Mikseteknikk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Dag Blix skrev:Ja vi får holde dette i klar tekst hvis dette med analogier i akronym form med abstrakte ambivalente anklanger antar en anseelig andel asynkrone antagelser som ikke angår anmeldelsen av hva dette angår.
Greit at du har gått på skole, men du vet at ord som "elaborer" ikke finnes på norsk?

Now, back to topic... :wink:
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

Ja man skal være ytters forsiktig med klang på konserter. Det er et fenomen som heter congestion( forstoppelse på norsk som ikke låter like fett) som er noe som skjer både i høyttalerene (PA) og i rommet og øra våre. Alle tre ledd er så overfyllt at alt blir grøt. Høyttalerene klarer ikke spille det teknisk bra nok, rommet overfylles av gjenklang, og øret vårt blir utsatt for så mye at maskeringseffekten opptrer samtidigs som den binaurale oppfattelsen blir ubrukelig i et så opprørt rom.

Hvis vi tar utgangspunkt i en mostly tørr 3D mix så er denne forklaringen ment som et verktøy i det å BYGGE OPP MIKSEN. Når man bygger den steg for steg med bevisste valg underveis er sjansen for et godt sluttprodukt høyere. Det er det jeg vil frem til. Ikke det å redde situasjonen om en bare fyrer opp alle faderene samtidig.

klang er et farlig dyr her.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Mads Størkersen skrev:
Dag Blix skrev:Ja vi får holde dette i klar tekst hvis dette med analogier i akronym form med abstrakte ambivalente anklanger antar en anseelig andel asynkrone antagelser som ikke angår anmeldelsen av hva dette angår.
Greit at du har gått på skole, men du vet at ord som "elaborer" ikke finnes på norsk?

Now, back to topic... :wink:
Jeg vil vise til keeper, back(bekk som det sies) og andre horrible fornorskelser jeg blir utsatt for titt og ofte og gir herved meg selv lov til å videre voldta det norske språk. Lovin it!

Å elaborere er herved ubestridelig av betydning; forklare mer utdypende.

Men jeg så at du Mads leste en god bok under Margaret Berger konserten på John Dee for et par tre uker sia. En kul konsert som for øvrig hadde fin lyd den, skrudd av han noe frenetiske teknikeren som jeg ikke kjenner navnet til. Du har sikkert skrudd lyd på noe tusen konserter, har du en fremgangsmåte når du starter en miks? Du skrur jo både live og studio og er dermed perfekt til å kommentere dette, Det er jo ingen tvil om at du har noen kilo med erfaring i en av norges viktigste saler, del noen erfaringer da!

mu ha ha ha! MAD
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Gaute
Newbie
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av Gaute »

Meget interesant diskusjon.
Vil si meg enig i det meste så langt. Det å ha en plan for bygging av lydbildet er ekstremt viktig. Som bonus gjør det hele jobben mye kjekkere. Er det mange av dere som deltar i riggingen, eller pleier dere å dukke opp ved showstart?
Gaute Tjøstheim
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Det kommer an på jobben. Om jeg gjør en vennetjeneste så bærer jeg kun ansvaret for lyden. Om jeg freelancer med full betaling bærer jeg absolutt alt. Uansett så ber jeg pent musikerene om å hjelpe til å få opp alt slik at vi får mer tid til lydprøve og det skal jeg love deg er et argument de er med på!

Om du gjør vennetjenester syns JEG at du skal få mest mulig tid til mixen og så kan de bære skiten sin selv. Jeg hjelper til med å få en fornuftig plassering av ting på scena da, det er vår jobb alltid.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Gaute
Newbie
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av Gaute »

Jeg har dessverre ikke deltatt i diskusjonen om vennetjenester (har lest den). For å forenkle diskusjonen litt her, synes jeg kanskje vi skal si at vi får full betaling, og ønsker å levere best mulig resultat når vi snakker om mikseteknikk, men det er ikke noe "must" for min del. Synes som sagt bare det kunne vært litt mer interessant å diskutere når man har et slikt utgangspunkt. Hvorfor ikke også si at man har riggecrew (ikke norsk ord), og således ikke trenger bære noe mer enn sin egen kroppsvekt :-) Det er nok en del brukere her inne som ofte har det, og sikkert enda flere som skulle ønske de alltid hadde det. Jeg liker allikevel best å delta på riggingen, og bærer mer enn gjerne det meste, men det kan av og til være nyttigere å bruke tiden på å planlegge lydbildet, eller rommet, som det refereres til her. Det var egentlig det jeg tenkte på i mitt forrige spørsmål.

