Groundstacking av linearray.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Trebbi
Newbie
Sted: Bergen

Legg inn av Trebbi »

Ok. Er ikke så lett å ha humor når det har regnet 83 døgn på rad. :(

Du er selvfølgelig i din fulle rett når du spøker med flood.

Men, jeg mente virkelig ikke å forsvare flood i innlegget mitt. Hele tråden starter med at q1 blir trukket frem, og jeg
ville egentlig bare si at det meste av linearray kan stackes, men at det
må jobbes med. Floodlight var ikke i tankene mine. Jeg kjenner
mange teknikere som jeg respekterer, som hater floodlight. Helt greit
for meg det, selv om jeg har hatt mange gode opplevelser med de
kassene.

Det jeg ofte reagerer på her på forumet er at det ofte kommer
innlegg som sporer helt av tema. Denne trådens tema er stacking
av line array, derfor mener jeg at floodlight-diskusjonen bør holdes
andre steder. Skjønner at linjen "de aller fleste moderne høytalersystemersystemer" kan misforståes. Jeg mente altså
line arrays.
Andre Trebbi
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

OK, selvfølgelig usaklig av meg å spore av. Friends?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Velkommen skal du vere Trebbi, får ikkje håpe du forlater oss med det fyrste.

Heilt enig at det er bedre å kunne det verktøyet ein sitter med enn å alltid vere på utkikk etter noko anna.

Det perfekte system finnes da ikkje heller, dvs, alt til sitt bruk.

Hadde q på prøve her i jula, og låt kjempefint det, men synes det kneler når du drar på.

Viss det var slik at eg var importør, eller jobba i eit firma som hadde q så hadde eg måtte gjort det beste ut av det og "lært" meg å bruke systemet. Har høyrt fleire konsert med q der det ha vert drit fint.

Men eg har valget, og er ikkje overbevist om at det er det systemet som er det mest riktige for meg, og ikkje minst for mine kunder.

Har og problem med å finne eit anna system, så i mellomtiden må ein bruke det ein har. Det er faktisk og det mest lønnsomme 8)
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mye fine innspill her. Så hvis jeg feks. leide 6 M2D og 6 M2SUB, stacka 3+3 per side, så burde det være mulig å få det til å låte konge?

Er ikke meningen og høre sarkastisk ut, jeg har nemlig hørt M2D flydd, det har aldri skuffa, men som sagt, det eneste systemet som har imponert meg når det har vært groundstacka, er Q'en til D&B.

Skal heller ikke si meg uenig i påstanden om at de aller fleste moderne høyttalersystemer låter helt ok, så lenge de er korrekt satt opp, det eneste systemet jeg har vært borti hvor du bare kan hive opp noen kasser og få det til og spille greit nok, er de "gode gamle" gråkassene til JBL.
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Hei Helge! M2D har jeg brukt en del på både stort og smått. Funker fint å groundstacke, men jeg har kun brukt med 700HP subber. Om du kun skal ha 3 topper per side så får du en begrenset lengde på kastet ditt, men dette er jo generelt for alle Line Array. 6 kasser pr side synes jeg begynner å kaste langt men det blir jo mye å drasse på!

På så få kasser ville jeg kanskje vurdert konvensjonelle bokser??

Jeg har også brukt det firkantrøret Ole nevner tidligere og det er mildt sagt digg kontra Meyer-stål! Hver plate veier 3 kg og får plass i micstativ flighten. 8)
PM, tlf +47 951 00 515
HoemAudio
Newbie
Sted: Molde

Legg inn av HoemAudio »

Renkus-Heinz har også et system som kan groundstacke, PN102
4 topper oppå 1 DR18/2 pr side (eventuelt 2 DR18/2 pr side)
Håkon O Hoem
toraabe

Re:

Legg inn av toraabe »

HoemAudio skrev:Renkus-Heinz har også et system som kan groundstacke, PN102
4 topper oppå 1 DR18/2 pr side (eventuelt 2 DR18/2 pr side)

Har kjørt en rekke konserter med det oppsettet og det låter veldig fint.
Det må tunes endel når det kjøres inne, men kjøres de ute er det minimalt man behøver å tune disse.

Siden toppene har 1" drivere er de veldig raske og kan noen ganger by på litt utfordriinger for teknikere som ikke er vant til å jobbe på disse.

En annen ting er at de sprer med 150 grader så downfill eller annet er unødvendig når de flyes.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Sted: Veitvet Oslo

Re:

Legg inn av Dag Blix »

Pål Michael Bratås skrev:Hei Helge! M2D har jeg brukt en del på både stort og smått. Funker fint å groundstacke, men jeg har kun brukt med 700HP subber. Om du kun skal ha 3 topper per side så får du en begrenset lengde på kastet ditt, men dette er jo generelt for alle Line Array. 6 kasser pr side synes jeg begynner å kaste langt men det blir jo mye å drasse på!

På så få kasser ville jeg kanskje vurdert konvensjonelle bokser??

Jeg har også brukt det firkantrøret Ole nevner tidligere og det er mildt sagt digg kontra Meyer-stål! Hver plate veier 3 kg og får plass i micstativ flighten. 8)

Heisann
Jeg lurer på dette dere nevner med firkantrør? er det et rør dere har mekka sjæl til å holde kassene på plass når dere groundstacker? Er dette lov? Er dette noe som meyer støtter
eller er det bare en praktisk anretning som har dukket opp? Kan noen legge ut et bilde? det er bare å lage en gratisk konto på photobucket og lime inn linken her så kommer bildet
automatisk.
Jeg har vært med å fly et svært meyer AVAB anlegg i spectrum for "de nye gitarkameratene" sin første konsert og jeg må innrømmet at jeg syns det var ganske omfattende greier.
De to karene som hadde ansvaret var veldig flinke og opptatt av sikkerheten i oppsettet, de var jo AVAB høvdinger så det forventes jo og da-men imponerende karer. Jeg har en del
bilder fra dette som jeg kan legge ut.

En annen ting jeg lurer på er hvor dere trekker linja mellom vanlig bokser og line array? Når du stapper en hævv med meyer på gulvet med bare 3topper er det da et line array?
jeg spør - jeg påstår ingenting.

Bilde
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

Re: Groundstacking av linearray.

Firkantjernet er fett nok til maks fire topper oppå hverandre. Det er solid bygd, men skal jeg stacke mer enn fire, setter jeg flyramma opp ned. Lov og lov; man flyr jo ikke kassene. Det er bare et verktøy som gjør stackingen sikrere enn om man ikke hadde brukt dem.

Line array er et gammelt høyttaler-prinsipp hvor man benytter seg av kobling mellom kassene for å få et lengre og mer kontrollert kast. En banan med 12 kasser kaster mye lengre enn 8 for eksempel. Bruker man en line array høyttaler blir det vel et line array så lenge det er mer enn 1?

Kjøpte forøvrig mer Meyer her om dagen! Endte opp med M´elodie. Låter helt kanon og veier nesten ingenting!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Ja line array er faktisk eldre enn man skulle tro. Sound on SOund hadde en flott liten serie i en av vedleggene sine i fjor om line arrays som forklarte det ganske inngående.
Jeg har ingen spesielle teorier rundt dette men jeg lurer fortsatt på hvor grensa går. Skulle for eksempel to av de tre kassene spille i trynet på fremste rad så er vel mye tapt.

Så mitt spørsmål er - fordi jeg ikke vet, jeg påstår ingenting her, kjøper dere linearray høyttalere selv om det er ytterst sjeldent dere får flydd dem? Jeg forsøker bare
finne ut hva som er vanlig nå til dags, jeg dealer aldri selv med slike beslutninger.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

De siste årene har vært preget av full satsing fra fabrikantene på Line Array høyttalere. Det er her de legger ned mest penger og energi for å lage så bra som mulig produkter. Jeg har ikke hørt konvensjonelle bokser låte like bra som de beste linearray, og dette tror jeg delvis har sammenheng med hva produsentene legger ned mest arbeid på.

Ellers synes jeg det har blitt mye lettere å rigge med de nye boksene. Lenge siden jeg har trengt stropper og treverk! Forøvrig flyr jeg toppene så lenge det er mulig. Kjøpte noen veldig fine stativer her om dagen som burde gjøre dette enda lettere!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Kva slags fine stativ var det da??

Type, modell, pris osv osv!

Gratulere med melodi bokser og forresten!

Beklager viss dette var offtopic!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member

[quote="Trond"]Kva slags fine stativ var det da??

Dette er Fantek T-117. Går 6 meter opp og bærer 250kg innerst. Der jeg skal belaste de tar de ca 180 kg. Holder til 6 M´elodie med flyramme. Strøkent!
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

her var jeg og slet men det var gøy ja, hadde ikke pondus ved det tidpunktet men AVAB var ganske greie alt i alt.

Bilde

Bilde

Bilde
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Har og fantek med sikkert størrelsen under, løfter 150 kg og går 5.2 meter.

Eg laster 150 kg midt på, det går fint, står ingenting om at dette er innerst, står faktisk eit merke midt på "point load" trur eg.

Har du funne noko tabell på kor mykje du kan laste kor på stativet, må opp i 220 kg for å laste alt, vurderte da stativet ditt.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar