Dårlig PA eller dårlig lydtekniker - Hvem har skylden?
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
En kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet !
Hvorvidt en tekniker eller en PA er for dårlig, kommer an på resten av "lenken". Dersom bandet er helt på trynet, det tekniske suger, lokalet har 5 sekunder etterklang og mikseren er full av øl, så er det lite teknikeren kan gjøre fra eller til.
Man må derfor se på hva som er det svakeste leddet!
Jeg har selv opplevd å få spørsmål fra publikum om hvorfor oppvarmingsbandet låt konge, mens hovedbandet låt dritt!
I dette tilfellet så ble jo ikke lyden noe bedre av at gitarforsterkeren kostet 990 kr, og at bandet ikke hadde øvd på flere uker.
Men jeg må si jeg lurer litt på hvem som får skylden for den dårlige lyden på Britney Spears. Hørte at det låt skikkelig dårlig. Til tross for at mesteparten nok er playback.
Hvorvidt en tekniker eller en PA er for dårlig, kommer an på resten av "lenken". Dersom bandet er helt på trynet, det tekniske suger, lokalet har 5 sekunder etterklang og mikseren er full av øl, så er det lite teknikeren kan gjøre fra eller til.
Man må derfor se på hva som er det svakeste leddet!
Jeg har selv opplevd å få spørsmål fra publikum om hvorfor oppvarmingsbandet låt konge, mens hovedbandet låt dritt!
I dette tilfellet så ble jo ikke lyden noe bedre av at gitarforsterkeren kostet 990 kr, og at bandet ikke hadde øvd på flere uker.
Men jeg må si jeg lurer litt på hvem som får skylden for den dårlige lyden på Britney Spears. Hørte at det låt skikkelig dårlig. Til tross for at mesteparten nok er playback.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand
-
- Pro Member
- Kontakt:
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
hvem søren er du? sånn som du skriver her virker det som det er du som bør finne deg en jobb på rimi,Aslak skrev:om PA'en ikke er stor nok til å dekke lydbehovet ved en konsert, vil ikke jeg definere den som en PA i ordets rette forstand. Gitt denne forutsetningen er det teknikerens skyld. Om man fraskriver seg ansvaret for jobben sin kan man bytte jobb.
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Pro Member
- Kontakt:
Ellers takk, har allerede jobb på ultra.Joachim skrev: hvem søren er du? sånn som du skriver her virker det som det er du som bør finne deg en jobb på rimi,
Jeg står for det jeg mener, men om du klarer å være litt mer konkret enn "hvem søren er du?" så kanskje jeg kan utdype mine synspinkter.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Lydans. på ultra?Aslak skrev:Ellers takk, har allerede jobb på ultra.Joachim skrev: hvem søren er du? sånn som du skriver her virker det som det er du som bør finne deg en jobb på rimi,
Jeg står for det jeg mener, men om du klarer å være litt mer konkret enn "hvem søren er du?" så kanskje jeg kan utdype mine synspinkter.
"kjøttkaker på tilbud"
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget
-
- Pro Member
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Kontakt:
Joda, gjør nok det og. Har siviltjeneste på Kultursenteret ISAK og har ansvar for scenen og lydstudioet, samt at jeg holder kurs i lydteknikk for studio og scene for et prøveprosjekt kalt mind the gap, basert på londons community music.Kenneth Jensen skrev:Så du jobber ikke med lyd altså ?
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Active Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Lurt?
Hei Aslak.Du er ekke noe særlig til diplomat du er du vel?Hadde du jobbet i denne profft i bransjen(ikke for kommunen)så hadde du visst hvor idiotisk det du sier er.Har du noe gang stått i et råtten lokale med alt for lite av elendig Pa,en systeck fra lydskolen,3 bøyde mikstativer,2 57 osv...Klart er dette ekstremvarianten men likevel.Og du har et hårreisende høyt band + en veldig følsom 16 gammel jente som insisterer på å bruke sin egen Beta 87a og krever grisehøy monitor.Har du aldri vært der så er det like greit om du holder kjeft.Selv på en Topp Pa så er det nesten umulig.Lytt i solo på vokalmikken...........Akkurat!!Må kan ikke dra opp vokalen mere for der er det bare gitaramp,skarp og cymbaler.Og det finnes 100 andre grunner til at en konsert kan låte sheit som er utenfor lydteknikerens kontroll.Ja jeg vet at dette ikke er sånn det skal være men det er ikke bare vi som bestemer,uheldigvis.
