ingen som rakker ned på kondiser! diskusjonen går på om teknikker skal stå for effektene til gitaristen... noe som er hull i hodet for å si det fint!lydonen skrev:Ser på Scandec sine sider at du bruker kondis på gitarampen du også..jaja..kenneth vadset skrev: og om det skal passe med resten bør jo den grøvste jobben ligge før mikken mener nå jeg..
Tørr gitarlyd ut i PA ?
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Torodd Olsen
- Pro Member
- Sted: Stord
- lydonen
- Pro Member Silver
- Sted: vadsø
- Kontakt:
Om du hadde lest bakover i tråden ville du sett at diskusjonen faktisk har gått på om man skulle bruke 57 på alt eller om det var OK å forsøke en kondis i blandt, og du ville også sett at undertegnede forlengst har slått fast at lydmannen ikke bør stå for effektkjøringen til gitaristen.Torodd Olsen skrev: ingen som rakker ned på kondiser! diskusjonen går på om teknikker skal stå for effektene til gitaristen... noe som er hull i hodet for å si det fint!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Poenget mitt, er at jeg vil ikke legge jobben over på dere lydmix folk. Derfor må det da finnes et system hvor gitaristen selv kan stå for effekt-skifter...etc, selv om man har aux'et effektene i mikseren...?
Greit nok at dere har en (liten) mulighet til å dempe litt på effektene hvis de blir metervis med ping-pong delay og HALL-3 klanger...osv
Mic'er er jo greit å diskutere..... men hovedpoenget er vel at mikker ikke "liker" lyd med effekter oppå. Tørr gitar er vel lettere for en mic å transportere ned til mixeren enn full effekt-lyd ?

Greit nok at dere har en (liten) mulighet til å dempe litt på effektene hvis de blir metervis med ping-pong delay og HALL-3 klanger...osv

Mic'er er jo greit å diskutere..... men hovedpoenget er vel at mikker ikke "liker" lyd med effekter oppå. Tørr gitar er vel lettere for en mic å transportere ned til mixeren enn full effekt-lyd ?
- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
hehe, mikken har vel ingen preferanser for hvilken lyd den liker, den tar jo bare opp det den "hører" den. Har ikke hatt problemer med å få tak i lyder med mye effekter på, jfr. tidligere innlegg i denne tråden.Tina skrev:Poenget mitt, er at jeg vil ikke legge jobben over på dere lydmix folk. Derfor må det da finnes et system hvor gitaristen selv kan stå for effekt-skifter...etc, selv om man har aux'et effektene i mikseren...?![]()
Greit nok at dere har en (liten) mulighet til å dempe litt på effektene hvis de blir metervis med ping-pong delay og HALL-3 klanger...osv![]()
Tror din løsning vil ligge i å få til en tørr tapning etter preamp men før effekter via DI-uttak eller en Red Box som kan brukes til å supplere mikkene på kassa di.
Eller du kan kjøre hele effektmakeriet ditt på en PC som lydmannen også kan ha trådløs oversikt/ kontroll over via windows remote desktop.
Det siste høres jo litt kuult ut !Eller du kan kjøre hele effektmakeriet ditt på en PC som lydmannen også kan ha trådløs oversikt/ kontroll over via windows remote desktop.

Det samme med mixebord. Legg det ut på Internet !

- kenneth vadset
- Active Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Jeg bare lurer på hva denne tråden har med valg av gitar mikker å gjøre?
Jeg pleier å inserte en eq i gitarriggen til far tett fulgt av en 901, en 2290 til å styre effektsløyfene til far, så presser jeg det ut av en gitarforsterker og mikker det hele opp med en AE3000 på lite stativ med rund fot.
Heia Ålsund
Jeg pleier å inserte en eq i gitarriggen til far tett fulgt av en 901, en 2290 til å styre effektsløyfene til far, så presser jeg det ut av en gitarforsterker og mikker det hele opp med en AE3000 på lite stativ med rund fot.
Heia Ålsund
-
- Active Member
- Kontakt:
Hei Lydonen. Jeg tror ikke jeg noen gang har truffet deg forresten. For det første: Den orginale diskusjonen gikk på temaet tørr/våt gitarlyd. Min spøkefulle anmerkning "dermed basta" angikk selvfølgelig den debatten hvilket kommer ganske klart frem av mitt innlegg. For det andre: Jeg sier ikke at 57 er det eneste riktige å bruke på gitar, heller tvert imot faktisk. Jeg bruker mye heller en 421, RE20, M-88 istedet. Jeg stiller meg bare litt tvilende til at det som er alternativene på kondisfronten "in real life" i Paverden har de egenskapene man er ute etter når man ikke vil ha en 57. Jeg har ofte funnet ut at 58 fungerer meget bedre enn 57 i mange tilfeller og de kan man få tak i over alt.Just my 2 cent! Oooooggg for det tredje så har jeg aldri jobbet med Surferosa.
Ps. Det kan lønne seg å lese igjennom innleggene før man svarer på dem.
Og for det siste så er ikke dette en invitasjon til krig. Heller tvert imot! Hehe.
Ps. Det kan lønne seg å lese igjennom innleggene før man svarer på dem.
Og for det siste så er ikke dette en invitasjon til krig. Heller tvert imot! Hehe.
Kjartan Meinseth
-
- Active Member
- Kontakt:
- kenneth vadset
- Active Member
- Kontakt:
- kenneth vadset
- Active Member
- Kontakt:
Det er jeg som har laget denne tråden !!
Jeg er gitarist, og synes det er merkelig at det ikke kommer litt "moderne" gitarløsninger for oss gitarister. Det pøses ut effektpedaler i butikkene. Det siste moderne er jo G Systems fra T.C. , men det hjelper jo ingenting....
SÅ LENGE:
Effekter MÅ settes av lydmannen og ikke av gitaristen for å få et fornuftig lydbilde på konsertene. Med det mener jeg at backline så hører ikke jeg hvor mye klang/delay...etc jeg bør sette for at det skal høres pent ut på Wembly stadion......
Derfor mener jeg at den optimale gitar-effekt løsningen bør kontrolleres sammen med mikse/lydmannen bak spakene. Greit nok at jeg som gitarist kan gjøre mine effektvalg, skifte effekter midt i låtene, men effekt volum mener jeg lydmannen bør sette.
Ble dette langt ?

Jeg er gitarist, og synes det er merkelig at det ikke kommer litt "moderne" gitarløsninger for oss gitarister. Det pøses ut effektpedaler i butikkene. Det siste moderne er jo G Systems fra T.C. , men det hjelper jo ingenting....
SÅ LENGE:
Effekter MÅ settes av lydmannen og ikke av gitaristen for å få et fornuftig lydbilde på konsertene. Med det mener jeg at backline så hører ikke jeg hvor mye klang/delay...etc jeg bør sette for at det skal høres pent ut på Wembly stadion......
Derfor mener jeg at den optimale gitar-effekt løsningen bør kontrolleres sammen med mikse/lydmannen bak spakene. Greit nok at jeg som gitarist kan gjøre mine effektvalg, skifte effekter midt i låtene, men effekt volum mener jeg lydmannen bør sette.
Ble dette langt ?

- lydonen
- Pro Member Silver
- Kontakt:
Kjart,
Tar jeg feil av deg og en annen Meinseth? beklager..
Og til ditt "hint" om å lese det man svarer på: Du avslutter et langt inlegg som er helt uten avsnitt med å konkludere "dermed basta". Leste alt jeg..
Uansett kan kondismikker på gitaramper i livesammenheng være skikkelig tøft, selv om det ikke funker for alt og alle.
Tar jeg feil av deg og en annen Meinseth? beklager..
Og til ditt "hint" om å lese det man svarer på: Du avslutter et langt inlegg som er helt uten avsnitt med å konkludere "dermed basta". Leste alt jeg..
Uansett kan kondismikker på gitaramper i livesammenheng være skikkelig tøft, selv om det ikke funker for alt og alle.
- kenneth vadset
- Active Member
- Kontakt:
Ah, skjønner... det tc systemet er fett, hvis det er det samme som deg jeg tenker på. genialt til styring av sløyfer osv, samt miks av mengden av effekt(dry/wet). Et tips kan være å kjøre en linje til din amp på scenen og feks 2 linjer med effekter rett i DI. Da er det en smal sak å balansere dette. Via disse linjene kan du jo da feks kjøre akkgitaren med din egen klang på... Dessuten MÅ ikke effekter settes av lydmannen, du får en svært god pekepinn på hvor landet ligger med å få disse returene i din egen lytt. Ta deg noen runder med ditt trådløse system ut i salen og hør på hvordan stashet ditt låter, gjerne i mono. Samtidig som du rådfører deg med en knottpøbel du stoler på. Det er jo ditt uttrykk som skal formidles av lydmannen. Og lydfolk finnes det svært mye ymse av som har sine egne svært kreative måter å gjøre ting på...
Om gitar med effekter er synonymt med grøtete er en annen diskusjon...
Om gitar med effekter er synonymt med grøtete er en annen diskusjon...