Sub dekning
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- kenneth vadset
- Active Member
- Innlegg: 62
- Registrert: 16 jul 2003, 15:52
- Sted: Oslo
- Kontakt:
-
- Newbie
- Innlegg: 1
- Registrert: 24 feb 2007, 17:04
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Heisann! Er ny her inne og tenkte jeg skulle kaste meg utpå dette temaet selv om jeg må innrømme at jeg ikke har så god greie på det.
Men jeg snakket forleden akkurat om dette med en som jobber med akustikk og installasjoner daglig. Han fortalte at han hadde en kollega i england som forsket akkurat på dette med spredningen til subber. Det han holdt på med nå var at han hang/la en rekke med ca 4-5 subber bak hverandre over/på scenen. Deretter brukte han div DSP og data programmer som gjorde at han klarte å styre karakteristikken ganske så nøyaktig og gjevnt ut i rommet, UTEN å nesten få noe subb inn og bak på scenen.
Noen av dere som har hørt om dette og kan fylle ut noe mer?
Som sagt er ikke dette helt mitt felt, men syntes det er intressant når det dukker opp nye metoder...
Espen Rostrup
Men jeg snakket forleden akkurat om dette med en som jobber med akustikk og installasjoner daglig. Han fortalte at han hadde en kollega i england som forsket akkurat på dette med spredningen til subber. Det han holdt på med nå var at han hang/la en rekke med ca 4-5 subber bak hverandre over/på scenen. Deretter brukte han div DSP og data programmer som gjorde at han klarte å styre karakteristikken ganske så nøyaktig og gjevnt ut i rommet, UTEN å nesten få noe subb inn og bak på scenen.
Noen av dere som har hørt om dette og kan fylle ut noe mer?
Som sagt er ikke dette helt mitt felt, men syntes det er intressant når det dukker opp nye metoder...
Espen Rostrup

Have fun, go mad!
- Arnstein
- Newbie
- Innlegg: 49
- Registrert: 28 mai 2004, 19:45
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Jessda, dette er en av de mange måter å lage cardiode-sub på. Har sine fordeler og ulemper. Dsp'en kan settes opp på to måter.
1: Fremste sub'en 0ms, rett polaritet, neste sub ca 3ms delay(avhengig av avstand), rev. pol. Denne løsningen har likt spredningsmønster for alle frekvenser, men én mister litt kraft. (Bruker her bare to sub'er i dybden.)
2: (bilde) "Back Fire" Du har ei rekke med feks fire i dybden, og alle subbene delayes til den bakerste, alle med rett polaritet. Her har du masse effekt, siden alle subbene adderer i spilleretning. Her er spredningsmønstret dog frekvensavhengig. Ved å forandre delay og avstand mellom kassene justerer du spredningsmønstrer slik at én har max cancelering bakover rundt en bestemt frekvens.


Alt dette funker supert utendørs i "åpent terreng". Er du innendørs, eller har masse vegger rundt scenen, må man ta hensyn til dette.
1: Fremste sub'en 0ms, rett polaritet, neste sub ca 3ms delay(avhengig av avstand), rev. pol. Denne løsningen har likt spredningsmønster for alle frekvenser, men én mister litt kraft. (Bruker her bare to sub'er i dybden.)
2: (bilde) "Back Fire" Du har ei rekke med feks fire i dybden, og alle subbene delayes til den bakerste, alle med rett polaritet. Her har du masse effekt, siden alle subbene adderer i spilleretning. Her er spredningsmønstret dog frekvensavhengig. Ved å forandre delay og avstand mellom kassene justerer du spredningsmønstrer slik at én har max cancelering bakover rundt en bestemt frekvens.


Alt dette funker supert utendørs i "åpent terreng". Er du innendørs, eller har masse vegger rundt scenen, må man ta hensyn til dette.
Sist redigert av Arnstein den 04 mar 2007, 23:03, redigert 2 ganger totalt.
- Edgar Andraa Lien
- Newbie
- Innlegg: 5
- Registrert: 03 mar 2007, 02:18
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Elektronisk vifte
Hei sann!
Ser endel interessante ting her ang sub. Det er vel det evige temaet, og god grunn til dette! Det er et veldig vanskelig prosjekt...
Har alltid kjørt L/R-stacking av subber, og som unge Nicolaisen påpekte bruker man gjerne subbene som stativ til toppene. Innendørs er det faktisk mindre trøbbel da man uansett får endel refleksjoner og drit som uansett påvirker dekningen såpass at man ikke blir hjulpet av div triks på samme måte som i store rom og utendørs.
Jeg gjorde et eksperiment sist festialsommer:
Først lastet jeg ned manualen til l'Acoustics VDosc på http://www.l-acoustics.com/manuels/vdoscma.zip og studerte denne nøye.
Hvorfor det?! Fordi jeg er en nerd, og fordi jeg har stor tillitt til hva de gutta i Frankrike har fått til og jobber med.De kommer ikke med tilfeldigheter nei... Husk at det er de som "fant" opp linearray, og at det kun er et fåtall fabrikanter som i det hele tatt har vært ved siden av, men aldri foran...
Da jeg kom til side 92 (zzz) begynner de å skisse opp endel løsninger på god bassdeknikng. Som de skriver - og er veldig sant - L/R-stacking er det dummeste man kan gjøre. Enig, men det er det mest naturlige. Og det er det enkleste. På side 99 skriver de om center-sub.
Der setter men opp feks 12 SB218 på høykant i senter foran scenen. Men i stedet for at alle spiller rett fram er samtlige bortsett fra de to på midten delayet. Dvs at men leger en "elektronisk vifteform" utav subbene. Fordelen er at man for kopling fysisk ved at alle subbene står tett i tett, og man sprer lyden som om man setter subbene i en fysisk vifteform. Se for dere at man skal sette subbene i en vifte. Man tar da stor plass foran scenen, og man får ingen koplning mellom subbene da det feks er 30cm glippe mellom de i front.
Det andra jeg gjorde var å skrape sammen alt vi hadde av delefiltere og amper da dette krever mange utganger fra prosessorene. Vi hadde 1stk xta 226 til subber og 1stk xta 448 til bass/topp. Totalt 14 utganger og 14 amper...
Vi brukte denne lærdommen fra l'Acoustics og overførte så dette til Electro-Voice-riggen. Ingen problemer dette. Er jo kun fysikk og matematikk!
Vi hadde 12 EV Xsub foran scenen, og med Walkabout-kittet til xta kunne vi trådløst fra en PC utpå festivalområdet gå å fin-tune anlegget inkl dekningen og spredingen av bl.a. subbene. Husker godt å stå der å bare ved å forandre noen millisekunder i de forskjellige subbene styre bassen noe voldsomt hørisontalt. Må prøves!
Bakdelen er seff at man ikke får den sinnsyke koplingen man får med et tårn med subber L/R på hver side, men man slipper da også å få hull 5m til venstre og høyre for mikseteltet som jeg syns er helt krise!
Litt mindre trøkk i foh, men mye jevnere dekning - mange filter/amper - tidkrevende - dyrt. Men gøy!
En annen ting! Ja alle subber vil spille bakover pga omni-direktiviteten til lave frekvenser, men er ikke anig i at det er ille å stå på scenen med sub foran eller under scenen. Har jobbet menge år med div subber, og EV Xsub er de råeste jeg har prøvd. Folk blir sjokkerte over at de ikke spiller bak, og har gjort jazzjobber med subber liggende under scenen med kontrabass. Har prøvd det samme med endel andre subber uten å nevne navn, og de spiller nseten mer bakover enn framover...
Dette ble et langt innlegg! Håper noen giddet å lese det!
Ha en fin dag!
Ser endel interessante ting her ang sub. Det er vel det evige temaet, og god grunn til dette! Det er et veldig vanskelig prosjekt...
Har alltid kjørt L/R-stacking av subber, og som unge Nicolaisen påpekte bruker man gjerne subbene som stativ til toppene. Innendørs er det faktisk mindre trøbbel da man uansett får endel refleksjoner og drit som uansett påvirker dekningen såpass at man ikke blir hjulpet av div triks på samme måte som i store rom og utendørs.
Jeg gjorde et eksperiment sist festialsommer:
Først lastet jeg ned manualen til l'Acoustics VDosc på http://www.l-acoustics.com/manuels/vdoscma.zip og studerte denne nøye.
Hvorfor det?! Fordi jeg er en nerd, og fordi jeg har stor tillitt til hva de gutta i Frankrike har fått til og jobber med.De kommer ikke med tilfeldigheter nei... Husk at det er de som "fant" opp linearray, og at det kun er et fåtall fabrikanter som i det hele tatt har vært ved siden av, men aldri foran...
Da jeg kom til side 92 (zzz) begynner de å skisse opp endel løsninger på god bassdeknikng. Som de skriver - og er veldig sant - L/R-stacking er det dummeste man kan gjøre. Enig, men det er det mest naturlige. Og det er det enkleste. På side 99 skriver de om center-sub.
Der setter men opp feks 12 SB218 på høykant i senter foran scenen. Men i stedet for at alle spiller rett fram er samtlige bortsett fra de to på midten delayet. Dvs at men leger en "elektronisk vifteform" utav subbene. Fordelen er at man for kopling fysisk ved at alle subbene står tett i tett, og man sprer lyden som om man setter subbene i en fysisk vifteform. Se for dere at man skal sette subbene i en vifte. Man tar da stor plass foran scenen, og man får ingen koplning mellom subbene da det feks er 30cm glippe mellom de i front.
Det andra jeg gjorde var å skrape sammen alt vi hadde av delefiltere og amper da dette krever mange utganger fra prosessorene. Vi hadde 1stk xta 226 til subber og 1stk xta 448 til bass/topp. Totalt 14 utganger og 14 amper...
Vi brukte denne lærdommen fra l'Acoustics og overførte så dette til Electro-Voice-riggen. Ingen problemer dette. Er jo kun fysikk og matematikk!
Vi hadde 12 EV Xsub foran scenen, og med Walkabout-kittet til xta kunne vi trådløst fra en PC utpå festivalområdet gå å fin-tune anlegget inkl dekningen og spredingen av bl.a. subbene. Husker godt å stå der å bare ved å forandre noen millisekunder i de forskjellige subbene styre bassen noe voldsomt hørisontalt. Må prøves!
Bakdelen er seff at man ikke får den sinnsyke koplingen man får med et tårn med subber L/R på hver side, men man slipper da også å få hull 5m til venstre og høyre for mikseteltet som jeg syns er helt krise!
Litt mindre trøkk i foh, men mye jevnere dekning - mange filter/amper - tidkrevende - dyrt. Men gøy!
En annen ting! Ja alle subber vil spille bakover pga omni-direktiviteten til lave frekvenser, men er ikke anig i at det er ille å stå på scenen med sub foran eller under scenen. Har jobbet menge år med div subber, og EV Xsub er de råeste jeg har prøvd. Folk blir sjokkerte over at de ikke spiller bak, og har gjort jazzjobber med subber liggende under scenen med kontrabass. Har prøvd det samme med endel andre subber uten å nevne navn, og de spiller nseten mer bakover enn framover...
Dette ble et langt innlegg! Håper noen giddet å lese det!
Ha en fin dag!
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
-
- Active Member
- Innlegg: 83
- Registrert: 17 jan 2005, 02:29
- Sted: Oslo/Trheim
-
- Active Member
- Innlegg: 139
- Registrert: 12 jun 2006, 02:30
- Kontakt:
- Edgar Andraa Lien
- Newbie
- Innlegg: 5
- Registrert: 03 mar 2007, 02:18
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
sub
Må ha ordentlige subber vettu...
Hehe
Hehe
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
-
- Active Member
- Innlegg: 83
- Registrert: 17 jan 2005, 02:29
- Sted: Oslo/Trheim
Re: Elektronisk vifte
En sånn detaljert oversikt over løsninger på "power alley" problemet har jeg sett lenge etter. Irriterende å ha drifeit bass på mixeposisjon for så å gå noen meter til siden hvor det står masse folk som ikke får med seg noe av godlyden.Edgar Andraa Lien skrev:Hei sann!
Først lastet jeg ned manualen til l'Acoustics VDosc på http://www.l-acoustics.com/manuels/vdoscma.zip og studerte denne nøye.
Takk for tipset!
Re:
Joachim skrev:Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.
Rockefeller er et slikt eksempel.
Synes alltid det er altfor lite bunn der.
Slapp og lite trykk ...
uansett hvor jeg har vært i rommet
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Sub dekning
Det skulle jo bety en hel del hvor langt innunder scena subene står, hvor mye luft det er på siden av og over hver sub osv.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
Re: Re:
Nå er jo subbene på Rockefeller i praksis flydd. De står jo på et hengegulv med hulrom under. Det skjer saker og ting der når det blir mye folk som stiver av resonansen i gulvet.toraabe skrev:Joachim skrev:Intressant. Trur jaggu jeg skal ta meg bryet og lese litt mere der.
Kansje det enda finnes håp for å få SB1000 til å funke? Makan til oppskrytt sub, ett prakteksempel på problematikken du beskriver.
Rockefeller er et slikt eksempel.
Synes alltid det er altfor lite bunn der.
Slapp og lite trykk ...
uansett hvor jeg har vært i rommet
-
- Active Member
- Innlegg: 156
- Registrert: 01 mar 2008, 00:41
- Sted: Rakkestad
- Kontakt:
Re: Sub dekning
PA, og særlig installasjon, handler jo i stor grad om å få mest mulig lik lyd med mange eller få mennesker i lokalet. Da er det dumt å gjøre seg avhengig av en løsning som er sterkt påvirket av antall mennesker i lokalet.
MVH
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Jørn Rune Kviserud
Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro