Mikseteknikk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Mikseteknikk

Legg inn av Aleksander Stensen »

Noen som vet av hvor man kan finne bra lesestoff om mikseteknikk?
Ulrik
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 26 jun 2006, 13:45
Sted: Sandefjord

Legg inn av Ulrik »

Hvis du går inn på http://www.lydrommet.no/artikkel/fagstoff/ så kan du sjekke om du finner noe der.
Ulrik Lysebo
---------------

-"Hver gang jeg er på konsert her låter den høyre siden lavere enn den venstre! Nå har jeg vært på 40 konserter her og det er det samme hver gang!" - sagt av ivrig pensjonist. (Sjekket hørselen??)
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Legg inn av Tom Hansen »

Har lest noen bøker av Paul White som heter Creative Recording. Synes det var mye nyttige tips der.
Fant noen av dem her:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do ... =forfatter
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

http://www.fohonline.com/forum/index.php har en hel tråd som går på mikseteknikker og slike ting
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Aleksander Stensen
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 17 jan 2005, 02:29
Sted: Oslo/Trheim

Legg inn av Aleksander Stensen »

Ulrik skrev:Hvis du går inn på http://www.lydrommet.no/artikkel/fagstoff/ så kan du sjekke om du finner noe der.
Hadde noe mer utdypende i tankene;)

De hadde forresten endel kule triks på foh tråden! :D
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Modern Recording Techniques. Flott feit bok med masse gode tips. Selv om den retter seg mest mot studio, er det masse interessant innenfor livelyd også. Pensum på Norsk Lydskole...
PM, tlf +47 951 00 515
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Perspektiver

Legg inn av Dag Blix »

Håper jeg ikke får pisk for å skrive i en dævv tråd.

Mitt tips for miksing uansett hvilken situasjon det er, sett deg ned på forhånd og tenk igjennom betydningen av prinsippet perspektiver i lydbildet. Om du kan tenke i 3D perspektiver i mixingen din vil alt falle på plass. Forutsetning at du KAN mixepulten du jobber med, man må kjenne verktøyet sitt. Det er dette amatørteknikere sliter mest med etter hva jeg har hørt(blitt utsatt for).

I could go on for pages.....
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

kan du utdype dette med 3dperspektiver?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Hva er perspektiver? An introduction.

Legg inn av Dag Blix »

Ja det kan jeg men d gidder jeg ikke i denne tråden. Tenker på å få opprettet
en ny hovedtråd om mixing, som ikke er et ubetydelig hensyn.
I grunn snakker jeg om tre dimensjoner i lydbildet,3D if you will, disse er naturligvis horisontal, vertikal og dybde. Prinsippet om mix i 3D er GRUNNLEGGENDE GRUNNLEGGENDE GRUNNLEGGENE i håndtverket av lyd. Jeg kan kjapt sammenlikne med prinsippene av å male et landskapsportrett. En profesjonell maler VIL se proporsjonalitetsfeil i amatørens arbeid for å frembringe perspektivet. Se for deg et maleri hvor to mennesker står med 5meters mellomrom på en flate, da må maleren, proff eller amatør gjøre sitt
beste med proporsjonalitetene likt det en lydtekniker må gjøre i mix for at perspektivene skal bli rett. Dette er min kjappe beskrivelse av HVA jeg mener med dette i sammenheng med mix, hvordan dette oppnås og hvilke hensyn man tar i profesjonell sammenheng hvor det ikke er rom for feil er hva jeg heller vil skrive og diskutere rundt i en annen tråd.

Om en ikke har et forhold til det jeg nevner her så mener JEG at en innhar en alvorlig mangel i grunnlaget sitt for å være en god mixer. Kan man ikke dette så kan man pugge fancy typenummer på mikker og rackcomper til en blir grønn i trynet og få verdens beste kildespor,en har da fortsatt misset noe elementært i forståelsen av MIXING og burde begynne litt personlig etterutdanning. Det er ikke vanskelig å tilegne seg denne kunnskapen og det kan godt håndteres i enkle ordlag, alle kan ikke være teoretikere, men alle må kunne det viktigste i lydteknikken sin som er å MIXE! Det er jo en dårlig mix som til slutt avslører en dårlig lydtekniker uansett hvor mange mikrofonnavn han/hun kan. En er vel enig med meg at å mixe er noooooe viktig.....????

Og bare så det er sagt, jeg skiller ikke mellom live og studio når det kommer til grunnprinsippene en jobber etter i mix.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

OM noen oppfatter det siste innlegget mitt som blærete så beklager jeg det, man blir litt ivrig vise det seg.

I'll try to keep it down
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

så hvis jeg liker å jobbe i mono live, så er jeg en dårlig lydtekniker?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

neida du er ikke en dårlig tekniker, ingen kan si noe sånt uhørt.

jeg gidder ikke denne diskusjonen likevel. Om du liker å mixe i liggende stilling så gir jeg f, alle gjør som de vil og retningslinjer er til for å bøyes.
Jeg kan argumentere langt ut i neste uke hvorfor kanskje mono ikke alltid er gunstig. Antar at du mener å panne alle kanalene rett opp. Men du er tydligvis ikke interessert i hva jeg snakker om og det er ditt valg. Om du noensinne skulle bli genuint interessert i noe av det jeg snakker om så kan du kontakte meg. Inntil da så ser jeg NULL poeng i å krangle med deg. SI hva du vil, gjør hva du vil, kall meg hva du vil, jeg legger ikke mer energi i denne nyttesløse rekka.

håper du er tilfreds nå og kan la det hvile.


ref: Audio Vision- Michel Chion isbn0-231-07898-6
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

har du prøvd å lære bort fremfor å belære?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Legg inn av Dag Blix »

kjære ASLAK nå må du komme deg over hva en det er jeg har sagt som har såret deg så skrekkelig. Hvis du syns det jeg skriver er så utprega belærende så gir jeg deg herved tillatelse til å la være å lese det jeg skriver.
Jeg beklager også herved for alle de punktende du føler deg støtt av. Utover dette så vil jeg fortsette å skrive det som måtte passe meg etter de vedtekter som gjelder her. Jeg har en egen tråd til fanesaken min nå og skriver ikke noe andre steder som er ment støtende. Kom gjerne og bidra til
"kontrakt eller vennetjenester?" i steden for å sutre over at jeg har gjort feil ved deg et sted. Dette ble kanskje litt belærende for deg, men anse dette som en siste urett.

greit nå!?

erase and rewind! :?:
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

*koz*
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar