Låter forsterkere forskjellig?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Ja tilbake til amper og lyd igjen
Noen som har no formening om dempings faktor har mye å si eller ei...?

Vet iaffal at gutta på et vist forum som nå ikke eksisterer lenger (*host Soundpressure) preika veldig store ord om at en forsterker må ha et veldig høy tall når det gjelder dempings faktor. Bassen ble vist mye "tightere" hvis forsterkeren hadde masse dempings faktor.
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
De folka som skrev det på soundpressure har jeg ikke mye tillit til...
Så det hadde vært morro om noen av folka her har no formening
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Tom Erik Stokness skrev:Ja tilbake til amper og lyd igjen
Noen som har no formening om dempings faktor har mye å si eller ei...?

Vet iaffal at gutta på et vist forum som nå ikke eksisterer lenger (*host Soundpressure) preika veldig store ord om at en forsterker må ha et veldig høy tall når det gjelder dempings faktor. Bassen ble vist mye "tightere" hvis forsterkeren hadde masse dempings faktor.
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
De folka som skrev det på soundpressure har jeg ikke mye tillit til...
Så det hadde vært morro om noen av folka her har no formening
Har testa dette litt hjemme... Har et par Embla "digital" monoblokker som skulle drive hver sine 4 stk 12" i low mid/bass området 50-200hz. Disse forsterkerene skal ha over 2000 i dempingsfaktor, og skal derfor ha god kontroll over elementene.

Det viste seg raskt at en tilsvarende PA amp Qsc Plx med samme effekt gjorde jobben til de grader bedre, med en dempningsfaktor på 350...

Så hvor mye da har å si i praksis vet jeg ikke, men dette er vel et til bevis på at man ikke kan lese på e produktblad for å vite om noe er bra eller ikke!

T
Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

var no sånt jeg faktisk regna med
Mandal

Forsterker som låter luftig og varmt...

Legg inn av Mandal »

Hei.

I den mono reiseradioen jeg har på kjøkkenet sitter en casio forsterker som låter utrolig luftig og varmt....
Har også forsøkt med camco og LAB på samme radioen, men disse låter mye spissere, og har et udefinert område i mellomtonen...

Hva mener dere ?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Re: Forsterker som låter luftig og varmt...

Legg inn av Joachim »

Mandal skrev:Hei.

I den mono reiseradioen jeg har på kjøkkenet sitter en casio forsterker som låter utrolig luftig og varmt....
Har også forsøkt med camco og LAB på samme radioen, men disse låter mye spissere, og har et udefinert område i mellomtonen...

Hva mener dere ?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Har du prøvd Crest 8001 eller Crown 5k?
Mvh
Joachim Venberget
Mandal

Re: Forsterker som låter luftig og varmt...

Legg inn av Mandal »

Har du prøvd Crest 8001 eller Crown 5k?
...tror du Crest 8001 eller Crown 5k kan gjøre susen ?
Er ikke disse litt dyrere enn casio'en ?

Har også vurdert om passiv deling kan forbedre lyden.

:?: :?: :?: :?: :?:
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Litt forsiktig hvis du skal bygge dine egne passive delefiltre, husk på og bruke kondensatorer som tåler høy nok spenning, det gjorde ikke jeg...

For noen år siden bygde jeg et delefilter til en sub, kjøpte spoler og kondensatorer og kobla det sammen inni en pepperkakeboks(!) av plast. Det funka kjempefint, subben spilte helt ok og det var god stemning. Da kommer en kompis og peker på pepperkakeboksen mens han spør "Skal det være røyk i den boksen? Det er jo en skikkelig kul effekt" Føkk, tenke jeg og opna boksen, slapp ut røyken, og fant en stk. kondensator sprengt i småbiter :( . Gikk over til aktiv deling etter dette.
Mandal

Legg inn av Mandal »

....akkurat nå vurderer jeg halv-aktiv deling + en faseforskyver fra dbx.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Måtte bare dra fram denne igjen, gjorde en liten test i dag. Bytta amp på pc-høyttalerne mine ifra en Lab 1000 til en Rcf Mfa-1200. Jeg kan banne på at Rcf-ampen låter bedre, eller for å ta fram hi-fi flosklene: "Luftig og mer åpen lyd, men bedre stereoperspektiv og tightere bånn." Ærlig talt så hadde jeg ikke venta at bytte av forsterker kunne bety så mye. Har en Yamaha CP-2000 liggende en plass, får hente den og teste, se om jeg kan finne ut hva som skjer her. Kansje Lydonen her rett alikevell?
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member

Legg inn av John H. Guttorm »

Jeg våger meg frempå her..
Skal ikke drive å ramse opp veldig mye teoretisk krimskrams, men bare si hva JEG personlig mener , uten at det skal bli for mye krangel ut av det :)

Visse forsterkere har en såkalt "karakteristisk" lyd.. Noen er skarpe, noen spiller bare høyt og låder ræva, mens andre gjerne lyder .. Nei, skal holde kjeft før jeg høres ut som en hifi-entusiast.

Men jeg mener ihvertfall at man kan høre forskjell fra forsterker til forsterker.. Er trossalt en del ting som skal behandle det som går igjennom dem, og rekkefølge, dimensjoner, og type er ikke det samme i hver boks vi kjøper inn.. ergo det er på sin plass med forskjeller i lyden mener jeg.
Heaika/Heyka
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

seriøst, er det noko tvil om at forsterekere låter forskjellig??????
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Tydeligvis....
Mvh
Joachim Venberget
Tor Dehli
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

De som bygger forsterkere kan prioritere svært så forskjellig, og dermed få store forskjeller på resultatet.
Noen produsenter har nemlig merket seg at musikk er svært variabel hva kommer til effekt. Man kan lett ha 1000W peak, mens gjennomsnittet ligger på under 100W. Noen produsenter bruker derfor mere penger på utgangstrinn og kondensatorer, og mindre på selve strømforsyningen.
Resultatet blir at man får ned både vekt og kostnad, og det funker bra når man spiller musikk. Et godt eksempel her er NAD. Disse var en stund populære på fritidsklubber, og jeg kjenner mange som prøvde de på mid/hi til større lydoppsett. Da røk trafoen...
Grunnen til det er at bassen har mye større variasjoner i effekten enn det mid/hi har. Resultatet ble med andre ord at utgangstrinnet kunne levere høyere effekt enn det strømforsyningen taklet, og man brant trafoen.
Det samme ser man på PA. Det er en god del som gjør innsparinger på strømforsyningen, siden forsterkeren jo skal brukes til musikk! En 2x1000W amp har ikke 2KW strømforsyning! De fleste litt dyrere ampene kan ligge ganske tett opptil, men jeg har skjelden sett noen som ligger på det samme. Jeg kan f.eks nevne at Outlines T6.5 (eller powersift m.m.) er oppgitt til 2x3000W på utgangen. Strømforsyningen kan derimot levere ca 4500-5000W kontinuerlig. Dette er ca 75-80% av utgangseffekten, og er ganske vanlig på de litt dyrere greiene. En Hi-fi sak, eller billigere PA, kan godt ligge under 50%.
Det er utrolig mange andre faktorer som også bestemmer hvordan resultatet blir. Det er dermed ingen tvil om at forsterkere låter forskjellig. Likevel velger jeg å si at jeg heller legger forsterkeren på hoggestabben i stedet for høyttalerne, dersom en kunde ikke har råd til det han har lyst på. Jeg synes med andre ord høyttalerne påvirker lyden mer.

Jeg ser det er noen her som spør om damping-faktor, og viser til en diskusjon på SPD. For de som ikke vet hva damping-faktor er:
For mange år siden, spes da man hadde rørforsterkere, hadde forsterkerne såpass mye indre motstand at de utviklet mye varme. Jo lavere motstanden var, jo mindre varme. Men siden tallet etterhvert ble veldig lavt, valgte man å snu det litt på hodet. Man delte heller impedansen i systemet, på denne motstanden, og fikk et mye større tall.
Dersom denne damping-faktoren blir veldig lav så går det ut over lyden. Spesielt ved veldig lave dampingfaktorer innen HI-Fi så kan dampingfaktoren gjøre store forskjeller på lydbildet.
Men når det kommer til PA så kan forskjellen mellom 2 forsterkere være omtrent som når man bytter ut en 10m kabel med en på 5m...
Men det henger fremdeles igjenn at høy dampingfaktor er bra. Og ofte har en bra forsterker en høy damping-faktor. Men det er ikke nødvendigvis dampingfaktoren som søreger for bra lyd!
Eller, som jeg sa i diskusjonen med SPD: En av verdens dyreste forsterkere (Noen monoblokker til oppunder millionen pr stk) har en dampingfaktor på mellom 10 og 15. Jeg tror du får en del folk mot deg hvis du påstår de låter dårlig!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

'D e itj forskjæll på nåkka' Gammelt Jungelord !
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Sted: Veitvet Oslo

Annerledes og egnet

Legg inn av Dag Blix »

Dette har tydeligvis vært en bra tråd. Jeg har lest og lært. Er personlig tilhenger av at det er forskjell på forsterkere, selv de med relativt like tall. Mye som spiller inn ja. Mange ting en ikke engang har innflytelse på som tekniker, å gjøre en jobb på en øy for eksempel he he.

Det jeg lurer på nå er, er det noen som vil anbefale noen effektforsterker spesielt til en bestemt sjanger musikk? Jeg tenker slik at det er forskjell på innholdet i techno og det i jazz og at noen amper funker bedre til en sjanger enn en annen. :?: Jeg er hvertfall blank på området!

og ta det fra meg. Helge Bentsen vet faktisk hva han snakker om og jeg mener det han mener he he he....lånt autoritet. :wink:
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar