Side 2 av 3
Lagt inn: 11 mai 2006, 08:04
av Torodd Olsen
Jens Tore Fremmegård skrev:En Y-splitt er da ganske passiv den ...
vil også påstå at en y-splitt er passiv...
Lagt inn: 11 mai 2006, 08:31
av Joachim
Det er ikke til å bli klok på nei
Hvordan definerer dere sa disse tre forskjellige splitt metoder?
Lagt inn: 11 mai 2006, 10:40
av Jørgen Stene
Hei !
¨
Den definisjonen er jo egentlig enkel.
Passiv, trafo og aktiv - splitt.
Jørgen Stene
Lagt inn: 11 mai 2006, 10:49
av Joachim
Ja det var jo egentlig det jeg først mente og Jørgen, men ble litt forvirra av en mail jeg fikk her...
Lagt inn: 11 mai 2006, 18:13
av Helge A. Bentsen
En passiv splitt er en splitt der du ikke har noen aktive komponenter som tilfører forsterkning, dvs. at du alltid taper signal.
En aktiv splitt har innebygget forsterkning slik at signalnivået er minst like høyt ut av splitten som inn.
Lagt inn: 11 mai 2006, 18:19
av Joachim
Taper du signal med en trafo Helge?
Lagt inn: 11 mai 2006, 21:36
av Frode Trondahl
I teorien ikke.
Lagt inn: 11 mai 2006, 21:37
av Frode Trondahl
I teorien skal du ikke tape noe med trafo.
Lagt inn: 11 mai 2006, 21:51
av Helge A. Bentsen
I praksis så taper du signal i en trafo, siden den ikke inneholder noe forsterkning.
Lagt inn: 11 mai 2006, 23:03
av Joachim
Geniale svar gutter.
Så hele verden hadde brukt trafosplittere om du fikk signak tap????
da kunne du vel like gjerne spart masse spenn og kjørt Y da ?
Litt dokumenntasjon hadde blitt satt pris på...
Lagt inn: 11 mai 2006, 23:10
av Helge A. Bentsen
http://www.shure.com/support/technotes/ ... sform.html
Du kan faktisk få inntil 25 dB gainøkning i en trafo. Dette må finstuderes.
Lagt inn: 11 mai 2006, 23:24
av Helge A. Bentsen
For spesielt interesserte.
http://www.copper.org/applications/elec ... osses.html
Tapet i transformatoren relaterer seg til effekt, siden vi baserer oss på spenningsoverføring i lydverden, kan vi få økning i signalet ut av en trafo. Om vi taper effekt(P) har ikke det noe å si for signalkvaliteten på ei mic-linje, det er nivået(U) som er avgjørende.
Lagt inn: 11 mai 2006, 23:32
av Joachim
Trur du skal studere litt nærmere jeg Helge.
Først mener du man får tap med trafo og så vips er du oppe i opptill 25db gainøkning??????
Lagt inn: 11 mai 2006, 23:43
av Frank
Ved en toveis y-splitt mister du 3db på begge, ved en toveis trafosplitt mister du ca 1db på direct og 1,8 db på sekundær. 3veis trafosplitt så mister du 1,8db på direct og 3db på de sekundære. Dette er ca tall som varierer fra trafo til trafo, er noen som har mindre tap, noen som har mer. Men generellt mye mindre tap enn y-splitt samt at man reduserer påvirkningskraften de forskjellige endene av splitten har på hverandre.
Lagt inn: 12 mai 2006, 00:23
av Helge A. Bentsen
Forklaringen ligger i P=UxI
Du taper litt effekt(P) i trafoen, det har ingenting og si for lydsignalet siden informasjonen overføres som en funksjon av U.
Hvordan kan vi da få 25 dB gainøkning?
Vi konstruerer en trafo med flere vindinger på sekudærsiden, slik at vi får en høyere U på bekostning av lavere I, mens Put vil være Pinn minus effektapet i trafoen.
Så vi taper effekt(P), vi taper strøm(I), men vi øker U (gainøkning) på bekostning av lavere I.
Ulempen med å ha gainøkning i trafoen, spesielt når du skal splitte signalet på flere utganger, er at du øker belastningen på kilden(mikrofonen) noe som kan gi endring i frekvensrspons. Derfor kompromisser man med å ha en viss gainreduksjon igjennom trafoen for å unngå og belaste kilden mer en nødvendig når man skal splitte.
En skilletrafo, 1:1 forhold mellom primær og sekundærviklinger, vil kun ha et lite effekttap.