Kontrabass i PA

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Kontrabass i PA

Legg inn av Eivind Steinholm »

Dette spørsmålet gjelder utelukkende for kontrabass i en Live-setting, så alt som gjelder kontrabass i studio kan utelates! :-)

Etter i det siste å ha gjort en del jobber med kontrabass på scenen, hvor dette skal låte "fint" eller "klassisk" om man vil, men samtidig kunne leve med at det faktisk spilles f.eks. trommer på samme scene, har jeg stadig vært plaget med å ikke riktig få til "rett" lyd ut av denne største fela. Problemet ligger nok gjerne i at en kontrabass har et stoooort klanglokk og en like stoooor klangbunn som gjengir lyd, og i alle mine forsøk på nær-mic'ing har jeg ikke klart å fange "hele" instrumentet.

Hva bruker dere? Og har dere noen bra tips?

Gjerne del dette inn i to kategorier:

1. Pick-Up systemer hvor vi kan bruke DI.

Har prøvd en del, uten at jeg vet navnet på noen, da dette er noe som har fulgt med både instrument og musiker. Noen har funket som ei kule, andre har behøvd MYE ratting for i det hele tatt å være nært. Også kommer det stadig tilbakevendende "problemet" når bassisten tar frem buen og stryker... Kjellemyr sitt system funker! Det samme gjør Andreas Amundsen sitt. Bare å skru opp, nesten! Og ingen problem med Ampeg 8x10" som kontrabass-amp, uten feed på scena.. Hva er det de bruker? Andre gode pick-up systemer dere har vært bortom?

2. Mic (inkludert mic-plassering).

Har prøvd diverse.. Nærmest er kanskje DPA-mygger når det gjelder lyd, men kan liksom ikke gi så mye monitor uten å ratte for mye EQ. Og dere vet hva en klassisk utdannet musiker sier når man gir de monitorlyd som kun er "informativ"! Ellers har jeg prøvd både KM184, 451, VM44, SM57... Vet ikke helt... Faktisk er 451 en favoritt så langt, men det kan ha med de andre forutsetningene å gjøre også.

Da er det bare å fyre løs! Gode forslag mottas med takk! ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Frank
Newbie
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Frank »

Har brukt dpa mygg med stort hell. Denne festes i en gummislange full av hull, og en "hatt" som hindrer den i å falle helt inn i kassen når den festes i hullene på kontrabassen. Da dpa'en er på innsiden av kassen gir dette mye mer fleksibilitet med tanke på monitor.
Mvh Frank Gjersdal
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Jeg jobber i dag med en bassist som har en meget bra pickup. Har ikke sjekket hva den heter, men låter flott når han plukker. Derimot bruker jeg en Shure KSM 137 når han spiller med bue. Mister litt av dybden i bassen, men du får lyden fint gjennom i mixen. Det skal nevnes at dette er ikke en en setting med høy scenelyd og en bassist som virkelig kan spille, så jeg har nok ikke de utfordringene du står ovenfor angående monitoring.

Skal høre med bassisten hvilket system han har på bassen sin. Slenger ut mer info senere!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member

Legg inn av Hallgeir »

Jeg har brukt å henge opp en KM184 med strikk i det store "hullet" i stolen. Vet ikke om du klarer å se det for deg, men da peker altså mikken langs med strengene. Kombinert med en pickup til monitoring fungerte dette fint...I livesammenheng med litt liv på sena tror jeg i alle fall en løsning med både mic og pickup er det enkleste.
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Legg inn av thomas hocking »

ev sin re20 er ganske fin til slike ting i mine øyne og ører. kanskje litt stor mikrofon men til gjengjeld fin lyd (dette var dog i jazz sammenheng).
kan vel kanskje også mate litt mer til monitor enn med en kondis.
Svar