Hei.
Vurderer å kjøpe en liten Turbosound TQ rigg.
Så da lurer jeg på om dere har litt info om den nye og den "gammle" utgaven. Tenker da på SP vs DP. Er snakk om de dobble 15" subbene og 12/6,5/1" toppene.
Er det stort sett bare vekten som er forskjell eller er det store lyd kvalitets forskjeller og eventuelt lydtrykk??
Setter stor pris på alle svar!!!
Halvor
Turbosound TQ aktive kasser.
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
-
- Active Member
Tusen takk TINA!!!Tina skrev:Det er TA-500DP som gjelder nå:

Akkurat det jeg trengte.
Spurte om TQ, men du klarte selvfølgelig ikke svare på mitt spørsmål.
Noen andre dere ute med litt mere mellom øra som kunne bidra med litt bruker kunskap. Lurer veldig da jeg nå har tenkt å kjøpe meg en slik rigg.
På forhånd takk for hjelpen.
Halvor
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
-
- Active Member
Hei.lydonen skrev:Det eneste jeg kan bidra med er at jeg har brukt gammel type TQ en hel del ganger, og hvorfor du vil selge VRX for å kjøpe dette kan jeg med min beste vilje ikke forstå.
TQ er jo fint og flott men VRX er mye showere vel?
Det synes i hvertfall jeg!!
Kan ikke være mere enig i att VRX rocker!!!!
Men skal man ha en "mini" rigg for små jobber av og til blir det litt overkill med 4+4 VRX med I-T6000.
Så er det ingen her inne som kan gi litt info om hvordan TQ SP og DP låter???
Halvor
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Jeg hørte på TQ445DP for et par uker siden. Regner med det er den du er interessert i, siden den hvertfall har 12", 6,5" og 1" driver.
Synes den låt riktig så bra, hvertfall til vokalbruk. Det var kanskje litt tamt i mid-bassen, men det er tross alt bare en 12" så det må man vel nesten forvente. Det hjelper også godt på at det er 2x15" i subbene, og ikke 2x18".
Nå har jeg dessverre ikke hørt den gamle SP, og sammenlignet. Men hvis jeg ikke tar helt feil så er vel bare forskjellen at DP er "Digitally Powered" og SP er "Selfpowered" ?. Sånn sett så er det vel som for de fleste andre merkene som går over til Digitale forsterrkere, nemlig at vekten går ned.
Noen digitale forsterkere sliter litt med "hard" lyd i mellomtone og diskant, men såvidt jeg hørte så var det hvertfall ikke noe utpreget på TQ445DP.
Håper dette ga deg litt svar på ditt spørsmål.
Synes den låt riktig så bra, hvertfall til vokalbruk. Det var kanskje litt tamt i mid-bassen, men det er tross alt bare en 12" så det må man vel nesten forvente. Det hjelper også godt på at det er 2x15" i subbene, og ikke 2x18".
Nå har jeg dessverre ikke hørt den gamle SP, og sammenlignet. Men hvis jeg ikke tar helt feil så er vel bare forskjellen at DP er "Digitally Powered" og SP er "Selfpowered" ?. Sånn sett så er det vel som for de fleste andre merkene som går over til Digitale forsterrkere, nemlig at vekten går ned.
Noen digitale forsterkere sliter litt med "hard" lyd i mellomtone og diskant, men såvidt jeg hørte så var det hvertfall ikke noe utpreget på TQ445DP.
Håper dette ga deg litt svar på ditt spørsmål.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
LTI AS
Kristiansand