Navngivning av overganger
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)
En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..
Og Hoba.. du trenger ikke svare på disse spm... Saab-panser liksom.. Kulere bøy på boblepanser, eller hva med jaguar? Plass til flere samtidig!!! Dere tenkte ikke på å stroppe det fast til beina med det samme?? Trondheims svar på Burton.. (for uinvidde se:sludder og vås/Jaja..)
John I
En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..
Og Hoba.. du trenger ikke svare på disse spm... Saab-panser liksom.. Kulere bøy på boblepanser, eller hva med jaguar? Plass til flere samtidig!!! Dere tenkte ikke på å stroppe det fast til beina med det samme?? Trondheims svar på Burton.. (for uinvidde se:sludder og vås/Jaja..)
John I
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
Sjekk http://www.johnib.no
-
- Newbie
- Sted: Toten
Om du bruker en vettug mickabel, vil ikke den krølle seg der den knytes, så det er jo ingen grunn for å knyte i han enden. Jeg liker best å plugge i mikken først, og så trekke kabelen til boksen. Overskytende kabel blir ikke spaghetti ved boksen om du legger kablene pent oppå hverandre (så lenge man ikke gjør bærehjelp trikset -nappe ut alle kablene....). Vil mene det er mest ryddig å kable i "stigende" rekkefølge, og da gjøre det motsatt på nedrigg.
På de mikkene det trengs litt eller mye kabel å gå på, legger du bare en kveil ved stativet. En stor del av mikkene står i ro uansett.
Som nevnt over, så er jo flere submultier med på å gjøre ting mer ryddig.
Dessuten mener jeg at det er fint med fargekode i begge ender (den lille teipbetan ser ikke publiken lell...), og at det må hete jack til xlr han/hun.
....Men hele mickabelknytegreia tror jeg aldri man enes om.... Jeg knyter hvor jeg vil!
På de mikkene det trengs litt eller mye kabel å gå på, legger du bare en kveil ved stativet. En stor del av mikkene står i ro uansett.
Som nevnt over, så er jo flere submultier med på å gjøre ting mer ryddig.
Dessuten mener jeg at det er fint med fargekode i begge ender (den lille teipbetan ser ikke publiken lell...), og at det må hete jack til xlr han/hun.
....Men hele mickabelknytegreia tror jeg aldri man enes om.... Jeg knyter hvor jeg vil!
MVH
Gunleik Ask Fjellseth
Gunleik Ask Fjellseth
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
Detta har utvikla seg til å bli jeopardy jo?
hva er premien for å svare rett da... hehe
Har ikke noe erfaring med å fasevende hverken hi hat eller o.h i mix?
Er det fett eller?
Og mine fadere holder seg rundt 0dB ja!...hvertfall en stund *kremt*
Jobber grupper og vca.... prøver hvertfall

Har ikke noe erfaring med å fasevende hverken hi hat eller o.h i mix?
Er det fett eller?
Og mine fadere holder seg rundt 0dB ja!...hvertfall en stund *kremt*
Jobber grupper og vca.... prøver hvertfall
Lydforum Administrator/Pensjonist
- Hallgeir
- Active Member
Sånn i utgangspunktet skal vel faderene ligge så nærme 0 som mulig, siden man da bare lar signalet gå rett igjennom uten noe tull, men når det er sagt vil jeg faktisk påstå at de preampene som bla. annet står i Midas Venice låter bedre om man presser dem litt!!! Om man derimot sitter med en mix fra 1934 ville jeg jo latt preampene ta det så mye med ro som mulig. Kan godt være dette bare var masse sprøyt, men det gjør ikkeno!!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
- Mads Størkersen
- Site Admin
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Fargekoding med tape høres ikke bra ut og knute på midt på kabelen er vel ikke midt i blinken det heller?Gunleik skrev:
Mvh
Mads Størkersen
Lydforum Admin
Mads Størkersen
Lydforum Admin
- Mads Størkersen
- Site Admin
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Snakke om å kuppe ett tema!John Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)
John I
Neste gang får du starte din egen diskusjon, din tjuvradd. J?*^~a lambertseterpøbel!
Mvh
Mads Størkersen
Lydforum Admin
Mads Størkersen
Lydforum Admin
-
- Newbie
- Sted: Toten
Med tape til fargekoding mener jeg farget tape med transparent krympestrømpe over. Og jeg mente å sette knuten i motsatt ende! Hun enden altså.EQ-Dvergen skrev:Fargekoding med tape høres ikke bra ut og knute på midt på kabelen er vel ikke midt i blinken det heller?Gunleik skrev:
MVH
Gunleik Ask Fjellseth
Gunleik Ask Fjellseth
- Stig Kamonen
- Site Admin
- Sted: Høyanger
- Kontakt:
Fint du bruker riktig betegnelse John IdarJohn Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)
John I

Under min siste turne hadde jeg de fleste faderene mine rakt nede

...og John Idar det med i hvilken ende man skal knyte kabelen i gidder jeg ikke kommentere...!
-Stig
-
- Active Member
Jeg prøver stort sett å polaritetsvende alt som ligger en del fra hverandre i frekvensbåndbredde (snålt uttrykk, men jeg tror det blir riktig å bruke det, noen rett meg dersom det er feil) for å prøve å få vekk mest mulig grums fra miksen, det være seg Hi-Hat, Cymbaler (OH), mikker som ligger nære andre mikker med fare for overhøring (skarp under, f.eks.). Stort sett så velger jeg det som låter mest naturlig, og ender gjerne opp med hi-hat og/eller OH'er vendt.John Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)
8<----------------------------------------------------------------------------
John I
Jeg tror allikevel mye kan løses med plassering av mikkene istedenfor å begynne å ihjæljobbe ting med EQ og andre (til en viss grad) lydforringende filtere. Dersom jeg kan flytte en mikk for å oppnå samme virkning, uten å miste den lyden jeg ønsker fra det som blir mikket opp, gjør jeg heller det.
Og forresten, så merkes kabelen med fargekoding i hann-enden, knytes i hann-enden, knytes opp fra hann-enden puttes i stageboksen rulles ut og puttes i mikken mens resten legges i en pen kveil under mikk-stativet. Ooooog, det heter jack til hann/hun-XLR...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Tape på kabel er homo ja. Igjen slår ola dunk til naiv som han er. Resten av verden tar igjen feil mens vi i nord knyter kabler som om det sku vært skolisser.Trond skrev:Knuten skal lages i XLR han enden, og nåde den som gjer feil!
Tape på kablene er homo.
Men borrelåsband/stropper på lange og kraftige lys, strøm, multi og høgtalarkabeler er å foretrekke.
Å kveile kabel der du kveiler rundt albogen er og streng forbudt, typisk musikar feil.
Hos oss kveiler vi ein rett, ein vrang, ein rett osv.
Har noen av dere sløyfeknuteknytere tenkt tanken på hva som skjer med lederne, dvs de bittetynne små trådene inne i kabelen som skal lede mikrofon signalet, inkludert hoved vokal, hva som skjer med de , dag etter dag som dere knyter knuter?
Nei. Knyting av kabel det er søren meg homo og forbeholdt naive sjølgode Nordmenn her i kalde nor.
Takk
- Joachim
- Pro Member Gold
Skal vi begynne og dra inn flere betydninger av nullstilling av miksere og nå?
Hva med alle de som allerede sliter med og nulle mikseren etter jobb da?
For å dra den der videre så hadde jeg en fin en med herr Berntsen tidligere. vi diskuterte hvorvidt du kunne legge en kanal til flere VCA'r for og booste de og hva skjer da etterhvert?
Det syns jeg flere burde prøve. har du en heritage kan du jo få +10 x 10!
WOW Fett som f.
J
Skal vi begynne og dra inn flere betydninger av nullstilling av miksere og nå?
Hva med alle de som allerede sliter med og nulle mikseren etter jobb da?
For å dra den der videre så hadde jeg en fin en med herr Berntsen tidligere. vi diskuterte hvorvidt du kunne legge en kanal til flere VCA'r for og booste de og hva skjer da etterhvert?
Det syns jeg flere burde prøve. har du en heritage kan du jo få +10 x 10!
WOW Fett som f.
J
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
- Joachim
- Pro Member Gold
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm