Kjøp av PA

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Erling Lothe
Newbie

Kjøp av PA

Legg inn av Erling Lothe »

Hei hei :)

Er på jakt etter et mindre greit PA til utleie / selvbruk. Bruken blir 18 / 20 / 30 /50 årsdager i mindre sammenheng og så har jeg en del lokale "dataparty" som jeg er hovedarrangør for. Her trenger vi nogenlunde kraftfullt PA. Disse arrangementene er som regel i mindre grendahus til idrettshaller ( 8 m under taket der vi nå er ).

Nå har jeg vært hos to butikker her i byen som leverer PA til skoler, ungdomsklubber og utesteder. Etter og ha prata meg i hjæl med disse gutta har jeg funnet ut dette.

Valg en (passivt):

2 topper Yamaha C115V og 2 x 2 dobble 18" CW218V. http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... tions.html
For å drive toppene skal jeg ha en P5000S forsterker fra yamaha. For subbene blir det en P7000S fra yamaha. http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... tions.html

Valg to (aktivt):

2 topper fra Mackie SA1521Z http://www.mackie.com/products/sazseries/splash.html
en eller to subber av typen http://www.mackie.com/products/swa1801z/index.html

Til EQ har jeg tenkt en DBX-2131 http://lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=14439
Jeg er også egentlig gira på den Mackie sin Quad EQ sammen med Mackie sin digitale Gate/Comp. Virka helt OK i mine øyne og er jo billigt fra utenlandet.

Til mixer har jeg hørt mye. Den ene sier at jeg trenger en god og dyr en for å drive Mackie anlegget, den andre sier jeg ikke trenger og bla bla. Det siste jeg ble anbefalt var en Yamaha MG166CX. Koster 3500 / 5000 og dette syns jeg er pissbilligt for en mixer. Kansje litt vel billigt?

Hadde vært strålende om dere hadde hjulpet meg litt her. Er som sagt ute etter et mindre PA med god lyd i.
Takker for svarene :)
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Sted: Oslo

Re: Kjøp av PA

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Vet ikke helt hvor mye Yamaha og Mackie koster, men jeg ville sett etter en pent brukt Turbosound TQ rigg med 440sp topper og 425sp subber. Selv brukt koster nok dette en del, men til gjengjeld låter det kanon og spiller høyt!

Vel tipper mixeren du er på jakt etter er en liten mixer med innebygd klang og et par tapninger. Sjekk ut Soundcrafts nye EFX eller MFX serie. Billig og bra!

Lykke til!
PM, tlf +47 951 00 515
Erling Lothe
Newbie

Yamaha sine topper ligger på 4000 stk. Subbene på 8500. Forsterkerene til disse er på henholdsvis 6700 og 7500.
Når det gjelder mackie sitt er toppene priset på 11500 og subbene på vel 15 000.

Hvis dere vil vite litt om hva jeg har tenkt til å legge ut har jeg i tankene rundt en 50 000. Det og kjøpe brukt er jeg lite interresert i da jeg hverken er 100% sikker på hva jeg skal se eller høre etter i brukte anlegg.
oaasheim
Active Member
Sted: Stord
Kontakt:

Legg inn av oaasheim »

Øystein Aasheim
Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hørt mye ymse om JRX, diskantene ryker for blandt annet. Jeg ville i hvertfall tatt skrittet opp til MRX, det er rett og slett er en videreutvikling av gode gamle Mpro, som vi alle liker ;)

av mixer så ville vel en Macki Onyx vært mitt i blinken? eller Soundgraft GB2?
Var på jobb med en liten Onyx 1640 nå på lørdag.. Helt grei mikser! :)
Erling Lothe
Newbie

Ville vel selv ha godt for MRX serien istedefor JRX. Er mer gira på å betale litt ekstra for det ekstra man får ut av det.
For å si det slik startet jeg med og se på VRX 900 serien til JBL. Det slutta fort når jeg så hva prisen på forsterkere endte opp i :p

