Kinaprodukter og kopiprodukter.

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Tor Dehli
Active Member
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Kinaprodukter og kopiprodukter.

Legg inn av Tor Dehli »

Den senere tiden har det vært mye snakk om billige produkter, og da spesielt Kinaprodukter. De aller fleste har prøvd et eller annet produkt som låter kjempebra, men som ikke koster noe i det hele tatt.

Nå har ikke jeg noe imot Kina eller Kinaprodukter, tvert imot. Men jeg tror samtidig det er en del man må være klar over ved bruk av en del av disse produktene. Jeg håper dere tar dere tid til å tenke litt gjennom dette:

De fleste store merkene er utsatt for kopiering av produkter. Spesielt er det kinesiske firmaer som kopierer. På den måten slipper de å sitte med kostnadene til utvikling av produktet, og kan selge det mye billigere.
Men dersom ikke det merket som designet produktet også får inntjening på det, så vil ikke designet lønne seg! På litt sikt vil dermed utviklingen av nye produkter stagnere.
En del vil sikkert si "So what, det bryr ikke meg". Og kanskje gjør det ikke det. Men samtidig er det jo litt kjipt dersom bra produkter aldri blir utviklet, av frykt for at det bare blir kopiert!

Siden kopiering av produkter er ulovlig, kan man risikere at fabrikken pluttselig må stanse produksjonen. Dette bør man tenke over, dersom man selger et slikt produkt. Dersom kunden kommer tilbake et år etter, så er det ofte ikke mulig å få tak i flere eksemplarer.

En annen ting som trekker ned, er selvfølgelig kundesupport. Jeg snakket engang med en representant fra en Kinesisk fabrikk, vedrørende en oppdatering som var blitt gjort på det originale produktet. Det viste seg da at de overhodet ikke hadde peiling på hva de solgte.

Nå sier ikke jeg dette for å skremme alle vekk fra billige produkter. Men det er kanskje noen man bør være bevisst på?
Vi selger selv noen kinaproduserte varer, som holder en overaskende bra kvalitet. Men jeg prøver å være bevisst på at det skal være "standard" høyttalere. Ikke kopi av et annerkjent produkt!

Jeg har selv sett kinesiske firmaer som solgte en Line-array som var skremmende lik Outlines Butterfly og Nexo's Geo T. Etter å ha sett litt nærmere viste det seg at de til og med hadde kopiert tekst og bilder fra brosjyrematerialet! Er dette en trend vi ønsker?
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar