Groundstacking av linearray.
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Pro Member Gold
Groundstacking av linearray.
For første gang så har jeg hørt et groundstacka linearray som låt bra, systemet besto av 3xQ1 og 3xQ-sub per side. Er dette virkelig det eneste linearraysystemet som låter bra når det blir groundstacka?
Har noe grusomme opplevlser med M3D og KF730 friskt i minnet......
Har noe grusomme opplevlser med M3D og KF730 friskt i minnet......
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
- JAS
- Active Member
- Sted: Sandefjord
-
- Pro Member
- Kontakt:
http://www.soundprojects.com/
linex er bare navnet på en høyttalerserie til soundprojects såvidt jeg har skjønt, du får det opp om du søker i google på linex line array
linex er bare navnet på en høyttalerserie til soundprojects såvidt jeg har skjønt, du får det opp om du søker i google på linex line array
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Pro Member
- Sted: Nøtterøy
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
VRX'en lar seg gjøre å groundstacke på snudd flyramme, men bruksområdet er begrenset. Alt settes i de faste vinklene og du får en jevn "splay" oppover.
Praktisk hvis du skal dekke et amfi eller noe slikt. men for Rock'n'roll må du ha det på stikke eller fly det.
Linex derimot tillater null grader mellom boksene slik at alle kassene kan dekke i samme akse, og du kan også sikte inn vinkelen på arrayet på en enkel måte.
Praktisk hvis du skal dekke et amfi eller noe slikt. men for Rock'n'roll må du ha det på stikke eller fly det.
Linex derimot tillater null grader mellom boksene slik at alle kassene kan dekke i samme akse, og du kan også sikte inn vinkelen på arrayet på en enkel måte.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Har selv groundstacket M2D flere ganger og det funker som ei kule. 650 underst, M2D sub og tre M2D topper på hver side. Har laget et firkantrør som festes under M2D sub på hver side, (ikke det beistet av en riggeramme som hører til). Dette gjør det enklere og kjappere å rigge opp. På Ole Edvard Antonsen turneen ble det brukt groundstacket MIKA, noe som etter min mening funket veldig bra. Har selv VRX og det funker meget bra groundstacket.
-
- Pro Member Gold
Kansje jeg rettt og slett liker Q-serien bedre en andre systemer, det låt så vanvittig overbevisende i forhold til alle andre groundstacka linearrays jeg har hørt. Dette må det definitivt forskes mer på.
Får du den nederste M2D'en over hodet på publikum da, eller har du sittende publikum?Ole Hansen skrev:Har selv groundstacket M2D flere ganger og det funker som ei kule. 650 underst, M2D sub og tre M2D topper på hver side.
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Har ikke hørt Q1 selv men det kan jo ha noe med det faktumet alle konkurrentene elsker å påpeke om Q å gjøre, at det ikke er noe "ekte" linearray som får det til å bli så versatilt? Berst of both worlds?
Vanskelig for meg å si noe om Q kontra Linex groundstacket, men i de applikasjoner vi har brukt Linex'en i har den spelt bedre enn trippel alpha i hvertfall. Og dette var i et forjævlig vanskelig finsk sirkustelt hvor vi måtte lime Linex'en opp i taket og ytterflankene av pa'en spelte rett i teltveggene.
Gjorde også en folkefest i en idrettshall for 1000 pers med 4x Linex stacka oppå flightene per side, uten subber.
Halvdan Sivertsen med band spilte og det var upåklagelig dekning bortsett fra helt ute på sidene.
Vanskelig for meg å si noe om Q kontra Linex groundstacket, men i de applikasjoner vi har brukt Linex'en i har den spelt bedre enn trippel alpha i hvertfall. Og dette var i et forjævlig vanskelig finsk sirkustelt hvor vi måtte lime Linex'en opp i taket og ytterflankene av pa'en spelte rett i teltveggene.
Gjorde også en folkefest i en idrettshall for 1000 pers med 4x Linex stacka oppå flightene per side, uten subber.
Halvdan Sivertsen med band spilte og det var upåklagelig dekning bortsett fra helt ute på sidene.
-
- Newbie
- Sted: Bergen
Jeg gjorde et par- og tredve jobber med Ole E Antonsen og band i høst,
der jeg ground-stacket Meyer Mica.
Ble positivt overasket over hvor godt det fungerte. Fikk prøvd mange forskjellige måter å gjøre det på ( i flyramme på sub, direkte på sub,
stående i hjulet, samt med forskjellig antall kasser). Var alltid sittende publikum, så jeg trengte ikke å bygge høyt.
Utfordringen er selvfølgelig at kassenes smale spredning vertikalt gjør at man trenger et visst antall kasser for å få tilstrekkelig dekning. Dette gjelder selvfølgelig alle line-array systemer. Jeg brukte 4 Mica pr side, og brakk det godt bakover i amfier, og det dekket de fleste rom. Men det er klart at i rom som Stavanger konserthus og tilsvarende brukte jeg husets høytalere, ellers måtte jeg hatt flere kasser med meg.
Det er nok best å fly, men når det av forskjellige grunner ikke er
hensiktsmessig, går det fint å stacke, i hvertfall i ikke alt for store
rom.
Ellers synes jeg det er altfor mye synsing om hvilke(t) system som er
bra/best/dårlig. Min erfaring er at de aller fleste moderne høytaler-
systemer er utmerkete, så lenge de er korrekt satt opp. Tror det er mer
å vinne på å bruke krefter på hvordan man får mest ut av et anlegg, enn
å prøve å finne det "perfekte" merket. Alle systemer har sine egenskaper,
og det er om å gjøre å "spille på lag med" anlegget. Klarer man det, blir resultatet godt.
der jeg ground-stacket Meyer Mica.
Ble positivt overasket over hvor godt det fungerte. Fikk prøvd mange forskjellige måter å gjøre det på ( i flyramme på sub, direkte på sub,
stående i hjulet, samt med forskjellig antall kasser). Var alltid sittende publikum, så jeg trengte ikke å bygge høyt.
Utfordringen er selvfølgelig at kassenes smale spredning vertikalt gjør at man trenger et visst antall kasser for å få tilstrekkelig dekning. Dette gjelder selvfølgelig alle line-array systemer. Jeg brukte 4 Mica pr side, og brakk det godt bakover i amfier, og det dekket de fleste rom. Men det er klart at i rom som Stavanger konserthus og tilsvarende brukte jeg husets høytalere, ellers måtte jeg hatt flere kasser med meg.
Det er nok best å fly, men når det av forskjellige grunner ikke er
hensiktsmessig, går det fint å stacke, i hvertfall i ikke alt for store
rom.
Ellers synes jeg det er altfor mye synsing om hvilke(t) system som er
og det er om å gjøre å "spille på lag med" anlegget. Klarer man det, blir resultatet godt.

Andre Trebbi
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Velkommen om bord Trebbi!!
Noen liker mora, andre liker dattera. De som liker dattera skjønner ikke at det bare er spørsmål om å få satt opp mora riktig, hehe.
Selv er min nærmeste befatning med Flood en nedrigg, fordi en viss E. V. var litt indisponert og ikke gidda å rigge ned sjøl..1000 spenn fra en sunnmøring for å pakke ned pa'n hans, slå den!!

Er dette hva Jon Michelet ville kalt "Fortreffelig forsvar for Floodlight"??Trebbi skrev: Ellers synes jeg det er altfor mye synsing om hvilke(t) system som er
Noen liker mora, andre liker dattera. De som liker dattera skjønner ikke at det bare er spørsmål om å få satt opp mora riktig, hehe.
Selv er min nærmeste befatning med Flood en nedrigg, fordi en viss E. V. var litt indisponert og ikke gidda å rigge ned sjøl..1000 spenn fra en sunnmøring for å pakke ned pa'n hans, slå den!!

-
- Newbie
- Sted: Bergen
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Godt folk har humor 
Hva har "de aller fleste moderne høyttalersystemer" med linearray å gjøre??
Edit: Trebbi: Det høyttalersystemet som uten sammenligning får mest pepper på dette forumet, er Flood. AC-ansatte har vært ute og slukket branner her mange ganger allerede når dette har kommet opp, og det er jo du selv som generaliserer ved å inkludere "de aller fleste moderne høyttalersystemer" i ditt forsvar for den negative omtalen av disse.
Og det verste er at du har rett, feil oppsett både mekanisk og elektrisk har sikkert mye av skylda for den negative omtalen.
Men slikt spøker man ikke med...

Hva har "de aller fleste moderne høyttalersystemer" med linearray å gjøre??
Edit: Trebbi: Det høyttalersystemet som uten sammenligning får mest pepper på dette forumet, er Flood. AC-ansatte har vært ute og slukket branner her mange ganger allerede når dette har kommet opp, og det er jo du selv som generaliserer ved å inkludere "de aller fleste moderne høyttalersystemer" i ditt forsvar for den negative omtalen av disse.
Og det verste er at du har rett, feil oppsett både mekanisk og elektrisk har sikkert mye av skylda for den negative omtalen.
Men slikt spøker man ikke med...