Riktig deling av line array

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Øyvind
Active Member
Sted: Bergen
Kontakt:

Riktig deling av line array

Legg inn av Øyvind »

Jeg har alltid vært fasinert av line array-konseptet. Etter hvert som jeg har kommet i kontakt med teknikere som driver med line array har jeg spesielt spurt om hvordan systemet settes opp. Svarene har vært veldig ulike.
Noen mener at de nederste høytalerne skal spille lavere enn de lengre oppe, pga publikum som står tett inntil scenen/salen. Ellers skulle lyden være lik i alle høytalere.
Noen deler ulikt på vei oppover i riggen, og har vel også 3 forskjellige typer høytalere man kan bruke i line arrayen. Forskjellen er ikke stor, men hovedpoenget er at det skal være litt mer diskant i de øverste da disse skal kaste lengst og man mister lett diskant over lange avstander.
Andre påstander er at for at man skal få line-arrayeffekt som det heter, må alle høytalerne spille likt i både volum og deling.
Hva er sannt? Er verdens linearrayeksperter uenige? Eller er det avhengig av hvilke høytalermerker man bruker?
Spent på hva folk mener om dette.
Sist redigert av Øyvind den 06 feb 2011, 21:07, redigert 1 gang totalt.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Re: Riktig deling av line array

Legg inn av Joachim »

Jeg ville forholdt meg til hva produsenten anbefaler og gitt en blanke i hva andre måtte synse.
Så vidt meg bekjent finnes det lite kompetanse i lille Norge som kan overgå produsentene.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Sted: Alta

Legg inn av kleistad »

Spark meg i balla hvis jeg tar feil, men som jeg har forstått det er det jo så sinnsykt mye som spiller inn på sånt! har med hvor mange kasser du skal ha opp og hvordan folk er plassert på venuen(er det balkong eller amfi eller bare flatt osv). varierer også fra merke til merke!
Har vært på noen konserter det line-arrayprinsippet ikke har vært tilstede i det hele tatt, så det er nok litt for lite kunnskap om det i lille norge som du sier.
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Det er jo de færreste array som tilbyr avanserte og nøyaktige metoder for å justere gain i forskjellige frekvensbånd i ulike deler av arrayet.
Jeg ville forlangt en nøyaktig justeringsmetode og en nøyaktig kalkulasjon før jeg gikk i gang med noe sånt.

Flere av de mere oppegående arrayene tilbyr meg bekjent ikke slikt, og teoretisk sett er det jo tilstrekkelig å kompensere for fall i høyere frekvenser ved å sikte flere kasser lengre bakover. jfr et rettlinja array som først blir bananformet helt nederst.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:Det er jo de færreste array som tilbyr avanserte og nøyaktige metoder for å justere gain i forskjellige frekvensbånd i ulike deler av arrayet.
Jeg ville forlangt en nøyaktig justeringsmetode og en nøyaktig kalkulasjon før jeg gikk i gang med noe sånt.

Flere av de mere oppegående arrayene tilbyr meg bekjent ikke slikt, og teoretisk sett er det jo tilstrekkelig å kompensere for fall i høyere frekvenser ved å sikte flere kasser lengre bakover. jfr et rettlinja array som først blir bananformet helt nederst.
Fikser ikke du dette med kalkisen ? :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Tor Dehli
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

I en perfekt verden, med en perfekt Line-array, så skal alle boksene spille like høyt, og lydstyrken skal justeres ved hjelp av kurven på arrayet. Dette er fordi en eq og styrkejustering skaper faseproblemer i seg selv, noe man prøver å unngå.
Men de forskjellige Line-arrayene er ikke perfekte, (og det er heller ikke verden).De forskjellige systemene er ikke like vellykkede i hvordan de unngår interferens. Et system som ikke har en skikkelig "kobling" i de høyere frekvensene, vil tape disse fortere på lange avstander. Dette er EN grunn til at enkelte produsenter løser problemet ved å ha forskjellig EQ på boksene. Samtidig er det klart at også naturens lover lager noen problemer, siden diskanten taper seg fort på lange avstander.

De forskjellige produsentene har løst problemene på forskjellige måter. Noen legger opp til at man må bruke flere bokser, mens andre bruker EQ, eller egne bokser med downfill. Men hadde systemene vært "perfekte", så skulle man i teorien hatt lik lyd i alle bokser.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Kontakt:

Legg inn av Rune Skramstad »

Produsenter og teknikere er uenige, og det er fordi systemene benytter seg av forskjellige kombinasjoner av teknologi.

Line array bokser til PA bruk er umulig å forklare med line array teori alene fordi den fysiske fremtoningen av boksene ikke er designet slik at en array kan følge teorien.
For at line array teori skal kunne brukes må hvert enkelt element innenfor hver båndbredde ha en diameter som maksimum tilsvarer 1/4 av bølgelengden til øverste frekvens som skal reproduseres innenfor denne båndbredden. Hver båndbredde må ha en lengde (høyden i en vertikal array) som tilsvarer minimum 5 x bølgelengden til den laveste frekvensen skom skal gjengis i båndbredden. Dvs at det bør være lengre arrays for å produsere bass (43 meter for å gjengi 40Hz) enn for diskant (ca 57cm for 3000Hz). Axys er en av de få produsentene som har tenkt på dette, Altec Lansing har en annen løsning der like elementer har forskjellig deling og avstand.
Ved å bruke waveguides blandes hornteori og line array teori, og allerede her blir det komplisert, i tillegg er de fleste waveguides konstruert som et diffraksjonshorn (fungerer som en akustisk spredelinse). Diffraksjonshorn gjør en del uting med lyden, frekvens og faseresponsen blir seende ut som en berg og dalbane (og må rettes opp i prosessoren), og på slutten av sekstitallet var det nesten slutt på produksjonen av slike horn før de kom tilbake med line arrayen på nittitallet. Har du muligheten, så kan du høre forskjellen ved å bruke et diffraksjonshorn (waveguide fra line array med trang åpning i et av planene) som akustisk teleskop. Sammenlikn med et radielt konisk horn (feks en sammenrullet avis med med smal åpning i den ene enden og bred i den andre), da vil du høre hvor unaturlig lyden høres ut gjennom diffraksjonshornet.

Etter å ha lyttet på diverse line arrays gjennom festivalsommeren 2007 har jeg subjektivt lagt merke til en merkelig effekt som gjaldt alle systemen jeg lyttet på.
Når avstanden fra meg til høyttalerne var lang i forhold til lengden på line arrayet låt det fint/naturlig, men når avstanden fra meg til høyttalerne kom i et visst forhold slik at lengden på line arrayet begynte å bli lengre i forhold til avstanden fra meg til høyttalerne, låt det vesentlig dårligere/unaturlig (dette gjaldt uansett merke på kassene).

Noen som har opplevd det samme eller kan gi en forklaring på fenomenet?

Vil tro det har noe med forholdet mellom nærfelt og fjernfelt, mulig det kan settes opp en enkel formel for forholdet mellom lengden på arrayet og avstanden du står i fra arrayet, men.......kan fort vekk være fler faktorer å ta hensyn til;)
The speakers were made more efficient by hornloading.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Rune Skramstad skrev: Etter å ha lyttet på diverse line arrays gjennom festivalsommeren 2007 har jeg subjektivt lagt merke til en merkelig effekt som gjaldt alle systemen jeg lyttet på.
Når avstanden fra meg til høyttalerne var lang i forhold til lengden på line arrayet låt det fint/naturlig, men når avstanden fra meg til høyttalerne kom i et visst forhold slik at lengden på line arrayet begynte å bli lengre i forhold til avstanden fra meg til høyttalerne, låt det vesentlig dårligere/unaturlig (dette gjaldt uansett merke på kassene).

Noen som har opplevd det samme eller kan gi en forklaring på fenomenet?

Det skyldes at avstanden ifra deg til arrayet har vært for liten i forhold til vinkelen imellom kasssene. Jo mindre vinkel du har imellom kassene, jo lengre unna må du før hele arrayet summerer og kansellerer seg ferdig og blir "uniformt". Helt uniformt blir det aldri, fordi avstanden imellom hf-driverne er for stor i forhold til bølgelengden, så du må knekke opp arrayet en del så du får hf-en ferdig kobla og over i isolasjon før du rekker frem til publikum, eller leve med at kun en liten del av publikum får nyte "godlyden".
Svar