Vilken digital livemixer & vilka högtalare?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

stormstereo

Vilken digital livemixer & vilka högtalare?

Legg inn av stormstereo »

Jag registrerade mig på Lydforum.com eftersom jag inte hittade ett svenskt forum med lika mycket kunskap som ni har här. Jag har också använt sökfunktionen men inte fått tillfredställande svar. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag älskar möjligheterna med digitalbord, alla inbyggda effekter, matris-routing på en del av dem et cetera. I princip behövs inga externa master EQ:s, kompressorer och effektrack längre då allt detta finns att tillgå i burken. Lite plug and play-känsla. Jag älskar också att de vanligen tar upp mindre plats och också väger mindre än analoga motsvarigheter. Nu är det dags att ta steget upp från gamla Yamaha 01V. Ja, den första modellen.

Mest intressant är 24 kanaler och 8 monitormixar. Hittills har jag snokat upp:
Mackie TT24 och System32 (om jag vill hyra ut och mixa andra). http://www.mackie.com/products/tt24/splash.html
Allen & Heath iLive-koncept. Vet inget om priserna här. http://www.ilive-digital.com
Yamaha LS9 och M7CL men M7 är på tok för dyr. http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... index.html

Någon snackade om digitala Sonybord men de är ofta inte byggda för livebruk. Midas analoga motsvarigheter ser också läckra ut men bjuder inte på riktigt samma möjligheter. Prisklassen 40-70 000 SEK känns närmast till hands.

Vidare har jag tänkt på högtalare och då snokat fram HK Audio D.E.A.CON som verkar otroligt vettigt. Spelar för 6-700 pers, aktiva, lättroddade, snabba att rigga, inbyggda vettigheter. Lite plug and play där också med andra ord. Me likey. http://www.hkaudio.com/products.php?pty ... &sub=facts En uppsättning av dessa går loss på cirka 70 000 SEK så det får vara riktmärke.

Och nu till frågorna:
1. Om du använt något av ovanstående - vad tyckte du?
2. Om du inte använt något av ovanstående - vad TROR du?
3. Känner du till fler alternativ i samma division som jag borde titta närmare på? Vilka?
4. Till detta är jag rätt sugen på sex stycken trådlösa in-ear-system. Vad rekommenderar du?

Må gott/Tommy
Sist redigert av stormstereo den 26 jul 2007, 19:56, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
JAS
Active Member
Sted: Sandefjord

Re: Vilken digital livemixer & vilka högtalare?

Legg inn av JAS »

hallo og velkommen hit!
Jeg har bare fått en enkel gjennomgang av LS-9, men den har fått en plass i mitt hjerte :)
veldig enkel å bruke og gode klanger.
Jeg ville nok gått for denne!
lykke til med valget!
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Brukeravatar
sand
Newbie

Legg inn av sand »

Vi har en LS9-32 som vi er godt fornøyde med. Låter greit og er enkel å bruke.
Godt å slippe å ha rack med eq, effekter og comp på siden.

Kan anbefale LS9, det er ett bord du fort liker å jobbe med.
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Legg inn av Tom Hansen »

In-ear system ville jeg valgt fra Sennheiser. JTS har og kommet med noe nytt system som kansje kan være aktuelt.
Tom Hansen
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

JBL PRX tror jeg her hakket bedre enn HK Deacon.. det ville hvertfall jeg anbefalt, hvis ikke du må ha topper med flyfester da....(noe som PRX`n ikke har)
Øyvind
Active Member
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Øyvind »

Hei!
Yamaha sine digitalmiksere kan anbefales til mellomstore ting.

Når det gjelder aktiv PA-rigg vil jeg også foreslå Mackie sine. De er en av markedslederne på aktive monitorer hvis dette er ønskelig.
Selv er nå jeg en "passiv" gutt selv og mener at aktive systemer bør brukes til enkle diskotek evt. trubadurer, men det er nå meg.
Sist redigert av Øyvind den 06 feb 2011, 22:53, redigert 1 gang totalt.
Mvh Øyvind Bjørge
Tom Erik Stokness
Pro Member

Øyvind skrev:mener at aktive systemer bør brukes til enkle diskotek evt. trubadurer, men det er nå meg.
Trubadur med trommemaskin og MSL4? :lol: :lol:
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

............ Slettet!
Sist redigert av Karl-André Tvedt den 02 aug 2007, 17:21, redigert 1 gang totalt.
stormstereo

Stort tack för svaren hittills! Jag hade inte ens tänkt på JBL och Mackie som högtalaralternativ och de ligger i samma prisklass så det är helt klart värt att titta närmare på. Sennheiser som in-ear har jag hört från flera håll nu så det ska också tittas närmare på.

Karl-André Tvedt - Den stora anledningen till att jag vill ha aktiva kasser är smidigheten. Jag vill inte ha en massa extra cases med förstärkare att bära runt på. Jag vill slippa dra en massa kablar till och från olika rackskåp. Dessutom har jag god erfarenhet av aktiva kasser i andra sammanhang samt som stage monitors. Ett plus är att komponenterna i en aktiv kasse är matchade för varandra. Ett minus är om något i kassen går sånder, då får jag skicka iväg hela skiten. Men det är ett val jag accepterar. Så - smidigt, snabbt, smart och tillräckligt gott ljud is my melody!

Now - är det någon som har mer erfarenhet eller tips? What's your 2 cents?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Thumbs up for valg av aktive kasser. Ikke hør på disse peavy trubadurerene her :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member

gå for aktivt ja :)
4x PRX518s + 2x PRX512 eller 515 tror jeg hadde gjort susen :) hvis du vil bruke litt mer kr, så kan jo 535 være et alternativ...
fordelen med den er egen mid-driver og bredere horisontal spredning

Problemet med billige aktive systemer (som f.eks HK Audio) er at ampene er for underdimmensjonerte,får svært lite headrom

Som alle vet så sammarbeider JBL med Crown (Harman gruppa) , så i PRX er det Crown powring :)

Men fordelen med Deacon er at toppkassene har flyfester (litt usikker på om Mackie også har det....), VELDIG kjekt å få kassene litt opp i lufta hvis det er litt publikum å dekke

hva digital mikser anngår så er jeg på veldig tynn is.. men LS9 har fått veldig mye skryt! :)
Brukeravatar
JAS
Active Member
Sted: Sandefjord

Legg inn av JAS »

Tom Erik Stokness skrev: Men fordelen med Deacon er at toppkassene har flyfester (litt usikker på om Mackie også har det....), VELDIG kjekt å få kassene litt opp i lufta hvis det er litt publikum å dekke
kassene i Portable Active, Portable Passive og Precision Passive seriene til Mackie kan flyes med innebygde flyfester...
tror det bare er å skru i noen øyebolter, så er du klar til å fly!
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
olegutten
Active Member
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av olegutten »

Ville nok valgt både HK, Mackie og JBL over tilsvarende hos Void. Og Void er jo ikke aktive heller.........

Mackie TT 24 har vel fått endel kritikk på at den har vært noe ustabil. Vet at Benum stoppet salget en stund... De har ikke lagt den ut på websiden enda så jeg vet ikke om den er i salg nå.... I tillegg skal klangene ikke være så veldig bra. Brukergrensesnittet derimot er jo veldig bra så det er litt synd at de ikke fikk den til å spille skikkelig......

Yamaha LS 9 er vel den som får best kritikk.

Ole
stormstereo

Tack för all hjälp. Ni är helt fantastiska. Era svar kommer definitivt att påverka mina beslut.

I mitt letande efter information hittade jag även Tascam DM-3200 och DM-4800, http://www.tascam.com/catalogue;40,9.html
Pris- och funktionsmässigt är de helt klart attraktiva för mig men jag vet inget om hur de låter eller hur stabila de är. Det finns också ett Firewire I/O-kort http://www.tascam.com/details;8,29,53.html som jag gillar, för liveinspelning.

Vet ni något om dem?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Dette var eit enkelt spm.

Mikser bør du kjøpe LS9, ikkje mackie TT eller Tascam.

Ilive ser og fin ut men den har samme pris som M7cl, og står ikkje i stil med resten av anlegget.

Du må ikkje kjøpe mackie eller jbl, skal du ha aktive bokser så må boksene vere i tre, ikkje plastik.

Har brukt både Actor, Deacon, Projector og Countur linearray.
Sjølv om ampene er litt "slappe" så spiller alle riggene fint og nøytralt, alle boksene er gjennomtenkt både med tanke på stacking, hjule og handtak.
Får og kjøpt proffe trekk til kassene for ein billig penge.
Har brukt HK ting i 10 år, aldri vore noko feil på dei!

Syntes einaste at det var litt mykje sus av Deacon riggen, men det var fyrste utgaven, kan hende det er blitt bedre, høyrt rykter om det!

TQ til Turbosound bør og vurderes, men det koster vel litt meir.
Kan og vurdere jbl vrx, men ikkje kjøpt xti ampene, itech er fine men altfor dyre.
Finnes mykje brukt Crown macrotech, eller kanskje LAB kunne vore fint. og så eit aktivt filter, 2 veis BSS kanskje, treng ikkje noko digitalt drit.

Kva slags typer jobber er du du gjer, kva slags type kunder, leverer du til Artister/klubber?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar