hyggelig å snakke med folk som liker A&H-miksere!
Selv trødde jeg inn skoene mine på GL2400 og har hatt sans for dem siden, og iLive er en juvel av en mikser. Vi har nå 8x FX engines og 64 spor Ethersound B inn/ut til multitracking mot PC (kjører mackie Tracktion 3) på vår så den kan det meste
Mener å ha hørt et rykte om at det en gang i Vestlandshallen i Bergen ble mikset surround på grunn av de akkustiske forholdene der og ingen annnen. Surround vil jeg tro gjør at man lettere kan overdøve rommets akkustiske utfordringer. Generell akkustisk teori jeg har lært tilsier at spiller du veldig lavt vil du ikke slite med akkustikk. Så kommer et mellomnivå der du sliter, og til slutt kan lyden bil så høy at man overdøver etterklangstiden. Men generelt synes jeg musikk hører hjemme i stereo.
Det jeg tenker på er at det er greit nok at tekniker og de andre som står i midten vil ha glede av stereo, men de som står litt ut på sidene vil ha liten glede av det. De som står ganske langt ut vil kunne miste brorparten av lyden fra et instrument som er panorert til andre siden av lokalet.
Surround skulle imo ha mer for seg enn stereo om man bruker surroundkanalene til å skape klang.
Det er nokså lett med dagens moderne anlegg å lage stereoperspektiv til en større del av publikum enn det var før. men man må jo ikke overdrive..Slik gjør ofte jeg: Stereoinstrumenter som synter og slikt pannes hardt, og tammene panoreres rimelig bredt. OH-mikkene likeså. en blåserekke eller kor panoreres nokså lett. Er det en gitar på hver side av scenen kan disse panoreres en del til hver sin side osv.
men alt etter som hvordan brorparten av publikum oppfatter lydbildet selvfølgelig.
Surround-mix med bakhøyttalere kan nok brukes som en effekt men som klang-skaper tror jeg de fort vil lage et uryddig lydbilde, har prøvd litt og har ikke hatt spesielt stor suksess med forsøkene.
For å skape troverdig surround på kino brukes jo et veldig stort antall side/bakhøyttalere for å gi et relativt jevnt energinivå til de fleste. Dette vil sikker kunne fungere live også.
stereo-delay eller hva en kaller det er lett å gjøre på en digital mixer. Det funker bra.
Isteden for å panorere signalet over mot en side så forsinkes det på den andre siden. Dette vil gi en god opplevelse av stereo. og ingen mister noen instrumenter selv om de står lang ut på siden.
Stereo-delay, hmmm?? hvordan gjøres det i praksis på en digital mikser da? Man kan vel opprette flere sett med subgrupper og panne og delaye disse forskjellig, og så route signalet ihht ønsket perspektiv, men det vil jo kreve masse busser. Er det noen bedre måte å gjøre det på?
Ellers er jeg ingen tilhenger av surround til musikk på konserter, og forsåvidt ikke på musikkvideo heller. Synes ikke det gir en realistisk effekt. Film er greit, der er det fint og flott.
lydonen skrev:Stereo-delay, hmmm?? hvordan gjøres det i praksis på en digital mikser da? Man kan vel opprette flere sett med subgrupper og panne og delaye disse forskjellig, og så route signalet ihht ønsket perspektiv, men det vil jo kreve masse busser. Er det noen bedre måte å gjøre det på?
Ellers er jeg ingen tilhenger av surround til musikk på konserter, og forsåvidt ikke på musikkvideo heller. Synes ikke det gir en realistisk effekt. Film er greit, der er det fint og flott.
To måter å lage stereo på: 1. intensitetsforskjell 2. tidsforskjell.
Må vel kunne lage/konfe en pan-pot til å kunne gjøre det på en digital mixer?
jeg kan i hvertfall ikke se noen åpenbare, enkle måter å tidsforskyve enkeltkanaler mellom høyre og venstre side på våre digitalmiksere. Men ideen er jo god.
Snickers-is skrev:For å skape troverdig surround på kino brukes jo et veldig stort antall side/bakhøyttalere for å gi et relativt jevnt energinivå til de fleste. Dette vil sikker kunne fungere live også.
Du glemmer nok en viktig faktor her slik jeg ser det. I en film skal det "late" som at lyd kommer alle veier for å få et fullverdig bilde av situasjonen på filmen. I en konsertsammenheng så skal man bare gjengi det som skjer på selve scenen. Det står ingen artister bak publikum for å si det på den måten. Selv har jeg veldig sansen for effeltem panorering gir som Thomas her snakker om, Dog må man være bevisst på hvilket lokale man er i og at anlegget har en slik spredning på mellomtone/diskant at deler av pulikum ikke mister informasjon i lyden som følge av for kraftig panorering. Men ute vil man stort sett kunne panorere slik man ville ha hørt på det i et headset.
Jeg er hjertens enig med deg i at musikk og surround har liten relevans Øyvind, det måtte i så fall være en eller annen form for klang. Det dreide seg bare om hvordan man rent teknisk skulle kunne gjennomføre det.
Forøvrig er jeg litt redd at den delay-panoreringen kan gi "stadionekko". Hvor mye delay er det vanlig å bruke?
Snickers-is skrev:Jeg er hjertens enig med deg i at musikk og surround har liten relevans Øyvind, det måtte i så fall være en eller annen form for klang. Det dreide seg bare om hvordan man rent teknisk skulle kunne gjennomføre det.
Forøvrig er jeg litt redd at den delay-panoreringen kan gi "stadionekko". Hvor mye delay er det vanlig å bruke?
Det er ikke snakk om mye. Jeg husker ikke sikkert hva vi ble fortalt på NISS men mins det var noe mellom 2-10ms. Det skulle være nok. hodet diskriminerer de tidlige refleksjonene og gir deg en opplevelse av at lyden kommer fra der du hørte den først, selv om intensiteten er like høy på signalet med delay.
Jeg skal prøve det igjen i praksis når jeg kommer hjem etter nattevakt vet jeg ta en mix av en låt og splitte et gitarspor hardt høyre og venstre så legge delay på det ene.
Poster mine inntrykk etterpå.
Jeg ser for meg at dette blir omtrent som med romakustikk. Dermed vil det være svært frekvensavhengig. Ved høye frekvenser vil hodet diskriminere mye kortere delay enn nedover i mellomtonen. En annen viktig ting er at vedvarende toner vil ikke rammes av denne metoden i særlig grad.