Sub dekning
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Børre Leinebø
- Active Member
- Innlegg: 52
- Registrert: 05 aug 2003, 17:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Sub dekning
Noen som kan fortelle meg den perfekte måte å plassere/stacke/spre subber for å få gjevnest mulig dekning?
Ser det er mye forskjellig som blir gjort rund omkring for tiden.
Noen stabler i høyde, noen sprer de foran scenen og noen lager en mono "klump" midt foran scenen. alle har sine argument, fortell ditt da!
Ser det er mye forskjellig som blir gjort rund omkring for tiden.
Noen stabler i høyde, noen sprer de foran scenen og noen lager en mono "klump" midt foran scenen. alle har sine argument, fortell ditt da!
Jeg heter Børre Leinebø
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
- Truls G. Skjæveland
- Active Member
- Innlegg: 187
- Registrert: 23 jun 2003, 17:03
- Sted: Stavanger
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Innlegg: 355
- Registrert: 05 des 2004, 18:39
- Sted: Stord
Tror vi kommer til å få se (og høre) mer og mer monostacking framover! Har selv gode erfaringer med dette på plasser der utfasing har vert et problem med stereo oppsett. Sparer mye tid og jobbing med delay og slike ting på en slik løsning, og du får en jevnere spredning i hele lokalet.
MEN det finnes ikke EN løsning som er perfekt til alle lokaler og scener.
MEN det finnes ikke EN løsning som er perfekt til alle lokaler og scener.
- Hallgeir
- Active Member
- Innlegg: 261
- Registrert: 26 okt 2003, 19:06
- Sted: Oslo
Akkurat. Så det og lage en kombinasjon er ikke det værste du kan gjøre. Ved å stacke i en L-form på hver side vil man dermed få det beste fra begge verdenerTruls G. Skjæveland skrev:har vel lært følgende fra flere kilder,
vertikalt stacking av subber, horisontal spredning
horisontalt stacking av subber vertikal spedning

H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 07 jul 2003, 19:25
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Hvordan man stacker kommer mye an på hvordan publikumsspredningen er, og hvor langt bassen må kastes. Dersom du f.eks skal ha utendørskonsert med bruk av line-array, så vil lett de fremste publikummerne få veldig mye bass, noe som gjør at du må begrense nivået. I slike tilfeller kan det være lurt å trekke subbene litt vekk fra publikum, og heller justere med delay. Klarer du f.eks å ha 6m til nærmeste publikummer i stedet for 2, så har du 4-5dB lavere lyd for denne. For de som står bakerst, så vil ikke de 4 ekstra meterne bety mye. Dermed får du jevnere gjengivelse.
Bortsett fra det så stemmer det at dersom du lemper i høyden, så sprer bassen bedre horisontalt, mens horisontal stabling minsker bassen ut på sidene.
En annen ting som flere burde prøve når man spiller utendørs, er følgende:
I stedet for å dele opp subbene dine i 2 stack (en stack på hver side), så deler du i 4. Dermed har du 2 stacks på hver side. Den ene setter du ca 2,5 meter til siden for den andre, i stedet for helt inntil. Det samme gjør du på den andre siden av scenen. Det som skjer da, er flere ting, hvorav de fleste er positive.
* Du får en del utfasing i retning scenen, noe som gir mindre vibrasjoner og basslyd på scenen.
* De sonene med interferns ute blandt publikum blir mindre markante. Du får en jevnere bass-spredning, med mindre forskjeller på de forskjellige stedene.
* Det totale lydnivået synker litt, typisk 1-3 dB. Men en større andel av publikum får bedre bassgjengivelse.
For de som har lyst til å prøve seg litt frem med stacking, så kan jeg sende et program til de som er interessert, så kan de prøve seg selv.
Bortsett fra det så stemmer det at dersom du lemper i høyden, så sprer bassen bedre horisontalt, mens horisontal stabling minsker bassen ut på sidene.
En annen ting som flere burde prøve når man spiller utendørs, er følgende:
I stedet for å dele opp subbene dine i 2 stack (en stack på hver side), så deler du i 4. Dermed har du 2 stacks på hver side. Den ene setter du ca 2,5 meter til siden for den andre, i stedet for helt inntil. Det samme gjør du på den andre siden av scenen. Det som skjer da, er flere ting, hvorav de fleste er positive.
* Du får en del utfasing i retning scenen, noe som gir mindre vibrasjoner og basslyd på scenen.
* De sonene med interferns ute blandt publikum blir mindre markante. Du får en jevnere bass-spredning, med mindre forskjeller på de forskjellige stedene.
* Det totale lydnivået synker litt, typisk 1-3 dB. Men en større andel av publikum får bedre bassgjengivelse.
For de som har lyst til å prøve seg litt frem med stacking, så kan jeg sende et program til de som er interessert, så kan de prøve seg selv.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand
-
- Active Member
- Innlegg: 52
- Registrert: 27 okt 2004, 21:08
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Et stort og viktig tema, men her er et par synspunkter.
Som Torodd sier finnes det ikke EN løsning som er perfekt til alle lokaler og scener. Men jeg mener det finnes en løsning som vil fungere som et utgangspunkt i alle sammenhenger.
Hva er problemet?
Jo ved tradisjonell stacking av subber på høyre/venstre side av scenen vil man som Torodd sier alltid (og da mener jeg alltid) slite med utfasinger. Av større og mindre grad selvfølgelig. Jo lengre avstand mellom stackene -> desto flere fullstendige utfasinger.
Standard stacking høyre/venstre:

Hva om vi putter alle subbene i senter?
For å eliminere faseproblemer mellom subbene vil jo neste naturlige steg være å sette alle i senter. Problemet med det er den horisontale dekningen. Dekningen vil være like bred som substacket. Ergo har du 25 meter med publikum, må du ha 25 meter med sub.
Mono senter stacking:

Den ultimate løsningen for meg, som vil fungere som et utgangspunkt i alle sammenhenger, er å bruke line-array prinsippet (faktisk oppfunnet av Harry Olson på 1940-tallet).
To betingelser må være oppfyllt:
1: Avstanden mellom kildene (subbene) må være mindre enn 2/3 av bølgelengden.
2:Linjen må være lengre enn bølgelengden som skal reproduseres.
Avstanden mellom subbene må altså være mindre enn 2/3 (240 grader) av bølgelengden. For 80HZ vil det si 2,8m. Mens linjen må være 4,3m.
Line-array:

Selvfølgelig er det et par bakdeler med denne typen stacking.
* Du mister noen dB i "nærfeltet". Men oppnår desto jevnere fordeling mellom "nærfelt" og "fjernfelt"
* Like mye lyd foran stacket som bak.
* Det krever mange subber hvis området er stort.
Line-array m/bue

PS: Alle illustrasjonene her er laget med Meyer Sound Mapp Online. Dette er derimot fysiske lover som ingen produsenter klarer å motkjempe, og disse prinsippene vil gjelde uansett om høyttalerene dine heter Nexo, D&B, Meyer eller Turbo.
Vennligst korriger meg
Som Torodd sier finnes det ikke EN løsning som er perfekt til alle lokaler og scener. Men jeg mener det finnes en løsning som vil fungere som et utgangspunkt i alle sammenhenger.
Hva er problemet?
Jo ved tradisjonell stacking av subber på høyre/venstre side av scenen vil man som Torodd sier alltid (og da mener jeg alltid) slite med utfasinger. Av større og mindre grad selvfølgelig. Jo lengre avstand mellom stackene -> desto flere fullstendige utfasinger.
Standard stacking høyre/venstre:

Hva om vi putter alle subbene i senter?
For å eliminere faseproblemer mellom subbene vil jo neste naturlige steg være å sette alle i senter. Problemet med det er den horisontale dekningen. Dekningen vil være like bred som substacket. Ergo har du 25 meter med publikum, må du ha 25 meter med sub.
Mono senter stacking:

Den ultimate løsningen for meg, som vil fungere som et utgangspunkt i alle sammenhenger, er å bruke line-array prinsippet (faktisk oppfunnet av Harry Olson på 1940-tallet).
To betingelser må være oppfyllt:
1: Avstanden mellom kildene (subbene) må være mindre enn 2/3 av bølgelengden.
2:Linjen må være lengre enn bølgelengden som skal reproduseres.
Avstanden mellom subbene må altså være mindre enn 2/3 (240 grader) av bølgelengden. For 80HZ vil det si 2,8m. Mens linjen må være 4,3m.
Line-array:

Selvfølgelig er det et par bakdeler med denne typen stacking.
* Du mister noen dB i "nærfeltet". Men oppnår desto jevnere fordeling mellom "nærfelt" og "fjernfelt"
* Like mye lyd foran stacket som bak.
* Det krever mange subber hvis området er stort.
Line-array m/bue