Og så dette med klang. Der mener jeg det har mye å si om man skal gjøre et opptak eller ikke. Dersom man ikke skal forevige det hele, står man en del friere til å bruke klang for å heve enkeltbiter av lydbildet. Men det kan være "livsfarlig" på opptak. Det skjønner man fort når man har prøvd det. Faktisk vil jeg anbefale dem som skrur mest live uten opptak til å ta opp litt av og til. Det kan høres ganske komisk ut når man ikke har rommets egenklang med seg. Spesielt i store haller... :-)
Gaute Tjøstheim
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Ja klang er et farlig dyr.

glemte å nevne det i min lille post om firespors opptak. Om du kjører klang på konserten så ROUT KLANGEN TIL MASTER IKKE GRUPPE. Slik slipper en den bekymringen om en ikke føler at alt er under kontroll. Hvis jeg gjør et opptak av progmetal for eksempel så router jeg faktisk klangen til bandstereogruppa. Dette er fordi artisten ofte har bedt om klang på skarp og tammer eller lignende og det er umulig å få inn senere. Det er jo ikke det samme å klange hele stereosporet i ettertid. Å route klangen til gruppene VIL ødelegge FUBAR FUBAR alle heilage perspektiver men om artisten spør så er det dems valg og jeg etterkommer etter beste evne. Vi jobber jo for dem at the end of the day....
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Atle Aamodt
Active Member

Re: Mikseteknikk

Legg inn av Atle Aamodt »

Aleksander Stensen skrev:Noen som vet av hvor man kan finne bra lesestoff om mikseteknikk?
Spør du om mikseTEKNIKK eller mikseKUNST? Snakker du om "lydblanding" som en ren teknisk affære eller er du på jakt etter praktiske tips og triks?
Atle Aamodt
Aleksander Stensen
Active Member
Sted: Oslo/Trheim

Re: Mikseteknikk

Legg inn av Aleksander Stensen »

Atle Aamodt skrev:
Aleksander Stensen skrev:Noen som vet av hvor man kan finne bra lesestoff om mikseteknikk?
Spør du om mikseTEKNIKK eller mikseKUNST? Snakker du om "lydblanding" som en ren teknisk affære eller er du på jakt etter praktiske tips og triks?
Begge deler, men hovedsaklig det Dag Blixen pakker inn i så mange fine ord at det ikke er plass til noe poeng. :wink:

Jeg står ofte å skrur lyd, og er frustrert over hvorfor ting blir så lite definert i forhold til stereoen hjemme i stua. Når jeg mikser lyd og lukker øynene, "ser" jeg lyden forran meg som et stort bilde, ofte er dette "bildet" litt som et skittent panoramavindu av forskjellige grunner. Jeg vil gjerne ha det renere. Tipst og triks for å gi instrumentene sin rette plass i lydbildet, hvordan man skal få ting til å låte stort eller lite, og hvor man skal ta alle de kompromissene man må ta for å få ting til å spille bra sammen er vel kanskje det jeg søker.

Må igjen si jeg fikk endel fine tips gjennom den foh tråden nevnt tidligere :D
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Min mening er at folk burde ROPE mindre og bruke kursiv mere. hadde sett litt kuulere ut da :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Atle Aamodt
Active Member

Det kan skrives mye om differansen mellom å mikse til 2 spor i studio og det å mikse/balansere lydkilder på konsert via en stereo PA.

Det finnes som kjent også mange problemer/utfordringer i en konsertsammenheng, som man ikke opplever i studio.

En viktig fysisk "lov" som man ikke kan lure seg unna er :
Et signal som gjenngis fra to eller flere kilder, med tilnærmet lik energi, men ikke likt i tid, vil skape kamfiltere ved et gitt målepunkt/lytterposisjon.
To like signaler, med tilnærmet lik energi, må komme likt i tid dersom man skal unngå kanfilter. Dersom man ikke kan synkronisere signalene i tid, må de separeres mht. energi.

I en livesammenheng vil man ofte ha en gitt lydkilde på scenen. Denne kilden kan f.eks være en gitarforsterker. Dette gir oss i utgangspunktet en kilde. Men i det øyeblikket dette signalet sendes ut via en annen høyttaler i tillegg, f.eks via PA, vil i ha to kilder med "samme" kilde. Men gitarforsterkeren står inne på scenen, og PAen står f.eks på scenekant. Dette gir automatisk en differanse i avstand mellom kildene. Dette vil gi kamfilter dersom kildene er tilnærmet like i energi.

Tilbake til den grunnleggende lov. Sørg for at kildene kommer likt i tid, eller er separert mht. energi. Enten kan man tidforsinke signalet som sendes ut i PA. Og/eller man kan sørge for at PA er 9-12dB sterker i energi.

Settingen blir enda værre dersom dette signalet også legges ut i monitor på scene. Man kan også betrakte markante refleksjoner i rom som nok en(flere) kilde(r).

Dette eksemplet tar kun for seg en kilde. Multipliser problemstillingen med antall instrumenter/kilder på scene. Dette gir da en slags indikasjon på hvor mange og/eller hvor mye kamfilter man kan pådra seg i en livesammenheng.

