Mikse og Mikrofonteknikk til PA/liveopptak

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Sted: Veitvet Oslo

Mikse og Mikrofonteknikk til PA/liveopptak

Legg inn av Dag Blix »

Dette sammenfaller litt med mikseteknikktråden men jeg vil starte en ny tråd for jeg vil spørre om noe litt off topic (som vanlig he he)

Er det noen som vil dele sitt syn på overhead mikking av trommesett live? Evt støttemikker på store kit (ala mike portnoy siamese)
Jeg bruker en stereoskinne og to kardioider for å danne et noe bastardisert men brukbart stereobilde ut på PA og inn på opptaket simultant. I det siste har jeg begynt å ta opptak av alle konsertene med 2 stereospor. Ett par med bandet og et par med vokaler og noen klanger. Router til busser og forer undermixen simultant til HD opptaker og PA. De kanalene jeg ikke vil ha i opptak router jeg bare rett på master og hører aldri noe fra dem igjen. Dette er balanserbart i ettertid og fint mulig å høre på. Tenker White Willow (http://www.whitewillow.org) vil legge ut noe av mitt arbeid snart. Er det noen andre som gjør dette og har noen gode tips? Jeg føler at det er forbedringspotensiale i teknikken min og er på jakt etter tips.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Espen Hammer
Pro Member
Sted: Trondheim

hmm

Legg inn av Espen Hammer »

Tja.. de gangen jeg tar opptak.. så peiser jeg inn de mikrofonen jeg bruker på nær micing.. og setter opp to condiser mikrofoner i rommet, får å litt publikum følelse.. er ikke værre.. funker fint fint å gjøre det slik.

altså. bruke Direct out
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Har planer om å kjøpe en Korg D32 som har 16 spor i opptak simultant, dette for å gjøre konsertopptak. Tenker D32 fordi den er en slik fin alt i en pakke. Benytter da direct out fra FOH mixeren, kanskje noe gruppemix om det blir for mange spor. Men jeg ville ikke turt å spille inn publikum uten dedikerte spor til dette. Alt for redd for grove faseherjinger og alt det der.....

Nå for tia har jeg bare 4 spor i opptak, ikke helt NRK enda altså...

er det noen som velger forskjellige stereomikkinger etter om dere skal ha opptak eller ikke? Jeg kjører alltid smale par, to nyrer på en vanlig stereoskinne. Det gir meg ikke så grove fasefeil med bassen om den er høy på scena. Teknikken er fortsatt under utvikling da. Dream Theater teknikeren bruker et XY par med AKG414 tror jeg og de platene låter jo ok....
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Her er en tråd jeg kommer til å følge med interesse for å se om noen har noen bra tips!

Jeg har en RME Fireface 800 med to RME Octapre, som gir meg 20 micpre, 6 line-in og to til på S/PDIF. Bruker Cubase SX3. (Men tenker jeg oppgraderer til Cubase 4 i julegave til meg selv)

Jeg har pleid å splitte alle kanaler passivt med Y-ledd, slik at opptaket mitt er helt upåvirket av hva jeg gjør på mikseren (selv gain). Direct out eller Insert send er jo selvfølgelig alternativer jeg har vurdert, men det er ikke alle miksere som har Direct Out som Pre... Og Insert Send okkuperer jo Insertpunktet, så da så... Da tar jeg foreløpig heller impedansekrøllet som følger med passiv splitting, inntil noen overbeviser meg om noe annet! :-)

Jeg har gått over til å bruke XY-overheads mer og mer etter at jeg har jobbet med noen opptak gjort med "vanlig" overheadteknikk, da jeg føler XY gir mindre fasekrøll. Setter heller opp en støttemic på f.eks. Ride, om jeg føler at den blir litt borte i forhold til Crasher, Splasher og Chinas.

Publikumsmic'er synes jeg nesten er et must på et liveopptak, men dette legges selvfølgelig på egne kanaler kun i opptaket.

Så kommer problemet mitt... Fase og atter fase. Jeg har lekt litt frem og tilbake, men blir ikke helt enig med meg selv. Det kan være fristende å flytte spor slik at de sammenfaller i fase, men hva velger man som referanse? Overlytting har man jo uansett. Skarpslag er lette å finne, men det blir jo feil å "flytte" alle spor/kilder til skarptromma! Har riktignok brukt skarpslag for å sette publikumsmic'er i forhold til resten, med godt hell! På de opptakene jeg har redigert som jeg er mest fornøyd med, har jeg ikke flyttet noe annet enn publikumsmic'er, så de sammenfaller med , jada, skarptromma, slik at PA-mixen "spiller på lag". Jeg har heller ikke brukt noen Gate'er eller automasjon for å dra ut noen mic'er som ikke er aktivt i bruk heller (inkludert publikumsmic'er), da jeg føler det gir unaturlige "pumpinger" av overhøring osv... Disse opptakene synes jeg låter ganske greit, men selvfølgelig med en ganske stor grad av overhøring, men med en veldig autentisk feel...

Hva mener dere, og hva gjør dere, o ærede venner og kolleger? :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Håkon Dalen
Active Member

Legg inn av Håkon Dalen »

Jeg pleier å sjekke fasen på alle inputs etter beste evne og gehør før opptak (i studio). Etter opptak går jeg over fase spor for spor nærmest på sample-nivå, og bruker overhead´ene som referanse. I enkelte tilfeller vil dette være ett must. Gir "manuell" faseforskyvning bedre resultater, så selvfølgelig skal du flytte sporene så de stemmer med hverandre.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Snakker du om bare trommemikkene nå, eller alle mikrofoner på scena, Håkon?
Sist redigert av Eivind Steinholm den 14 nov 2006, 01:23, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Håkon Dalen
Active Member

Legg inn av Håkon Dalen »

ja jo... bare trommemikkene ja...

ser poenget.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Det er kanskje lurt av oss å begynne med trommesettet da dette ofte er en viktig del i musikken.
Når man har splitt og separat mixer til å streame opptak gjennom hele konserten og ikke minst god tid til å sette det opp da er det duket for gode resultater. Men da er det desto kjipere om en ikke har tenkt over hva en gjør
og korrumperer hele opptaket sitt med en uvettig gruppering eller ujusterte dynamiske bokser. Jeg har gjort mange feil mens jeg utvikla min egen teknikk på dette med en liten 4 spors opptaker. Men er det tid og tunga ligger der den skal så kan en ha mykji igjen for å kjøre disse tankebanene på forhånd.

Ville dere stappet trommemikken enda litt lenger inn i kicken for å minske overhøring? Jeg bruker en slik dedikert trommepute med micstand innebygd slik at jeg kan sette skinnet på igjen og få potensielle bra resultater.
I tillegg er mitt stereopar på trommene forran settet om det er av normal size og det henger lavt for mer direktelyd i mikken.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Espen Hammer
Pro Member

ops

beklager.. jeg har 24 spors opptaker.. som jeg kan utvide til 48 om jeg vil.. så blir litt annet opptak enn det Dag snakker om. Bruker å fikse alt med fase å sånn når jeg editerer opptakene, bruker da å gjøre det samme som håkon. ettersom det er en del overhøring live, så er det mulig å gjøre det med hele miksen (til en viss grad). Da er det bare å mikse etterpå.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Ja når du har så mange spor så er det bare å skamme seg! Neida, men det er da stadig like viktig med gode mikkplasseringer. Direkte, stereopar, rom og publikumsmikker. Det er kult å høre om åssen dere setter opp mikker med hensyn til lyd både ut og på tape.

Om noen er interessert i miks så har vi en god tråd gående, MIKSETEKNIKK, her inne under PA.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Espen Hammer
Pro Member

neisj

Si det.. peiser opp mikker som jeg gjør til en vanlig konsert å lar det stå til. hehe.. og sef to rom miccer.. condiser av ymse slag..
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member

Legg inn av Dag Blix »

Siden vi har etablert til en viss grad at multitrackopptakl ikke er veldig vanskelig for en oppegående tekniker som ikke gjør de groveste feilene så tenker jeg for min del å gå litt tilbake til når man har få spor. Kanskje bare tre stereospor eller en kombinasjon. De fleste liveteknikerene der ute har vel ikke så mye opptaksutstyr så jeg tror dette kan fortsette å være nyttig. SÅ ved å tenke over de følgende postene kan man gjøre liveopptak med noe så lite som en firesporsopptaker.

Dere som har 16+ spor kommer ikke til å ha stor nytte av d følgende.

Hva som er vanskeligst for meg med kombinert PA og innspilling er som tidligere nevnt at alt jeg gjør i mixen kommer på tape. Dette er fordi jeg nedmixer til 2 stereo grupper som jeg forer direkte ut til 4-spors opptakeren. (Om noen ikke har lest det foregående så ville jeg selvfølgelig gjort det annerledes med flere spor tilgjengelig.)

Det første jeg sørger for er at volumet på scena er under kontroll. Jeg gir musikerene et valg. Om de vil ha et ok opptak så er de nødt til å ha normale nivåer på scena. Gitaristen for eksempel kan ikke ha ampen sin så høyt at jeg ikke kan ha ham oppe i mixen. Da kommer jo ikke gitaren med på opptaket. Da får han heller gitaren sin høyere i monitor som alltid
peker innover scena. Denne lyden går jo da ikke så mye ut i rommet at den ødelegger balansen min i mix.

Når dette er unnagjort så skal man i prinsippet ha det duket for å bygge opp en normal mix. Jeg router trommer, bass, gitar og keyboard til et gruppepar. Om det kun er en hovedvokal men kanskje flere koringer så går ofte hovedvokalen til et dedikert spor, altså en gruppe, og koringene routes til den siste gruppa. Koringene er det man oftest har råd til å ofre litt kvalitet på. Så i ettertid er dette fullt mulig å mixe til balanse. Man må sørge for at tromme, bass, gitar og keyboardgruppa til stadighet får en god mix og det tror jeg nesten jeg og må kreditere til erfaring. Man må kunne mixe jevnt og bruke hele systemet på en slik måte at du har kontroll. Typisk feil som jeg selv har gjort er at man ender opp med en bass uten bass og at stortromma blir STOR i forhold til skarptromma og at overheadmikkene pent i stereo blir altfor lave. Dette er jo en konsekvens av at trommer er et sterkt akkustisk instrument og det får man bare jobbe med. Slår trommisen som en orangutang på syre så blir det vanskeligere.
Cant win em all......

nå er det natta.....tinitustime
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Svar