Ørepropper for lydbransjen!
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Oslo
Ørepropper for lydbransjen!
Jeg er 15år og vil helst ikke ødelegge hørselen, så jeg lurer på hva slags og hvilke ørepropper dere vil anbefale for lydteknikkere. Jeg vil helst ha noen som kan brukes flere ganger og som demper jevnt. Jeg har sett på f.eks Alpine MusicSafe, EAR UltraTech
Kom gjerne med andre forslag og begrunnelse, jeg vil vite hva som er best!
Kom gjerne med andre forslag og begrunnelse, jeg vil vite hva som er best!
- sand
- Newbie
Det er ett firma i Stavanger som formstøper ørepropper som gir en jevn frekvensgang.
Typisk nok legger de om nettsidene sine nå, så produktene er ikke lista opp der for øyeblikket, men de proppene som er aktuelle for oss heter ER-9 eller ER-15. De demper med 9 eller 15 db. Er også en variant som demper enda mer, men er husker ikke i farten hvor mye.
Ta en titt på http://www.starkey.no så finner du i hvert fall kontaktinfo.
Typisk nok legger de om nettsidene sine nå, så produktene er ikke lista opp der for øyeblikket, men de proppene som er aktuelle for oss heter ER-9 eller ER-15. De demper med 9 eller 15 db. Er også en variant som demper enda mer, men er husker ikke i farten hvor mye.
Ta en titt på http://www.starkey.no så finner du i hvert fall kontaktinfo.
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
Noen sier at Sand liker å spille høyt, og det er jo ikke så rart, Øyvind vrælte høyt alt når han ble født!
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
15db er formykje, men 9 trur eg er akkurat passe.
Litt uvant å bruke i begynnelsen, men etter ein halvtime så justerer øret ditt oppfølsomheten. Heilt topp å bruke på konserter og steder der folk absolutt skal skrike i øret ditt.
Genialt å bruke på fly og andre steder som støyer. Brukte dei mykje i vår gamle lastebil som bråket mykje, skrudde radioen på full guffe og putta i propper, da høyrer du passe nivå med radio og ingen støy fra bilen.
Annbefales.
Litt uvant å bruke i begynnelsen, men etter ein halvtime så justerer øret ditt oppfølsomheten. Heilt topp å bruke på konserter og steder der folk absolutt skal skrike i øret ditt.
Genialt å bruke på fly og andre steder som støyer. Brukte dei mykje i vår gamle lastebil som bråket mykje, skrudde radioen på full guffe og putta i propper, da høyrer du passe nivå med radio og ingen støy fra bilen.
Annbefales.
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
-
- Newbie
http://www.gnresound.no/vaare_produkter ... ropper.htm
Disse holder til i Oslo.
Har utskiftbare filter, så du kan ha både 9dB og 15dB.
De har også "in-ear-propper" som passer inn istedet for filteret. Dette har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke hvordan lyden er...
Disse holder til i Oslo.
De har også "in-ear-propper" som passer inn istedet for filteret. Dette har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke hvordan lyden er...
Bjarte Solheim
-
- Active Member
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Man får også 25 dB filtere, noe som er et must, når man jobber på russetreffBjarte Solheim skrev:http://www.gnresound.no/vaare_produkter ... ropper.htm
Disse holder til i Oslo.

-
- Active Member
- Sted: Trondheim
- Hallgeir
- Active Member
Jo...Håvard Soknes skrev:Mulig jeg har misforstått diskusjonen her, men det er vel ikke slik at dere står å jobber med propper?
Med de "riktige" proppen da naturligvis. Man kan få kjøpt propper som demper nivået uten å ødelegge lydbildet. Rett og slett genialt. Lurer på hvorfor jeg aldri har fått meg slike...
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
-
- Pro Member
- Sted: Nøtterøy
- sand
- Newbie
Står jeg bak pulten og kjører lyd FOH bruker jeg ikke propper, da vil jeg vite hva jeg utsetter andre for........
Jobber jeg rundt eller på scenen eller kjører monitormix er proppene gode å ha. Noen band vil ha det sinnsykt høyt på scenen, og man mister ikke balansen i lydbildet med de riktige proppene.
Jobber jeg rundt eller på scenen eller kjører monitormix er proppene gode å ha. Noen band vil ha det sinnsykt høyt på scenen, og man mister ikke balansen i lydbildet med de riktige proppene.
Kunsten er å få det utstyret du får servert til å låte bra, ikke å sette opp en raider du aldri får oppfylt likevel...
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
Kan til skjønne de som bruker propper hvis de gjør linjer o.l. og til en hvis grad hvis man gjør monitor, men dersom man står på front mener jeg ganske sterkt og inderlig at man ikke skal bruke propper. Balanse i lydbildet er en ting, men hva med karakteristikken på lyden i rommet. Å de som mener de kan lage propper med helt flat frekvensdemping, etter min mening er det bare bambus. hvis det er så fælt på front at man må bruke propper når man jobber er det enten alt for høyt, ellers så er det rett og slett ikke noe fin lyd. Mulig jeg terger på meg mange med dette innlegget. Men ingen her kan legge hånda på hjerte å si at det blir "bare" lavere når man bruker propper. Lyden forandrer helt karakteristik som da igjen ikke vil stemme overens med hva publikum opplever
- Jens Tore Fremmegård
- Active Member
- Kontakt: