Overflatebehandling av pa kasser
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- fhl
- Active Member
- Sted: Jessheim
Overflatebehandling av pa kasser
Ja....
Lurer veldig på hvordan man kan få til de dråpe liknende greiene i lakken?
Eller med andre ord den ruglete overflaten??
Har aldri fått til dette å det hadde hvert digg å fåt till når man pusser opp pa kasser eller bygger pa kasser...
Har hørt med mange før ,men har aldri blitt vellykkede løsninger.
Lurer veldig på hvordan man kan få til de dråpe liknende greiene i lakken?
Eller med andre ord den ruglete overflaten??
Har aldri fått til dette å det hadde hvert digg å fåt till når man pusser opp pa kasser eller bygger pa kasser...
Har hørt med mange før ,men har aldri blitt vellykkede løsninger.
Finn Harald Larsen
Tlf 97 61 78 78
Tlf 97 61 78 78
-
- Active Member
- Sted: Oslo/Trheim
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
- Bechie
- Active Member
- Sted: Sandefjord
Malingen jeg trygt kan ambefale deg, er en maling som Rufo har. Den tørker VELDIG fort og gir en slik overflate du ønsker uten mer mokk enn å rulle den på med en vanlig list-rull.
Husker ikke i farta hva den heter, men ring rufo, så har dem den..
Husker ikke i farta hva den heter, men ring rufo, så har dem den..
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Tlf. 915 22 579
- fhl
- Active Member
- Sted: Jessheim
Jeg ringte rufo, men de sier ikke hordan man får til den finnishen.
Men er det den "Trimite" høyttalerlakken du mener?
Det er i allefall den rufo selger å rufo sa til meg at det ikke blir slik ruglete overflate ved å enten sprøyte eller rulle denne lakken på kassene.
(Jeg lever i det uvisse!)
Det er i allefall den rufo selger å rufo sa til meg at det ikke blir slik ruglete overflate ved å enten sprøyte eller rulle denne lakken på kassene.
Finn Harald Larsen
Tlf 97 61 78 78
Tlf 97 61 78 78
-
- Newbie
- Sted: Verdal
Høytaler produsentene har egne malinger. Ganske ofte er dette 2 typer maling. Den første du bruker er mer grov, slik at høytalere som stackes ikke sklir og den siste er en aqua topp som forsegler kassen slik at den blir vann avstøtende. MEN, den blir ikke like ruglet slik dem er orginalt. Dette gjøre på fabrikken når de sprøyter de med en blanding av spon eller lignende. Så det er vanskelig å få det til eksakt likens som de er orginalt.fhl skrev:Jeg ringte rufo, men de sier ikke hordan man får til den finnishen.
Ole G. Hallager
Stiklestad Lyd & Lys AS.
Stiklestad Lyd & Lys AS.
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
Du kan prøve no epoxy lim påført med grov rull, eventuelt sica-flex.
Disse kommer vel gjerne som to-komponentsløsninger. Ser for meg at overflaten kan bli ruglete og hard slik du ønsker.
Min erfaring med disse produktene er ved overflatebehandling av trappetrinn i svømmehall. Slik anti-skli behandling.
Disse kommer vel gjerne som to-komponentsløsninger. Ser for meg at overflaten kan bli ruglete og hard slik du ønsker.
Min erfaring med disse produktene er ved overflatebehandling av trappetrinn i svømmehall. Slik anti-skli behandling.
- Bechie
- Active Member
- Sted: Sandefjord
Husker at Rufo har to typer malinger; en til bruk over og under kassene (for "stackeflata") og en til sidene på kassa. Den leveres i små, blanke spann. Tørker fort som fy....
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
Tlf. 915 22 579
Tlf. 915 22 579
-
- Newbie
På Rufo brukte vi "Lastebillakk" som vart kjøpt frå ein grådig industrilakkgrossist i Ålesund. Sjekk med ein billakkgrossist eller med eit verksted som gjer arbeid på storbil. Vi snakkar ikkje miljøvennlig eller vannbasert lakk her - men skikkeleg lakk med tynnar i YL gruppe 5 (minimum)
Sprøyt først på et vanleg dekkande lag (eller helst 3) og før det siste laget har herda skikkeleg, lagar du ei blanding med mindre tynnar slik at du ikkje klarer å sprøyte den med vanleg dyseinstilling men må jobbe med litt laus dyse. Sprøytepistolen vil då "spytte" dråpar og du får den finishen du etterspør.
Husk å ha det varmt slik at lakken herdar raskt!
Lykke til, og bruk gassmaske!
Mvh Martin

Sprøyt først på et vanleg dekkande lag (eller helst 3) og før det siste laget har herda skikkeleg, lagar du ei blanding med mindre tynnar slik at du ikkje klarer å sprøyte den med vanleg dyseinstilling men må jobbe med litt laus dyse. Sprøytepistolen vil då "spytte" dråpar og du får den finishen du etterspør.
Husk å ha det varmt slik at lakken herdar raskt!
Lykke til, og bruk gassmaske!
Mvh Martin
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
Mye alternativer her ja..
Det som oftest er originalt på pro-PAkasser er to komponent maling. Altså maling med en herder som blandes i når du maler.
Dette er vel det sterkeste alternativet og er vel ikke uten grunn det som er på kassene ved levering fra produsenten.
Dyrt men så vidt meg bekjent desidert beste løsningen hva angår slitasje vanntoleranse etc
"Dråper" får du ved å bruke riktig rull ev. spray.
Det som oftest er originalt på pro-PAkasser er to komponent maling. Altså maling med en herder som blandes i når du maler.
Dette er vel det sterkeste alternativet og er vel ikke uten grunn det som er på kassene ved levering fra produsenten.
Dyrt men så vidt meg bekjent desidert beste løsningen hva angår slitasje vanntoleranse etc
"Dråper" får du ved å bruke riktig rull ev. spray.
Mvh
Joachim Venberget
Joachim Venberget