør også jobben lettere når du skal kaste inn effektene.
Ok. Så du kobler slik?: stripe > aux 5 og 6 (f.eks.) > aux send > klang > 1 stereo linje > main mix
Om man bruker vanlig stereolinje på effektene så har man de jo på fader allikevel, så da er det ikke noe vitsi å sende de til sub. Grunnen til at jeg foreslo det var at på stereo return er det ofte ikke fader engang, og da er det greit å route det til to subgrupper bare for å kunne jobbe med klangen på to fadere.
Sannt det du sier der med Stereo return, men det blir jo da bare enda en grunn til å ikke bruke dem Men min erfaring med effekter, også etter ha hørt på andre med vellykket bruk av slikt, tilsier for meg at god og nok EQ er viktig. Så hva det går i med ML5000 som riktignok har 4 bånd på stereokanalene, men ingen sweep? (forøvrig forferdelige preamper):? Eller for den saks skyld: hva bruker folk flest her disse stereo returnkanalene til? Ingenting?
Øyvind skrev:
Sannt det du sier der med Stereo return, men det blir jo da bare enda en grunn til å ikke bruke dem Men min erfaring med effekter, også etter ha hørt på andre med vellykket bruk av slikt, tilsier for meg at god og nok EQ er viktig. Så hva det går i med ML5000 som riktignok har 4 bånd på stereokanalene, men ingen sweep? (forøvrig forferdelige preamper):? Eller for den saks skyld: hva bruker folk flest her disse stereo returnkanalene til? Ingenting?
Brukte i går stereo retur til klanger, funket kjempefint. EQ var absolutt ingen savn. Forøvrig første gang på lenge at jeg har brukt de til klanger. Synes det er fint med de ekstra linjeinngangene som bare krever plass til et par potter ekstra i masterseksjonen. Bruker dem kun når jeg må, men da er det fint å ha de.
Jeg bruker linjeinnganger til klangreturer fordi jeg ikke vil ha et linjesignal igjennom en micpreamp. Så hvis jeg jobber på en mikser som ikke har linjeinngang på kanalene, blir det enten stereo return rett til master eller di-bokser på klangreturene. Mange miksere ødelegger lyden i et linjesignal hvis det går igjennom micpreampen.