PS: Alle illustrasjonene her er laget med Meyer Sound Mapp Online. Dette er derimot fysiske lover som ingen produsenter klarer å motkjempe, og disse prinsippene vil gjelde uansett om høyttalerene dine heter Nexo, D&B, Meyer eller Turbo.
Vennligst korriger meg

- Rune Skramstad
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 26 aug 2006, 01:27
- Kontakt:
Det ideelle er å tilstrebe en spredningskarakteristikk i bassområdet som matcher spredningskarakteristikken til mellomtone og diskant, da vil du få det jevneste og mest korrekte lydbildet uansett avstand.
Dette kan feks forhåndssimuleres i Ultrasim eller tilsvarende programvare.
En enkel metode for å kontrollere spredning i bassområdet er bruk av modulbaserte basshorn som igjen settes sammen til større horn med den ønskede spredningen.
En mulig konklusjon er at det ikke finnes en ideal løsning for stacking av suber. Stackingen må tilpasses spredningskarakteristikken til toppkassene, dvs noen ganger monoklump, andre ganger stereosøyler osv osv.....
Dette kan feks forhåndssimuleres i Ultrasim eller tilsvarende programvare.
En enkel metode for å kontrollere spredning i bassområdet er bruk av modulbaserte basshorn som igjen settes sammen til større horn med den ønskede spredningen.
En mulig konklusjon er at det ikke finnes en ideal løsning for stacking av suber. Stackingen må tilpasses spredningskarakteristikken til toppkassene, dvs noen ganger monoklump, andre ganger stereosøyler osv osv.....
The speakers were made more efficient by hornloading.
- Hallgeir
- Active Member
- Innlegg: 261
- Registrert: 26 okt 2003, 19:06
- Sted: Oslo
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 07 jul 2003, 19:25
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
De forskjellige måtene å stacke på har alle både fordeler og ulemper. Senter-stacking gir f.eks et høyt og jevnt lydtrykk, men gir også veldig mye bass på scenen.
Hvilken løsning man bruker vil variere fra gang til gang, men generellt så synes jeg det er viktig å kjenne til de alternativene man har, slik at man kan velge det beste alternativet. Det er svært mye å hente på å spille på lag med fysikken, hvilket ikke alle tenker på. Generellt så er jeg enig med Rune i at målet er å få den samme spredningskarakteristikken som man har i resten av høyttalersystemet sitt. Og det vil jo variere veldig etter hva slags system man bruker, og hvordan det er montert.
Her har jeg satt opp 4 forskjeller, målt ved 63 Hz.

Området er på 40x40m, og scenen står til venstre. Dessverre så glemte jeg meg, så 120dB er max SPL. Noen steder kan nivået være høyere uten at det vises.
* Bilde nr 1 viser en senter-stacking av subbene. Dette gir en jevn spredning, og bassen rekker også ganske langt. Ulempen er at det gir mye bass på scenen. Det blir også mye utfasing på sidene av scenen.
* Bilde nr 2 viser en "standard" stacking av subber. Man ser at man får soner med dårlig gjengivelse av tonen (63 Hz). disse vil flytte seg en del avhengig av hvilken tone som spilles.
* Bilde nr 3 viser L-løsningen som ble nevnt her tidligere. Vi ser at den påvirker spredningen noe på siden av scenen, siden den skaper noe interferens i denne retningen.
* På bilde 4 har jeg montert de 4 subbene på hver side, i 2 stack. Disse står 2,5 meter i fra hverandre. Vi ser at scenelyden blir betraktelig svakere. De publikums-sonene som mistet mye lydtrykk med standard stacking (bilde 2) er fremdeles til stede, men de er ikke fullt like markante. Generellt så blir lyden litt svakere i snitt over hele publikumsområdet.
Hvilken måte man velger, må selvfølgelig tilpasses stedet der man skal ha konsert.
Hvilken løsning man bruker vil variere fra gang til gang, men generellt så synes jeg det er viktig å kjenne til de alternativene man har, slik at man kan velge det beste alternativet. Det er svært mye å hente på å spille på lag med fysikken, hvilket ikke alle tenker på. Generellt så er jeg enig med Rune i at målet er å få den samme spredningskarakteristikken som man har i resten av høyttalersystemet sitt. Og det vil jo variere veldig etter hva slags system man bruker, og hvordan det er montert.
Her har jeg satt opp 4 forskjeller, målt ved 63 Hz.

Området er på 40x40m, og scenen står til venstre. Dessverre så glemte jeg meg, så 120dB er max SPL. Noen steder kan nivået være høyere uten at det vises.
* Bilde nr 1 viser en senter-stacking av subbene. Dette gir en jevn spredning, og bassen rekker også ganske langt. Ulempen er at det gir mye bass på scenen. Det blir også mye utfasing på sidene av scenen.
* Bilde nr 2 viser en "standard" stacking av subber. Man ser at man får soner med dårlig gjengivelse av tonen (63 Hz). disse vil flytte seg en del avhengig av hvilken tone som spilles.
* Bilde nr 3 viser L-løsningen som ble nevnt her tidligere. Vi ser at den påvirker spredningen noe på siden av scenen, siden den skaper noe interferens i denne retningen.
* På bilde 4 har jeg montert de 4 subbene på hver side, i 2 stack. Disse står 2,5 meter i fra hverandre. Vi ser at scenelyden blir betraktelig svakere. De publikums-sonene som mistet mye lydtrykk med standard stacking (bilde 2) er fremdeles til stede, men de er ikke fullt like markante. Generellt så blir lyden litt svakere i snitt over hele publikumsområdet.
Hvilken måte man velger, må selvfølgelig tilpasses stedet der man skal ha konsert.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand
- Børre Leinebø
- Active Member
- Innlegg: 52
- Registrert: 05 aug 2003, 17:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Men har dere erfaringer å komme med?
Ble mye "kalkuleringer" og flotte farger. Man kan lese mye rart, men der er jo ikke nødvendigvis hva man gjør når man er ute på jobb.
Hva gjør dere selv når dere er på jobb, og hvorfor???
Ble mye "kalkuleringer" og flotte farger. Man kan lese mye rart, men der er jo ikke nødvendigvis hva man gjør når man er ute på jobb.
Hva gjør dere selv når dere er på jobb, og hvorfor???
Jeg heter Børre Leinebø
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
-
- Active Member
- Innlegg: 139
- Registrert: 12 jun 2006, 02:30
- Kontakt:
- Børre Leinebø
- Active Member
- Innlegg: 52
- Registrert: 05 aug 2003, 17:50
- Sted: Oslo
- Kontakt:
hmmm, var ikke det på fredag når jeg var i bartebyen på jobb, eller har du vert ute og reist nå Ketil?? 

Jeg heter Børre Leinebø
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
Jeg har mobiltelefonnummer 95825454
Jeg har postkasse for elektronisk post: boleine@online.no
Jeg liker å lage lyd jeg.
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 07 jul 2003, 19:25
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Jo da, jeg har testet ut teorien i praksis. Det skal dog store lokaler eller friluft til, for at det skal ha noe særlig for seg. Det å montere subbene i 4 stack med mellomtom funket bra både i teori og praksis. Sentersub gir også helt klart mye bass rett frem og mindre på siden.
Men å bruke sånne teknikker innendørs, på mindre jobber, det har jeg aldri prøvd, og ser heller ikke den store vitsen. Det er så mye vegger som skaper problemer for regnestykket at det er ikke noe du gjør på 2 min. Har gjort det på faste diskotekinnstallasjoner, men ikke konserter.
De få standard konsertene jeg har gjort innendørs har stort sett vært å stable høytalerne oppå hverandre, og deretter tut og kjør.
Men å bruke sånne teknikker innendørs, på mindre jobber, det har jeg aldri prøvd, og ser heller ikke den store vitsen. Det er så mye vegger som skaper problemer for regnestykket at det er ikke noe du gjør på 2 min. Har gjort det på faste diskotekinnstallasjoner, men ikke konserter.
De få standard konsertene jeg har gjort innendørs har stort sett vært å stable høytalerne oppå hverandre, og deretter tut og kjør.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand
-
- Active Member
- Innlegg: 139
- Registrert: 12 jun 2006, 02:30
- Kontakt:
driver ikke å reiser så mye,heheBørre Leinebø skrev:hmmm, var ikke det på fredag når jeg var i bartebyen på jobb, eller har du vert ute og reist nå Ketil??
det er jo desverre slik at man sjelden får flydd pa'en da...og da har man ikke mye valg...har ellers lagt merke til at skremmende mange stakker toppene altfor lavt...det er dumt det