Videre kan man også pådra seg kamfilter ved at to eller flere mikrofoner plukker opp samme signal. F.eks ved at en kraftig forsterket vokalmikrofon plukker opp f.eks gitarforsterker. De samme fysiske lover gjelder for bruk av flere mikrofoner som plukker opp samme kilde, og gjenngis summert i f.eks et PAsystem.

Kamfiltere er en av fler årsaker til nevnte problemer. Dårlig balanse på scene er en annen. Dårlige mikrofoner med f.eks meget uren off-axis respons bidrar negativt. Refleksjoner (tidlige og sene) samt "etterklang" som ikke nødvendigvis er etterklang, men snarere en serie med markante refleksjoner. Etterklang skal vel pr. definisjon være diffuse refleksjoner. Mye group delay i PAsystemet (dårlig impulsrespons) bidrar negativt.

Mitt råd (hva det nå enn måtte ha av verdi) vil muligens være å først grundig sette seg inn i de fundamentale fysiske lover og regler mht. summering og kansellering. Dette vil gi et meget klart bilde over fysiske fenomener man må søke å redusere, eliminere eller rett og slett lære seg å leve med. Man må ofte akseptere å ikke kunne løse alle problemene, men det er igjen ofte summen av mange fenomener som bidrar til redusert tydelighet.

Man kan fullstendig drite tynt i å forsøke seg på kreative "3D" live mikser, dersom ikke tilstrekkelig mengde av de grunnleggende problemene er løst på forhånd.

PÅ en annen side. Utendørs, på PA med god impulsrespons, gode mikrofoner og god balanse på scene, har man alle forutsetninger for en god dag på jobb.

PS. Dette er i beste fall en meget kort versjon av hva man egentlig kunne skrevet mht. "klarhet" og tydelighet..
Sist redigert av Atle Aamodt den 17 nov 2006, 13:50, redigert 1 gang totalt.
Atle Aamodt
aslak.skarderud
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

som selvlært amatørtekniker har jeg selv gjort meg den erfaringen at lyden ofte blir bedre dersom man vinkler gitarkabinett og basskabinett inn på scenen, slik at minst mulig av lyden treffer publikum, samt at man må gjøre en nivåbalansering på scenen, slik at trommeslager, gitarister og bassister hører seg selv og hverandre utelukkende av egenlyden i instrumenter/forsterkere.

monitor bruker jeg nesten utelukkende til vokal.

hvis jeg har fortstått det rett, har jeg da uten å vite om det minimert sjansen for kamfilter og andre uhumskheter både i sal og på scene?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Atle Aamodt
Active Member

Å vende en frontmontert basshøyttaler har relativt liten effekt mht. lavere frekvenser. De aller fleste frontmonterte basshøyttakere spiller tilnærmet like mye "alle veier". Å vende en gitarforsterker kan betyr noe mindre Mid/HiMid/HF ut mot publikum, men en god del av signalet vil fremdeles slippe ut til publikum. Prisen ved å gjøre dette kan være at lekasjen fra scenen blir i seg selv "grøtete" fordi man hører LF og LoMid direkte fra forsterkeren. Lekasjen ut til publikum blir ikke lengere "ren". Men lekasje inn i andre mikrofoner kan muligens bli "renere". Men det løser ikke problemet med forsinkelse av det signalet som treffer f.eks vokalmikrofoner, OH etc.

Å spille med lav og balansert backline på scenen, samt tidsforsinke hele PA systemet til å "treffe" likt i tid med "gjennomsnittet" av backline, er langt på vei enkleste og mest effektive metode for å bringe backline og PA i sync. Men dette vil kun fungere perfekt for et avgrenset område/punkt, som man f.eks kan velge å bli FOH.

I det øyeblikket man vurderer avstandene mellom kildene med et øye for geometri, vil man fort innse at "det er et sant hel....vete" å rydde opp problemstillingen. Dersom man er i pirkemodus, vel å merke.

Uren "ikke synkronisert" lekasje fra instrument X, inn i mikrofon til instrument Y etc, grunnet mindre god/normale kardioidemikrofoner og ulik avstand, bidrar også ofte til "grøtete" og "uklart" resultat.
Atle Aamodt
aslak.skarderud
Pro Member
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

man er i bunn og grunn rævkjørt uansett altså :)

in-ear systemer og pod (eller lignende) rett i bordet er omtrent eneste måten å få relativt ren lyd på scenen med andre ord. kanskje synthtrommer og?

Da hadde man nesten bedre forutsetninger i gamledager da man koste seg med så mange kabinett og amper på scenen at man nesten ikke trengte pa.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Så det du sier Atle er at jobben vi gjør er bortkastet fordi teorien sier at man ikke kan få ting til å låte?.. Ja, bortsett fra utendørs da.. Nå må du ikke skremme vettet av disse gutta her.. :wink:
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)

Sjekk http://www.johnib.no
Svar