Joachim skrev:fant dette på sidene:
Den skal også tåle en peak-effekt på 4 ganger så mye. Dette utgjør 6 dB, og det er denne forskjellen som er mellom kontinuerlig lydtrykk og max lydtrykk.
må si jeg er imponert...
Tro meg. Outline er råbra.
Ikke akurat den største riggen jeg har brukt (4 dobble 18" suber og 2 topper. Toppsub og Doppia for kjennere) MYE trøkk i forhold til lemping og det låter kanonbra.
jeg sikter mer til det regnestykket der jeg da, hvis de tåler en peak på 4 ganger så mye og det blir 6 db da lurer jeg litt...
ah.nå skjønte jeg hva du sikta til LOL. Måtte bare snu igang maskineriet oppe i toppen her
Ser tidligere at noen har komentert min sammenligning med Nexo sin Geo T.
Selv ser jeg ingen problemer med dette: Folk lurer på omtrent hva slags system det er, og jeg oppgir de som ligner mest. Det ligger ikke noe mer i det en det.
Så lenge både størrelse, utseende og tekniske data er såpass like, så ser jeg ingen problemer med å sammenligne, når folk lurer på hvordan systemet ser ut.
soundman skrev:forøvrig er det ikke bare avab som har line array, men også scandec systemer (ev) og propell (l-acoustics). audio one har nylig investert i alcons.
Det er mange som begynner å få line array nå i norge ja.
Belco har jo kjøpt en en stor HK Cohedra rigg.
Jo da, det begynner å bli en del Line-array i Norge nå.
Ser foresten at noen her (Joachim,Bose m.fl) kommenterte det at vi hadde skrevet at 4 ganger så høy effekt utgjorde 6dB.
Jeg vil derfor nevne at dB faktisk ikke er noe absolutt tall. dB er en betegnelse som brukes for å angi forskjellen mellom to signaler, eller i dette tilfellet, lydkilder.
Når man måler en lydkilde til f.eks 100 dB, så sier man egentlig at det er 100dB mellom lydkilden og det punktet vi har definert som 0dB!
Men 0dB er faktisk ikke total stillhet...
Jeg skjønner forsåvidt at det var morsom lesning for enkelte, men det er faktisk korrekt.
Kan vel også nevne at vi har lagt Line-array-planene litt på is inntil videre. Det har kommet såpass mange Line-arrays til Norge, at vi avventer situasjonen litt før vi bestemmer oss for hva vi vil gjøre.