Fortell, fortell.Mads Størkersen skrev:Har brukt den jeg og.lydkailln skrev:Er det virkelig bare en person på forumet som har brukt en sånn M7CL
Men min far sa alltid at dersom man ikke hadde noe hyggelig å si...
YAMAHA M7CL
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
- lydonen
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1197
- Registrert: 25 apr 2004, 12:34
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Da vi vurderte å anskaffe et digitalbord nylig stilte vi oss dette spørsmålet:
Kunne vi presentert dette bordet på FOH eller MON på en midsize festival?
M7CL falt i gjennom på begge områdene, vi vurderte rett og slett bordet som litt for plastic og for lavt ansett i bransjen. Vi tror tilreisende teknikere ikke ville sagt "YES" til M7CL.
Minimum å presentere på slike posisjoner var Innovason SY48, PM5D og slikt slik vi vurderte det.
Konklusjon: Vi venter på UMX.96 eller et fornuftigere bord uten innebygde preamper, ser for oss en fulldigital stageboks med digital tilkobling til FOH og MON-kontrollflatene, det er det vi trenger!!
Kunne vi presentert dette bordet på FOH eller MON på en midsize festival?
M7CL falt i gjennom på begge områdene, vi vurderte rett og slett bordet som litt for plastic og for lavt ansett i bransjen. Vi tror tilreisende teknikere ikke ville sagt "YES" til M7CL.
Minimum å presentere på slike posisjoner var Innovason SY48, PM5D og slikt slik vi vurderte det.
Konklusjon: Vi venter på UMX.96 eller et fornuftigere bord uten innebygde preamper, ser for oss en fulldigital stageboks med digital tilkobling til FOH og MON-kontrollflatene, det er det vi trenger!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- lydkailln
- Active Member
- Innlegg: 65
- Registrert: 10 apr 2005, 01:55
- Sted: steinkjer
- Kontakt:
- lydonen
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1197
- Registrert: 25 apr 2004, 12:34
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Tror nok du kan forvente lydkvalitet ála DM1K i M7CL.
jeg har aldri brukt hverken Innovason eller M7CL, men Innovason er forholdsvis ridervennlig og et bord mange kan. Alle tilbakemeldinger jeg har hørt sier også at det låter veldig bra og er genialt å bruke (bortsett fra deg da)
M7CL'en savner vel kvalitetsfeelingen og den generelle aksepten i bransjen, men for alt jeg vet låter den like bra skjønt mange regner SY-maskinene som mere vellydende enn PM5D, som jo er et strå vassere enn M7CL.
jeg har aldri brukt hverken Innovason eller M7CL, men Innovason er forholdsvis ridervennlig og et bord mange kan. Alle tilbakemeldinger jeg har hørt sier også at det låter veldig bra og er genialt å bruke (bortsett fra deg da)
M7CL'en savner vel kvalitetsfeelingen og den generelle aksepten i bransjen, men for alt jeg vet låter den like bra skjønt mange regner SY-maskinene som mere vellydende enn PM5D, som jo er et strå vassere enn M7CL.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
- Trond
- Pro Member
- Innlegg: 586
- Registrert: 23 jun 2003, 18:21
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Brukte m7cl i helga, og var grei den, veldig fin og oversiktlig skjerm.
Litt trykking blir det jo, men du har jo eit hav av muligheter.
Til prisen å seie så er miksaren heilt genial, 48 kanaler og 16 auxer er heilt topp. Innovason er nok sikkert bedre med koster jo og ein god del meir.
På dei største festivalene er nok miksaren for liten, men kor mange er det her i landet som leverer til dei største festivalene? Vil nok seie at m7cl ligg i samme leie som MH-3.
Gjorde FOH i Oslo konserthus for 2 ukersidan, fyrste jobben på PM5D utan så mykje å ha sett bilder av den. At det var uvant, det var det jo, men det tok berre litt lengre tid enn vanlig.
Ellers så er M7CL så lett å bruke at du skal ha ein god grunn for å ikkje kunne godta den på ein produksjon. Framtiden er digital gutter, så det er berre å hoppe i det, trening gir mester.
Sikker og mange lydteknikarar her som har kjefta på lysmannen for at han ikkje kan bruke HOG 1000 istaden for Pearl eller Grandmad, eller?
Litt trykking blir det jo, men du har jo eit hav av muligheter.
Til prisen å seie så er miksaren heilt genial, 48 kanaler og 16 auxer er heilt topp. Innovason er nok sikkert bedre med koster jo og ein god del meir.
På dei største festivalene er nok miksaren for liten, men kor mange er det her i landet som leverer til dei største festivalene? Vil nok seie at m7cl ligg i samme leie som MH-3.
Gjorde FOH i Oslo konserthus for 2 ukersidan, fyrste jobben på PM5D utan så mykje å ha sett bilder av den. At det var uvant, det var det jo, men det tok berre litt lengre tid enn vanlig.
Ellers så er M7CL så lett å bruke at du skal ha ein god grunn for å ikkje kunne godta den på ein produksjon. Framtiden er digital gutter, så det er berre å hoppe i det, trening gir mester.
Sikker og mange lydteknikarar her som har kjefta på lysmannen for at han ikkje kan bruke HOG 1000 istaden for Pearl eller Grandmad, eller?
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
-
- Active Member
- Innlegg: 92
- Registrert: 08 jun 2006, 14:41
- Sted: Oslo
Bare til opplydsning: Oslo Konserthus har en Digico D5Trond skrev: Gjorde FOH i Oslo konserthus for 2 ukersidan, fyrste jobben på PM5D utan så mykje å ha sett bilder av den. At det var uvant, det var det jo, men det tok berre litt lengre tid enn vanlig.

Forøvrig synes jeg M7'en er utrolig mye mikser for pengene, - og den ultimate digitalmikseren har jeg ennå ikke sett (Kanskje den nye Midas'en kan være i nærheten...).
Anders
Sist redigert av Anders Svinndal den 28 feb 2007, 18:50, redigert 1 gang totalt.
-
- Active Member
- Innlegg: 96
- Registrert: 23 nov 2003, 21:09
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 92
- Registrert: 08 jun 2006, 14:41
- Sted: Oslo
Hvis noen har behov for detaljene så har Oslo Konserthus 2 stk. Digico D5, ja. En står permanent i store sal. Den andre finnes i et studio i tilknyttning til lille sal, og kan flyttes over til store sal og brukes som monitormikser ved behov.Kristian Fosshagen skrev:Bare for å pirke litt så har Oslo Konserthus iallfall to Digico D5 om det ikke står en D5 i studio dems også.
PA-mikseren i lille sal er en Soundcraft Spirit 324 live digitalmikser.
Ut over det finnes det en liten Spiritmikser som brukes til mindre ting som taleanlegg i foajeen etc.
Ligger også en gammel Soundcraft 200B og en Samson-mikser og slenger på et lager

Alt annet enn dette er enten innleid eller medbragt av artistene.
Anders
PS: Ja, og så har NRK et eget studio der med en Studer (tror jeg...) analog mikser...
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
-
- Pro Member Gold
- Innlegg: 1208
- Registrert: 07 mar 2004, 16:03
- Joachim
- Pro Member Gold
- Innlegg: 2042
- Registrert: 11 sep 2003, 18:41
- Sted: Øya
-
- Active Member
- Innlegg: 92
- Registrert: 08 jun 2006, 14:41
- Sted: Oslo
Mulig det, Helge.Helge A. Bentsen skrev:http://home.c2i.net/avico/K_OK.htm
Studer 928. Dårlig mikser, selger kun på navnet.

Når det gjelder skepsisen fra NRK-teknikerne går vel dette delvis på at mikseren ikke har de mulighetene som kreves for å gjennomføre en større TV-produksjon i Konserthuset. I slike tilfeller gjøres lydproduksjonen fra en av NRK's lydbusser. På den annen side ville det vel være vanskelig å forsvare å ha en Oxford e.l. stående fast i Konserthuset med tanke på hvor mange (eller rettere sagt få...) større produksjoner som gjennomføres derfra i løpet av året. Til filharmonikonsertene som sendes på radio hver uke gjør den vel jobben, - tviler på at den er noe dårligere eller bedre enn andre miksere i samme klasse.
Forøvrig synes jeg diskusjoner om hvorvidt en mikser er bra eller dårlig er svært overvurdert i forhold til alle de andre faktorene som etter min mening har langt større betydning for om lyden blir bra eller ikke. (F.eks. akustikk, spilleteknikk, instrument, mikrofonplassering, mikrofontype, overhøring, akustikk osv. (Ja, jeg skrev med vilje akustikk to ganger!!)) Kan ikke si jeg opplever så veldig stor forskjell på en Soundcraft, Midas eller Yamaha i samme klasse.
Regner med at noen er veldig uenig med meg i dette, så bare kom igjen. Debatten er åpnet

Anders