Kjartan Meinseth
-
- Active Member
- Kontakt:
- soundman
- Newbie
- Kontakt:
Hvis du ikke kan få et allright band til å låte bra på en medium-kvalitet PA, så bør du bytte jobb. Jeg opplever ofte at det er kvaliteten på bandet som gjør lyden, ikke hverken PA eller lydmann. Har opplved band som låter veldig bra med en tekniker som ikke vet forskjell på pre og post tapning, og band som låter grusomt selv om tekniker har vært i bransjen i 20 år og har gjort front på alt fra 17.mai talere til aha.
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
-
- Pro Member
- Kontakt:
Re: Lurt?
du vet jo at kommunen kun har state of the art anlegg, og ingen band som er mindre enn at de minst er landskjent.Kjart skrev:Hei Aslak.Du er ekke noe særlig til diplomat du er du vel?Hadde du jobbet i denne profft i bransjen(ikke for kommunen)så hadde du visst hvor idiotisk det du sier er.Har du noe gang stått i et råtten lokale med alt for lite av elendig Pa,en systeck fra lydskolen,3 bøyde mikstativer,2 57 osv...Klart er dette ekstremvarianten men likevel.Og du har et hårreisende høyt band + en veldig følsom 16 gammel jente som insisterer på å bruke sin egen Beta 87a og krever grisehøy monitor.Har du aldri vært der så er det like greit om du holder kjeft.Selv på en Topp Pa så er det nesten umulig.Lytt i solo på vokalmikken...........Akkurat!!Må kan ikke dra opp vokalen mere for der er det bare gitaramp,skarp og cymbaler.Og det finnes 100 andre grunner til at en konsert kan låte sheit som er utenfor lydteknikerens kontroll.Ja jeg vet at dette ikke er sånn det skal være men det er ikke bare vi som bestemer,uheldigvis.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
-
- Pro Member
- Kontakt:
jeg synes mange folk i lydbransjen, og det er mye rart i den, til og med jeg er en del av den, ikke bruker mulighetene de er gitt til å forme lyden ved å gå inn å kontrollere nivåene på scenelyden. samt at mange i mine øyne skaper seg problemer ved å farge lydkildene før de har hørt helheten.det er helt greit at en fast lydmann skrur inn instrumentene, for vedkommende vet ofte hvordan bandet som helhet skal låte, men det blir litt rart med folk som bare gjør det uten å vite hvordan bandet låter.soundman skrev:Hvis du ikke kan få et allright band til å låte bra på en medium-kvalitet PA, så bør du bytte jobb. Jeg opplever ofte at det er kvaliteten på bandet som gjør lyden, ikke hverken PA eller lydmann. Har opplved band som låter veldig bra med en tekniker som ikke vet forskjell på pre og post tapning, og band som låter grusomt selv om tekniker har vært i bransjen i 20 år og har gjort front på alt fra 17.mai talere til aha.
aslak skarderud
kultursenteret isak
kultursenteret isak
- soundman
- Newbie
- Kontakt:
jeg er faktisk ganske enig, aslak. jeg vil ofte foretrekke å sette lyden mens hele bandet spiller sammen, for så å stoppe dem og ta enkelte ting som jeg trenger litt mer tid på alene. for min del synes jeg resultatet blir bedre enn når man kjører en "tradisjonell" lydprøve der man starter med kick og jobber seg videre.. men, iallefall for min del, bruker jeg lenger tid på dette enn å ta en og en kilde, og det tar mer tid å sette monitor om man gjør dette fra front. så når jeg har god tid liker jeg at bandet spiller slik de vil ha det, har jeg lite tid vil jeg gjerne ha alt hver for seg. men dette dreier seg om arbeidsteknikker, som ofte blir meget personlig farget...
--
-
- Active Member
Veldig enig i med dere, Aslak og Soundman, foretrekker selv å gjøre lydprøve på den måten. Men, det er et stort men med det. Det er (dessverre) ikke alle band som føler seg komfortable til å komme til en helt ukjent (for bandet) lydmann og gjøre lydprøve på denne måten. Mange musikere føler nok at de mister litt kontrollen over hva som skjer...
MTP å jobbe i kommunal regi: Det finnes gode kulturhus med bra utstyr og bra mennesker rundt om kring, synes det blir litt "hårete" og ikke kalle teknikere på disse for profesjonelle, kun fordi de jobber i kommunal regi...
Bjørn
MTP å jobbe i kommunal regi: Det finnes gode kulturhus med bra utstyr og bra mennesker rundt om kring, synes det blir litt "hårete" og ikke kalle teknikere på disse for profesjonelle, kun fordi de jobber i kommunal regi...
Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker