Mater EQ.. Insert eller serie...?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tom Erik Stokness
Pro Member
Sted: Nøtterøy

Mater EQ.. Insert eller serie...?

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Hvordan anbefaler folk å koble opp master EQ..?
Insterpunktene eller i serie etter utgangen..?
Noen fordeller/ulemper med noen av delene, med tanke på gainstruktur/balansering?
Anders Svinndal
Active Member
Sted: Oslo

Re: Mater EQ.. Insert eller serie...?

Legg inn av Anders Svinndal »

Tom Erik Stokness skrev:Hvordan anbefaler folk å koble opp master EQ..?
Insterpunktene eller i serie etter utgangen..?
Noen fordeller/ulemper med noen av delene, med tanke på gainstruktur/balansering?
En fordel med å bruke insert er jo at du vil høre justeringer du gjør når du lytter på utgangene på mikseren (AFL). I noen tilfeller kan jo dette være praktisk. Når man gjør monitormiks vil jeg si det er helt avgjørende! Når det gjelder påvirkning av gainstruktur skulle det vel ikke ha noen betydning så lenge man ikke gainer opp el. ned på eq (tenker da på justering av gain-pot'en på eq'en, ikke justering av enkelte frekvensbånd.)

Dersom insertpunktet er av typen send/retur på samme jack (dvs. ubalansert) vil det muligens være en fordel å koble eq etter mikseren dersom aux/master-utgangene er balanserte. En ubalansert overføring mellom mikser og eq vil muligens kunne tilføre noe støy, selv om det normalt ikke er noe problem ved så korte kabler.

Anders
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Anders Svinndal skrev: Når det gjelder påvirkning av gainstruktur skulle det vel ikke ha noen betydning så lenge man ikke gainer opp el. ned på eq (tenker da på justering av gain-pot'en på eq'en, ikke justering av enkelte frekvensbånd.)

Anders
:roll: :roll: :roll:
Mvh
Joachim Venberget
Anders Svinndal
Active Member

Joachim skrev:
Anders Svinndal skrev: Når det gjelder påvirkning av gainstruktur skulle det vel ikke ha noen betydning så lenge man ikke gainer opp el. ned på eq (tenker da på justering av gain-pot'en på eq'en, ikke justering av enkelte frekvensbånd.)

Anders
Tja, hvis du ikke er enig foreslår jeg at du skriver noen ord om hvorfor. Tre himlende øyne er jo ikke særlig konstruktivt. La oss forsøke å holde innleggene litt saklige så har vi sikkert alle litt å lære her på forumet :)

Anders
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Utgangstrinnet på mikseren er som regel bedre til å drive lange linjer enn utgangstrinnet i eq-er, så insert er lurest. Inntil 10m med ubalansert linje er grensa, så det er skjelden noe problem selv om insertpunktet på mikseren er ubalansert, så lenge kabelen ikke ligger i nærheten av eksterne støykilder.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Anders Svinndal skrev:
Joachim skrev:

Anders
Tja, hvis du ikke er enig foreslår jeg at du skriver noen ord om hvorfor. Tre himlende øyne er jo ikke særlig konstruktivt. La oss forsøke å holde innleggene litt saklige så har vi sikkert alle litt å lære her på forumet :)

Anders
Welcome to the jungle!

PS ikke vedd med noen her inne om noe heller, æreløse individer går løse rundt her serru!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Joachim skrev:

Anders
Der var klovnen sluppet løs igjen!

Synd for de som prøver å holde en seriøs prat her, at noen spammer forumet med ufattelig, usannsynlig mye pisspreik!!! Skremmer jo ufattelig mye bedre folk vekk!!

PS: Å tro at denne noen tar et hint er vel mye forlangt???
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Voldsom til hakking her da?

Ja til insert av System-EQ.
Beklager at jeg stilte meg litt undrende til utsagnet om at justering av frekvensbånd ikke påvirker gainstruktur.
Fjerner man eller legger til energi i enkelte frekvensområder vil det påvirke gainstruktur tørr jeg påstå.

Titt litt på en master seksjon der, f.eks. H1000:
http://www.midasconsoles.com/block-diagrams.html
Så kan du selv se hvor du vil påvirke signalet, enten ved insert eller in-line.
Jeg føler en trygghet med at meterene på master er i samsvar med det som går inn i prosessorer eller anna stash.
Mvh
Joachim Venberget
ketil nicolaysen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

putt en dn 360 i serie og gain opp 3 knepp vis du har laang multi....tro r det slår output'en på opptil flere miksere.kanskje.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Tar jeg ikke helt feil får du trafo-balansert utgang på DN360 som opsjon, men hvem er det som koster på seg det da?
Mvh
Joachim Venberget
Anders Svinndal
Active Member

Joachim skrev:Voldsom til hakking her da?

Ja til insert av System-EQ.
Beklager at jeg stilte meg litt undrende til utsagnet om at justering av frekvensbånd ikke påvirker gainstruktur.
Fjerner man eller legger til energi i enkelte frekvensområder vil det påvirke gainstruktur tørr jeg påstå.
Mulig jeg uttrykte meg litt klønete. Jeg er fullstendig klar over hvor i signalkjeden insert-punktet sitter og selvfølgelig vil ratting på eq'en påvirke gain-strukturen i noen grad. Jeg tror imidlertid ikke at normal frekvensjustering på eq'en vil påvirke gaingstrukturen i en slik grad at vi får problemer med hverken støy el. forvrengning i mikseren. Gainstrukturen i hele systemet vil også påvirkes om eq'ene kobles etter mikseren (dvs. i serie).

Har aldrig opplevd problemer med å sende returene direkte fra utgangen på eq'ene kontra utgangen av mikseren. Forutsetter selvfølgelig at eq'en har balanserte utganger. Jeg _har_ imidlertid opplevd støyproblemer ved bruk av ubalanserte insert-punkter, og fastholder derfor at det kan være et poeng å koble eq'ene i serie dersom insert er ubalansert.

Anders
Sist redigert av Anders Svinndal den 28 jun 2006, 23:05, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

Kan være ett tips å bruke riktige konfigurerte kabler i bal/ubal sammenheng. Hvis ikke kan det skje mye spennende :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Men bruker du monstercabel til 30000,- pr meter. Da har det vel ikke noe å si om det er ubal eller bal????? :roll: :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
ketil nicolaysen
Active Member
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

har som system tekn ofte opplevd at gjester starter med masteren lavt(-5 - -10db),for deretter å kjøre kanalene ganske hardt.med eq inserta vil de da peake lenge før det er så høyt som lydmannen vil ha det...

trheim lyd har eq inserta på xl3 og series5.resten av mikserne har eq i serie.jeg er godt fornøyd med begge deler.i mon mix er det nødvendig å ha eq inserta,men ellers så synes jeg det er praktisk å ha de i serie.(så kan du gi på litt ekstra v lange multier og ingen linjedriver,eller arrangøren ber deg dra ned på mastern,hehe
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold

Legg inn av Joachim »

ketil nicolaysen skrev:har som system tekn ofte opplevd at gjester starter med masteren lavt(-5 - -10db),for deretter å kjøre kanalene ganske hardt.med eq inserta vil de da peake lenge før det er så høyt som lydmannen vil ha det...
Er ikke det greit da, kansje bus'en peaker også?
Mvh
Joachim Venberget
Svar