Navngivning av overganger
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
- Mads Størkersen
- Site Admin
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Navngivning av overganger
Sett at man har to overganger;
Den ene har jack-plugg i den ene enden og en XLR "hunn" i andre enden.
Den andre har jack-plugg i den ene enden og en XLR "hann" i andre enden.
Hva kaller man da disse?
Er det "jack til XLR" uavhengig av "kjønn" på XLR,
eller blir det "jack til XLR" på den med XLR hann og "XLR til jack" på den med XLR hunn?
Bare nysgjerrig på folks meninger.
Hva kaller man da disse?
eller blir det "jack til XLR" på den med XLR hann og "XLR til jack" på den med XLR hunn?
Mvh
Mads Størkersen
Lydforum Admin
Mads Størkersen
Lydforum Admin
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Re: Navngivning av overganger
her er det jo bare å bruke PPP regelen, Pinner Pekker i Programretningen.EQ-Dvergen skrev:Sett at man har to overganger;
Hva kaller man da disse?
Det vil si at jack til xlr han vil bli kalt jack-xlr.
Men hun xlr til jack vil bli kalt xlr-jack.
Noen andre meninger om dette?
-
- Pro Member
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
- Cyberjens
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Er heilt einig i resoneringa her, men for å ikkje lage for mykje kvalme så vel eg normalt å kalle det for jack-xlrhan eller jack-xlrhun. Det kan ein ikkje ta feil av. Eller kan ein det?
Jobber etter læresetninga: "Keep it stupid simple, stupid!"
mvh
-RUBEN-
Jobber etter læresetninga: "Keep it stupid simple, stupid!"
mvh
-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Hvis du skal følge signalgangen, hva kaller du da en xlr med han i begge ender?..
Hva er en xlr-kabel? Hvor mange forskjellige fargekoder på meter finnes i Norge , og hvilken av pluggene skal ha denne koden??(kan vi ikke bli enige om en standard?) Hvem var han jack som fant opp instrumentkabelen? Og til slutt.. Hvor mange av dere har loddet en "cannon"-plugg i sitt liv? (lurespørsmål)
Også ett til Stig-litt intern, men dog..: Hvilken ende av xlr-kabelen skal du slå knute på, og hvorfor har jeg rett? (jada gutter, jeg vet at dersom du bruker eltape, så sparer du plass i samlekassa. Men hvor søren var det jeg la fra meg den fordømte tapen igjen da?..)
Den som svarer på disse har for lite å gjøre... Eller tilbringer for mange timer alene på hotellrom eller i turnebuss eller på illeluktende utenlandske flyplasser eller osv....
Ha en god dag!!
J

Også ett til Stig-litt intern, men dog..: Hvilken ende av xlr-kabelen skal du slå knute på, og hvorfor har jeg rett? (jada gutter, jeg vet at dersom du bruker eltape, så sparer du plass i samlekassa. Men hvor søren var det jeg la fra meg den fordømte tapen igjen da?..)
Den som svarer på disse har for lite å gjøre... Eller tilbringer for mange timer alene på hotellrom eller i turnebuss eller på illeluktende utenlandske flyplasser eller osv....

Ha en god dag!!
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
Sjekk http://www.johnib.no
- Børre Leinebø
- Active Member
- Kontakt:
-
- Pro Member
- Kontakt:
- Mads Størkersen
- Site Admin
- Sted: OSLO
- Kontakt:
hann-hann XLR, en XLR kabel er en kabel med XLR-plugger ibegge ender, X-antall fargekoder, koden skal sitte i hann enden og nei vi kan ikke bli enige, Jack var en fattig bluesmusiker, fra fattige kår med en voldelig alkoholiker til far, du ser meg ut som en cannon-kabel du óg, knuta skal sitte i hann enden uansett hva Stig sier.
-Og tilslutt, Nei John Idar, jeg har ikke for lite å gjøre, jeg gjør jo til og med backline på fritida. Men jeg svarte bare på spørsmålene, du brukte tid på å finne på spørsmålene.
-Og tilslutt, Nei John Idar, jeg har ikke for lite å gjøre, jeg gjør jo til og med backline på fritida. Men jeg svarte bare på spørsmålene, du brukte tid på å finne på spørsmålene.
Mvh
Mads Størkersen
Lydforum Admin
Mads Størkersen
Lydforum Admin
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Knuten skal lages i XLR han enden, og nåde den som gjer feil!
Tape på kablene er homo.
Men borrelåsband/stropper på lange og kraftige lys, strøm, multi og høgtalarkabeler er å foretrekke.
Å kveile kabel der du kveiler rundt albogen er og streng forbudt, typisk musikar feil.
Hos oss kveiler vi ein rett, ein vrang, ein rett osv.
Tape på kablene er homo.
Men borrelåsband/stropper på lange og kraftige lys, strøm, multi og høgtalarkabeler er å foretrekke.
Å kveile kabel der du kveiler rundt albogen er og streng forbudt, typisk musikar feil.
Hos oss kveiler vi ein rett, ein vrang, ein rett osv.
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
-
- Pro Member
- Kontakt:
Ja!! der knuten kommer har det en tendens til å bli litt" tlf.krøll" vist du skjønner hva jeg mener..og da ser det ikke serlig pent ut! så da er det ok om denne "krøllete" enden av xlr kabelen går inn i en stagebox...
Så visuelle grunner altså..
Og en praktisk..når du knyter opp igjen knuten så sitter du da med han enden i hånden og så er det bare å plugge den i stagebox og dra den andre (hunn)enden til f.eks mikrofonen..
Synes jeg er fint hvertfall
Så visuelle grunner altså..
Og en praktisk..når du knyter opp igjen knuten så sitter du da med han enden i hånden og så er det bare å plugge den i stagebox og dra den andre (hunn)enden til f.eks mikrofonen..
Synes jeg er fint hvertfall

Lydforum Administrator/Pensjonist
- Trond
- Pro Member
- Sted: Sogndal
- Kontakt:
Enig med kenneth.
Når eg tar ein kabel, så løyser eg opp knuten, har da hann pluggen i handa og setter den i stageboksen, strekker så kabelen bort til mikken og legger resten av kveilen ved mik stativet.
Det er større sjanse for at du treng meir kabel der stativet står enn at stage boksen blir flyttet. Dessuten viss du har 20-30 linjer og all kabel som er til overs ligg ved stage boksen så har du garantert spagetti.
Men det er no min måte!
Når eg tar ein kabel, så løyser eg opp knuten, har da hann pluggen i handa og setter den i stageboksen, strekker så kabelen bort til mikken og legger resten av kveilen ved mik stativet.
Det er større sjanse for at du treng meir kabel der stativet står enn at stage boksen blir flyttet. Dessuten viss du har 20-30 linjer og all kabel som er til overs ligg ved stage boksen så har du garantert spagetti.
Men det er no min måte!
Trond Øyre - Øyre Lyd
Less is more
Less is more
- John Idar Bakke
- Pro Member
- Kontakt:
Zaker gutter! Stolt av dere!!! Keep up the good work, og kom med flere erfaringer her!! Det er vel også kult å dele med andre..?
J
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)
-
- Pro Member Silver
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Sub multier er tingen om du skal unngå spaggeti , prøver å bruke mest mulig av det på jobber.Trond skrev:Enig med kenneth.
Men det er no min måte!
-
- Pro Member
- Kontakt: