Matched pair?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Matched pair?

Legg inn av TorjeG »

Jeg er en kynisk jævel.

For noen dager siden havnet jeg i en diskusjon med en musiker som mente at det fantes noe som het matched pair i mikrofonverden. Jeg flesket til, og mente bastant at hvis jeg har to kondiser med samme modellnavn, er det det samme som matched pair, og at "matched pair" bare er salgstriks fra lugubre lurenreiere. At det rett og slett ikke finnes mikrofoner som sterile munker i tibet har sermonielt meditert over til de blir et par osv...

Men er det nå slik?
Slakt meg om dere kan.

-torjus
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Hei

Du tar nok litt feil her. Jeg kan ikke veldig mye om dette, men det er forskjell på kurvene til mikrofoner som er av samme slag. Jeg kjøpte for noen månder siden DPA 3521. Dette er et kit som inneholder to 4021 som er mached pair. Der fullte det utskrift av kurven til mikrofonene. Disse var temmelig like med minimale forskjeller. Har også bestillt to 4011 som ikke er mached pair så får tiden vise hvor stor forskjellen er mellom disse kurvene


Kristian Fosshagen
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

ja det vi altid være litt forskjell på mic`ene. Alt blir produsert med litt +/- tåleranser på fabrikken
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Legg inn av Borrmann »

Hei,

Beklager hvis dette er en dobbelpost, men litt problemer med påloggingen.

Ulike fabrikanter har litt ulike praksis på dette med matching.

Neumanns toleranseverdier for to mikrofoner av samme type (de praktiserer ikke matching), er lavere enn hva en kan lese av grafene på det matchede paret med C414 jeg har.

Ulik bruk av de to mikkene vil selvfølgelig føre til ulik grad av slitasje, og dermed større forskjell over tid (jeg bruker 414ene mye på tammer, forskjellig hva angår stor og liten tom, og de står der jo kanskje i noen uker i strekk av gangen..) Samme med den ene av to KM84rer jeg har som til stadighet blir brukt på skarptromme etc. etc.

Et annet element er jo at ikke noe rom er matchet +/-90-120 grader i alle akser innenfor mikkenes toleranseverdier uansett, du har altså uansett krefter i spill her som hindrer deg å matche to kanaler så nært at toleransene mellom to identiske gode mikrofoner spiller inn i særlig grad.

Her hører vel også toleranser i preamper, EQer, VCAer, konvertere, summering, koblinger, høyttalere(hvor de to mikkene skal ut av hver sin) ,høyttalerplasering og forskjeller i våre to ørers frekvensrespons inn i langt større grad enn om en i pakkeavdelingen hos sennheiser har lagt to frekvensmålinger oppå hverandre og sagt "tja, disse så da litt likere ut enn de forrige".

Oppsumert altså, matching er en parantes, og gjelder, i den grad det gjelder, kun i svært transparente sammenhenger signalganger, og kun når mikkene er nye. Etter min ydmyke erfaring og kunnskap.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Borrmann skrev:Hei,



Oppsumert altså, matching er en parantes, og gjelder, i den grad det gjelder, kun i svært transparente sammenhenger signalganger, og kun når mikkene er nye. Etter min ydmyke erfaring og kunnskap.
Dette tror jeg på! Og iallefall jeg, og sikkert andre live-skruere, trenger neppe noen gang å ha et "perfekt" matchet par. Holder lenge, tror jeg, om mic'ene er av samme type, og like nye.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av TorjeG »

Takk og takk. Jeg var altså ikke heelt på luggeføre, selv om jeg kanskje muuligens kan ha tatt litt vel hartd i :P
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Matched pair

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Vel!! Du har nok tatt litt hardt i ja. Matchede mikker er til og med ganske vanlig. Men har nok mest for seg i studiosammenheng, og kommer til sin rett når man skal bedrive div stereoteknikker spesielt hvis kilden er et orkester, kor osv. Da er det av største viktighet å ha mikrofoner som er så å si like hva følsomhet og frekvensrespons angår. Jeg har vært borti kondismikker, dyre sådanne som har variert bortimot 10db i følsomhet! Og med ganske varierende freqresp. Når man da benytter så forskjellige mikker i et stereopar, dvs hele miksen din i feks klassiske sammenhenger, så sier det seg selv at matching er en issue. Din kompis hadde rett. Sorry. Kanskje du bør be han om unnskyldning så man ikke bygger opp under myten om ignorante lydteknikere som verserer i musikerkretser. :D
Kjartan Meinseth
Svar