Men er det ingen som har hørt noe fra Mackie / Yamaha? Hvordan disse er når man setter vokalmikorofoner o.s.v i de? Eventuelt begynner og mikke opp et helt band. Vil man få god lyd ut av noen av disse settene?
Og har noen testet denne Yamaha mixeren? Er sikkert litt feil forum og spørre på siden jeg har sett de fleste her driver med mye større PA enn det jeg er ute etter, men det er fortsatt lyd :)

EFX - MFX mixerene til Soundcraft. Hvor får jeg de? Lydrommet hadde de ikke :/
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

Legg inn av Pål Michael Bratås »

De mixerne ligger på sida til Lydrommet under små miksere eller noe sånt.

Jeg har ikke så mye erfaring med Mackie og Yamaha live dessverre... MRX er tøft! Har en rigg på jobben med to MRX512 og to MRX518, ampet med to Crown Xti 2000. Mye for penga!
PM, tlf +47 951 00 515
Ole Hansen

Legg inn av Ole Hansen »

Når du sier Lydrommet ikke hadde Soundcraft EFX/MFX miksere skyldes nok dette at de ikke klarer å skaffe nok av disse. Kjøpte MFX for et par uker siden da det ikke var EFX igjen på lager. Hvis ikke jeg husker feil kunne det nærme seg nyttår før de får inn igjen disse mikserne.Virker som om at det er Soundcraft som er i vinden når det gjelder små, mellomstore og store analogbord for tiden.
Even N.B.
Active Member

Legg inn av Even N.B. »

Pål Michael Bratås skrev:Jeg har ikke så mye erfaring med Mackie og Yamaha live dessverre...
MRX er tøft! Har en rigg på jobben med to MRX512 og to MRX518, ampet med to Crown Xti 2000. Mye for penga!
Helt enig! De MRX'ene deres var fete, det jeg selv har brukt mest av MPro serien.
Jeg ville styrt litt unna det fra Yamaha, har hørt det og det var skuffende.
Gå heller for det fra JBL hvis du skal ha trøkk!
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
oaasheim
Active Member
Sted: Stord
Kontakt:

Legg inn av oaasheim »

Veit du i utgangspunktet ikkje er ute etter brukt, men veit West Audio har JBL Soundpower til salgs.. 50k + mva. 2 toppar og 4 subbar.. (1+2 på kvar side)
Øystein Aasheim
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

I den prisklassen her, så er de to valgene som gir mest for penga Jbl Mrx og Yamaha Club series. Skal du ha noe bedre enn det, så blir det betraktelig dyrere.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Valget er enkelt du MÅ kjøpe aktivt uansett kva du kjøper.

Ikkje så glad i mackie, men sjekk http://www.belco.no og kjøp deg ein HK Elias rigg, koster 28000, kan jo kjøpe 2 subber ekstra viss vill og ein soundcraft mikser.

Du blir garantert fornøyd.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Ole Hansen

Legg inn av Ole Hansen »

Hvis du vil ha noe bra aktivt som holder seg i den lavere prisklassen så må jo JBL PRX være et bra valg. Har selv ikke prøvd disse, men jeg har bare hørt skryt av denne serien. Denne nye aktive serien kom i år. PRX veier lite og skal yte bra. JBL er blitt veldig bra på vekt/ytelse, noe som betyr mye for meg.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Tja PRX koster jo 50000 det da, da er det 18" subb, men meir fleksibelt med 2x15".

Hk er jo og trekasser, subben har og 4 hjul. PRX ser ut til å vere plastikk, men ikkje heilt sikker.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Erlend Faanes
Active Member
Sted: Namsos

Legg inn av Erlend Faanes »

Er Eliaskassene i tre? Aktor og Deaconseriene er laget i pressetpapp (ala mdfplater) Blir etterhvert til en trolldeiglignende substans i materialet etter en stund med utleie og anne hard behandling.
Svar