Navngivning av overganger

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)

En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..


Og Hoba.. du trenger ikke svare på disse spm... Saab-panser liksom.. Kulere bøy på boblepanser, eller hva med jaguar? Plass til flere samtidig!!! Dere tenkte ikke på å stroppe det fast til beina med det samme?? Trondheims svar på Burton.. (for uinvidde se:sludder og vås/Jaja..)


John I
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Gunleik
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 25 jun 2003, 20:51
Sted: Toten

Legg inn av Gunleik »

Om du bruker en vettug mickabel, vil ikke den krølle seg der den knytes, så det er jo ingen grunn for å knyte i han enden. Jeg liker best å plugge i mikken først, og så trekke kabelen til boksen. Overskytende kabel blir ikke spaghetti ved boksen om du legger kablene pent oppå hverandre (så lenge man ikke gjør bærehjelp trikset -nappe ut alle kablene....). Vil mene det er mest ryddig å kable i "stigende" rekkefølge, og da gjøre det motsatt på nedrigg.
På de mikkene det trengs litt eller mye kabel å gå på, legger du bare en kveil ved stativet. En stor del av mikkene står i ro uansett.
Som nevnt over, så er jo flere submultier med på å gjøre ting mer ryddig.

Dessuten mener jeg at det er fint med fargekode i begge ender (den lille teipbetan ser ikke publiken lell...), og at det må hete jack til xlr han/hun.

....Men hele mickabelknytegreia tror jeg aldri man enes om.... Jeg knyter hvor jeg vil!
MVH

Gunleik Ask Fjellseth
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Detta har utvikla seg til å bli jeopardy jo? :lol: hva er premien for å svare rett da... hehe

Har ikke noe erfaring med å fasevende hverken hi hat eller o.h i mix?
Er det fett eller?

Og mine fadere holder seg rundt 0dB ja!...hvertfall en stund *kremt*
Jobber grupper og vca.... prøver hvertfall
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Sånn i utgangspunktet skal vel faderene ligge så nærme 0 som mulig, siden man da bare lar signalet gå rett igjennom uten noe tull, men når det er sagt vil jeg faktisk påstå at de preampene som bla. annet står i Midas Venice låter bedre om man presser dem litt!!! Om man derimot sitter med en mix fra 1934 ville jeg jo latt preampene ta det så mye med ro som mulig. Kan godt være dette bare var masse sprøyt, men det gjør ikkeno!!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Gunleik skrev:
Dessuten mener jeg at det er fint med fargekode i begge ender (den lille teipbetan ser ikke publiken lell...), og at det må hete jack til xlr han/hun.

....Men hele mickabelknytegreia tror jeg aldri man enes om.... Jeg knyter hvor jeg vil!
Fargekoding med tape høres ikke bra ut og knute på midt på kabelen er vel ikke midt i blinken det heller?
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

John Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)

En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..


Og Hoba.. du trenger ikke svare på disse spm... Saab-panser liksom.. Kulere bøy på boblepanser, eller hva med jaguar? Plass til flere samtidig!!! Dere tenkte ikke på å stroppe det fast til beina med det samme?? Trondheims svar på Burton.. (for uinvidde se:sludder og vås/Jaja..)


John I
Snakke om å kuppe ett tema!
Neste gang får du starte din egen diskusjon, din tjuvradd. J?*^~a lambertseterpøbel!
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Gunleik
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 25 jun 2003, 20:51
Sted: Toten

Legg inn av Gunleik »

EQ-Dvergen skrev:
Gunleik skrev:
Dessuten mener jeg at det er fint med fargekode i begge ender (den lille teipbetan ser ikke publiken lell...), og at det må hete jack til xlr han/hun.

....Men hele mickabelknytegreia tror jeg aldri man enes om.... Jeg knyter hvor jeg vil!
Fargekoding med tape høres ikke bra ut og knute på midt på kabelen er vel ikke midt i blinken det heller?
Med tape til fargekoding mener jeg farget tape med transparent krympestrømpe over. Og jeg mente å sette knuten i motsatt ende! Hun enden altså.
MVH

Gunleik Ask Fjellseth
Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Legg inn av Stig Kamonen »

John Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)

En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..


Og Hoba.. du trenger ikke svare på disse spm... Saab-panser liksom.. Kulere bøy på boblepanser, eller hva med jaguar? Plass til flere samtidig!!! Dere tenkte ikke på å stroppe det fast til beina med det samme?? Trondheims svar på Burton.. (for uinvidde se:sludder og vås/Jaja..)


John I
Fint du bruker riktig betegnelse John Idar :D . Mange som kaller denne knappen på miksere for fasevender! Min grunn for at jeg bruker polaritets vender kan være seg at det feks er mye overhøring mellom to mikrofoner i forskjellige avstand fra en lydkilde. Det hender da at det "låter riktigere" med å polaritets vende en av mikrofonene. Jeg for min del skjønner ikke hvorfor det ikke er standard på "større" miksere (i tillegg til polaritesvender) med en trinn løs fasevender, altså en fase dreier, eller forklart enklere en delay på hver input kanal. Man ville da kunne "forskyve" mikrofonene i riktig tid i forhold til avstand til lydkilden. Da ville man kunne slippe dette kammfilteret (fasefeil) som ofte oppstår i overnevnte situasjoner.. Men det finnes også andre gode grunner for å bruke polaritetsvender...

Under min siste turne hadde jeg de fleste faderene mine rakt nede :-) Og det var viktig for meg fordi jeg "kjørte" H2000 i "virtual fader recall mode".

...og John Idar det med i hvilken ende man skal knyte kabelen i gidder jeg ikke kommentere...!

-Stig
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

John Idar Bakke skrev:Få høre litt meninger om å polaritets-vende hihat og eller overhead i miksen da? Noen som har gode/ dårlige erfaringer med det? Eller hvilke andre instrumenter polaritets-vender dere og hvorfor?? (ikke ved polaritetsfeil i kabelen, det driter vi i her og nå. Men for å få et annet resultat av miksen.)

8<----------------------------------------------------------------------------
John I
Jeg prøver stort sett å polaritetsvende alt som ligger en del fra hverandre i frekvensbåndbredde (snålt uttrykk, men jeg tror det blir riktig å bruke det, noen rett meg dersom det er feil) for å prøve å få vekk mest mulig grums fra miksen, det være seg Hi-Hat, Cymbaler (OH), mikker som ligger nære andre mikker med fare for overhøring (skarp under, f.eks.). Stort sett så velger jeg det som låter mest naturlig, og ender gjerne opp med hi-hat og/eller OH'er vendt.

Jeg tror allikevel mye kan løses med plassering av mikkene istedenfor å begynne å ihjæljobbe ting med EQ og andre (til en viss grad) lydforringende filtere. Dersom jeg kan flytte en mikk for å oppnå samme virkning, uten å miste den lyden jeg ønsker fra det som blir mikket opp, gjør jeg heller det.

Og forresten, så merkes kabelen med fargekoding i hann-enden, knytes i hann-enden, knytes opp fra hann-enden puttes i stageboksen rulles ut og puttes i mikken mens resten legges i en pen kveil under mikk-stativet. Ooooog, det heter jack til hann/hun-XLR...
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Kan vi få en fagorganisasjon nå!

jeg kommer tilbake til dette forumet over sommeren. ( 2005 )

Joachim
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:Knuten skal lages i XLR han enden, og nåde den som gjer feil!

Tape på kablene er homo.

Men borrelåsband/stropper på lange og kraftige lys, strøm, multi og høgtalarkabeler er å foretrekke.

Å kveile kabel der du kveiler rundt albogen er og streng forbudt, typisk musikar feil.

Hos oss kveiler vi ein rett, ein vrang, ein rett osv.
Tape på kabel er homo ja. Igjen slår ola dunk til naiv som han er. Resten av verden tar igjen feil mens vi i nord knyter kabler som om det sku vært skolisser.
Har noen av dere sløyfeknuteknytere tenkt tanken på hva som skjer med lederne, dvs de bittetynne små trådene inne i kabelen som skal lede mikrofon signalet, inkludert hoved vokal, hva som skjer med de , dag etter dag som dere knyter knuter?

Nei. Knyting av kabel det er søren meg homo og forbeholdt naive sjølgode Nordmenn her i kalde nor.

Takk
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

En annen. Hvor rakt (nært 0dB) ligger faderene i løpet av show, og har dere noen meninger om dette er viktig eller ei? Og i så fall hvorfor?..

Skal vi begynne og dra inn flere betydninger av nullstilling av miksere og nå?
Hva med alle de som allerede sliter med og nulle mikseren etter jobb da?

For å dra den der videre så hadde jeg en fin en med herr Berntsen tidligere. vi diskuterte hvorvidt du kunne legge en kanal til flere VCA'r for og booste de og hva skjer da etterhvert?
Det syns jeg flere burde prøve. har du en heritage kan du jo få +10 x 10!

WOW Fett som f.

J
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Har knytt kabel i 12 år og har fortsatt mine fyrste kabler.

Men berre teip du, heilt okay for meg!

Men noko som er smartere er å ha 3 trommler (3/6/9 meter) og plugge kalbene i kvarandre og sveive inpå, veit at nrk gjer det mykje!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Trond skrev:Har knytt kabel i 12 år og har fortsatt mine fyrste kabler.

Men berre teip du, heilt okay for meg!

Men noko som er smartere er å ha 3 trommler (3/6/9 meter) og plugge kalbene i kvarandre og sveive inpå, veit at nrk gjer det mykje!
Kan du definere dette med trommlene nærmere?
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja NRK gjør mye rart...

En "løs" knute holder vel lenge? Bare man ikke strammer til med båtmannsknopp så tåler vel lederne inni kabelen også dette!

Hva er levetid på en xlr da? ett år? :oops:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Svar