Jeg er jo som kjent ung og dum og unnskylder meg med dette når jeg spør:
Hva i all verden er vitsen med sidefill og er dette noe vi (lydfolka) liker?
Hvilke høytalere bruker dere til dette?
Sidefill
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Pro Member
- Sted: Nøtterøy
Fill kasser brukes til å dekke de områdene der hovedsystemet ikke kommer til, (pleier stort sett å være helt foran ved scenen)men kan også være delay systemer lengre bak i salen.
Åssen kasser som blir brukt, pleier å være fra samme produsent som brukes til hoved PA.
F.eks JBL SRX fill til JBL Vertec hoved PA
Vanskelig formulert her, men prøver så godt jeg kan
Åssen kasser som blir brukt, pleier å være fra samme produsent som brukes til hoved PA.
F.eks JBL SRX fill til JBL Vertec hoved PA
Vanskelig formulert her, men prøver så godt jeg kan

- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
SideFill
Sidefill er en del av monitorsystemet.
En liten PA på hver side av scenen for å gi bandet en All-round Mix i tillegg til personlige monitorer.
Dette kan være alt fra fulltonekasser på små scener til Dobble stack med f.eks 4 veis PA, gjerne flydd på store scener. Normalt er vel enkle stack.
Andre typer fill er som tom erik skriver endel av PAsystemet FOH.. Down/frontfills Bleachers etc.
En liten PA på hver side av scenen for å gi bandet en All-round Mix i tillegg til personlige monitorer.
Dette kan være alt fra fulltonekasser på små scener til Dobble stack med f.eks 4 veis PA, gjerne flydd på store scener. Normalt er vel enkle stack.
Andre typer fill er som tom erik skriver endel av PAsystemet FOH.. Down/frontfills Bleachers etc.
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
Ikke nødvendig vis. Tenk deg at du står på scenen å synger så har du lyst til å høre mer direkte hva gitaristen spiller og ha litt trykk i fra bass å trommer. Dersom du da legger alt dette i din egen monitor vil det være minimalt med "plass" igjen til din egen vokal. Har ikke noen betydning om du har en eller 2 wedger eller om de er aktiv eller passiv. Dersom vokalen din skal klare å bryte igjennom alt det som ligger der allerede vil det bli blyhøyt og da øker faren for feedback. Dersom man da har et side-fills system i tillegg til wedger/in-ear kan man putte sin egen vokal i sin egen monitor å ha det ryddig å cleant der og så for man lydtekniker/monitortekniker til å lage en fin bandmix i side fill. Dette vil da være et mye ryddigere lydbilde for de som står på scenen.
Muligens litt dårlig forklart men jeg håper du forsto litt av hva jeg mente
Muligens litt dårlig forklart men jeg håper du forsto litt av hva jeg mente