Speakeranlegg, gjøre hva?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Kaj G Dahl
Active Member
Sted: Hammerfest

Speakeranlegg, gjøre hva?

Legg inn av Kaj G Dahl »

hei
hva vil gutta boys anbefale ift speakeranlegg på et nytt (lite) fotballstadion? skal man velge tradisjonelle horn og 100v anlegg, eller skal man satse friskere med et utvalg konvensjonelle høyttalere, eller kanskje line-array?

her er noe fakta: skal bygge ny stadion med en' tribune. denne skal være ca 60 meter bred, og 10 rader dyp (ganske bratt, best mulig synsvinkel). tribunen vil være kompakt, har tak, og kunne romme 1000 personer.

i utgangspunktet velger mange horn og 100v. det låter greit til tale, men gruelig til musikk. har dog sett og hørt endel store horn-type greier på idrettsanlegg som har vært ok til musikk også. samtidig ser jeg at stadig flere (blant annet i tippeligaen) setter opp feks to stack med line-array kasser foran tribunene (på bakkeninivå)... i en konfigurasjon med 3 topper og 1 sub pr stack, hvor da man kaster endel "oppover" ..... andre stabler igjen tradisjonell PA på bakken. Til sist kan man jo velge å fly greiene i tribunetak, men med tanke på vær/vind vil tradisjonell pa og line array måtte rigges opp/ned hver gang... så det alternativet er nok utelukkende for horn og 100v.

Hvis du hadde et budsjett på +/- 300.000 til et komplett speakeranlegg til disse 1000 folka, hva ville DU kjøpt?
Brukeravatar
RAK
Newbie
Sted: OSLO

Legg inn av RAK »

Rolf-André Kamsvåg
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Community R-serie?

"Highly-weather-resistant for outdoor applications, but very appropriate for indoor use as well, the R-Series offers exceptional voice clarity and sound projection capability, ideal for amusement parts, sports arenas, cruise ships, race tracks and more."

http://www.loudspeakers.net/main/index. ... cle&sid=24
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Hei, Kaj Gunnar og takk for sist! :-)

I sin tid gjorde Lydteamet (RIP) en installasjon på Alfheim i Tromsø. Arild og Lydproduksjon har overtatt driften av dette, og nettopp gjort relativt stor nyinstallasjon ifm ombygging av stadion mm...

Se her: http://www.lydproduksjon.com/indeks.asp ... rue&aid=69

Selv om det kanskje ikke skal være så stort, og oppfylle Tippeliga-krav, kan man jo få noen ideer. Evt ring Arild og hør hva han sier, og om han har noen tips. Ikke vits å finne opp kruttet på nytt igjen. :-)

Ellers alt bra i oljebyen?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Kaj G Dahl
Active Member
Sted: Hammerfest

oljebyen

Legg inn av Kaj G Dahl »

jada, alt ok i oljebyen. her står spennede prosjekter i kø..... mye arbeid med driftsplanleggingen av kulturhuset, men det meste er i boks nå. driftsutredningen ble godkjent av kommunestyret sist torsdag, og innebærer at vi får ansette tre heltids teknikere, samt ressurser til et årsverk freelance.
jobber også med bygging av nytt stadion, samt renovering av det gamle fotballanlegget. mange prosjekter som skal realiseres på kort tid... så det er nok å henge fingrene i... :D
Espen Helgor
Newbie
Sted: Oslo

Legg inn av Espen Helgor »

Hei Kaj

Aller først: Det går i dag utmerket godt an å installere 100V systemer som gjengir også musikk akseptabelt. Ikke som en trøkke-PA selvfølgelig, men brukbart til mye. - Det er bare det at det nesten ikke er noen som gjør det, eller vet hvordan, og derfor finnes det vel knapt noen som har hørt et slikt et...... Jeg kan ikke så veldig mye om dette, og kan ikke underbygge dette med tekniske detaljer, men kjenner en som kan. Send meg en privat melding så skal jeg hjelpe deg med en kontakt.
Vær også oppmerksom på at ikke alle horn du ser hengende på stadioner er 100V.

MEN det betyr ikke at jeg mener at du skal gå for et 100V anlegg.

De fleste av de større høyttalerprodusentene som forsøker å ha et stort produkspekter lager i dag all-weather modeller, som nettopp er beregnet på å henge ute. Og det finnes slike kasser med like gode ytelser som alle andre PA kasser. I tillegg er de fleste seriøse distributørene behjelpelige med coating av elementer osv for at høyttalerne skal kunne henge ute, dersom det dreier seg om en modell som ikke er beregnet spesiellt på dette.

Som du nevner er det blitt ganske vanlig å henge tingene i tribunetaket, og etter min mening er det en grunn til det.
Husk at du skal kunne levere en brukbar taletydelighet til alle (ifhvertfall mer eller mindre alle) publikumsplasser, selv når de jubler som værst. Da blir plasseringen av høyttalerne, hva slags åpningsvinkler de har særdeles viktig for å oppnå jevnest mulig lydtrykk på tribunen. Publikum kan nemlig bråke MYE. (Jeg har mange landskamper, cupfinaler og andre kamper bak meg så dette vet jeg, om ikke annet...) Og da blir det vanskelig hvis du har 15 - 20 dB forskjell i lydtrykket fra fremste til bakerste rad, og må overdøve 100 - 120 dBspl.

Så mitt tips er taket.

Når det gjelder linearrays fra bakken, så har du rett i at det gjøres endel. Ble først gjort av de amerikanske utleiefirmaene, bla. i forbindelse med Superbowl så vidt jeg vet. (et eksempel http://www.atkcorp.com) Stort sett skjer dette i norge fordi klubben ikke har penger til å kjøpe et stort anlegg, eller fordi det anleget som finnes ikke holder mål til å gjengi musikk/stort nok lydtrykk, og nesten alltid fordi det ikke er mulig å henge kassene fra taket pga vekt eller for mye jobb. Alt dette er jo gode grunner, og løsningen fungerer den, så lenge man har nok kasser og riktig vinkler til at man får fordelt lydtrykket. - men såvidt jeg skjønner passer ikke dette ditt budsjett så godt. (Stuart hos Frontlite har god erfaring med dette i Norge hvis du er interessert i å forfølge det alikevel)

Jeg forslår konsvensjonelle lavohmige kasser, beregnet på utebruk, med egnet spredning. Ekstra subber hvis du mener det behøves/kan forsvares økonomisk. Og husk at du ofte har mye å vinne på å bruke en GOD mikrofon, med en GOD kompressor og en egnet eq på den lydkilden som står for det meste av den lyden som faktisk skal ut gjennom kassene; nemlig banespeaker.

Håper dette hjelper :-)

Mvh Espen
Ja, du MÅ gjøre en beregning før du henger opp line-arrayet ditt !!!!!!!!
Espen Larsen
Active Member
Sted: Arendal

Legg inn av Espen Larsen »

Velkommen på forumet kjære navnebror :D
Hvem har spist jacken??!?!
Espen Hammer
Pro Member
Sted: Trondheim

jepp

Legg inn av Espen Hammer »

Velkommen kjære navnebror ja :D