Etter i det siste å ha gjort en del jobber med kontrabass på scenen, hvor dette skal låte "fint" eller "klassisk" om man vil, men samtidig kunne leve med at det faktisk spilles f.eks. trommer på samme scene, har jeg stadig vært plaget med å ikke riktig få til "rett" lyd ut av denne største fela. Problemet ligger nok gjerne i at en kontrabass har et stoooort klanglokk og en like stoooor klangbunn som gjengir lyd, og i alle mine forsøk på nær-mic'ing har jeg ikke klart å fange "hele" instrumentet.
Hva bruker dere? Og har dere noen bra tips?
Gjerne del dette inn i to kategorier:
1. Pick-Up systemer hvor vi kan bruke DI.
Har prøvd en del, uten at jeg vet navnet på noen, da dette er noe som har fulgt med både instrument og musiker. Noen har funket som ei kule, andre har behøvd MYE ratting for i det hele tatt å være nært. Også kommer det stadig tilbakevendende "problemet" når bassisten tar frem buen og stryker... Kjellemyr sitt system funker! Det samme gjør Andreas Amundsen sitt. Bare å skru opp, nesten! Og ingen problem med Ampeg 8x10" som kontrabass-amp, uten feed på scena.. Hva er det de bruker? Andre gode pick-up systemer dere har vært bortom?
2. Mic (inkludert mic-plassering).
Har prøvd diverse.. Nærmest er kanskje DPA-mygger når det gjelder lyd, men kan liksom ikke gi så mye monitor uten å ratte for mye EQ. Og dere vet hva en klassisk utdannet musiker sier når man gir de monitorlyd som kun er "informativ"! Ellers har jeg prøvd både KM184, 451, VM44, SM57... Vet ikke helt... Faktisk er 451 en favoritt så langt, men det kan ha med de andre forutsetningene å gjøre også.
Da er det bare å fyre løs! Gode forslag mottas med takk!