Hei !
Jeg bruker MAY-systemet med stort hell.
Sjekk ut http://www.maymicseurope.com . Slipper stativer, overlytting, skjære hull i frontskinnet på basstromma, opprigg, med mer.
Masse trøkk og attack.
Dette er innebygde mikker og lages i california, i samarbeid med de store produsentene. MAY har nå fått europadistribusjon... Perfekt til pop/rock og hvis man er ute etter litt trøkk !
Hei forresten Superted
Jeg kan anbefale MAY systemet. Har brukt det i lengere tid i basstromma til Gåte. Perfekt fordi han har helt frontskinn.
Med Briskeby bruker vi MAY systemet på alle trommene, bortsett fra skarp over. Skal komme tilbake litt senere med mer detaljer.
Her er en liste over det jeg bruker som trommemikrofoner i dag:
Kick: D4, E 602
Snare: SM/B 57, D3
Hihat: MD 211U
Floor: D3, D2, B 56, E 604
Rack: D2, B 56, E 604
Overhead: C 1000S, C 535 EB, Yoga EM 920
Det var ikke mye mas å få plasert MAY systemet nei.. av med tromme skinnet, montere i skruehull som allerede er der. På med XLR kontakten i lufte hullet, og en liten justering, stramming..vips så er systemet klart.
Jeg plaserte B52 micen i basstromma ca. i midten og mot der klubba treffer. Låter rett og slett herlig!
Min favoritt mic til basstromme er og blir Shure B52. Synes 91 har for sær egen lyd, låter nesten likt i alle basstrommer. B52 er en mer allround basstromme mic, som er enkel å få til det du er ute etter....
Når det gjelder MAYsystemet bruker jeg sennheiser 604 i 10 12 ", og beta52 i gulvtammene ( 14 og 16 floor) Det råkker...
Har en 22x18 med 52 inni og helt frontskinn dempet med filtstrips på innsiden av begge skinn. Dette gir en helt optimal bunn spør du meg. Plasseringa i tammer kommer litt an hva man er ute etter av lyd. Jo mer mot midten man peker mikken, jo tørrere blir lyden. Mer overtoner i "utkanten"... I basstromma plassere jeg mikken som om jeg hadde hull, ca kl. 4 hvis man ser skinnet som en klokke...
montering er veldig fort gjort. Enklere enn du tror.
audix d6..tror jeg.. er kjempefin på kick.. etterhvert mange som bruker den..ellers så er også sm 91 fin.
Beta 57 på skarp
wm 44 milab-hi hat
sennheiser 504 er fete på tammer evt. shure sm 98
wm 44 på o.h
detta bruker å funke.. selv om det er rimelig standard da...men visst man har mulighet så prøv d6 audix på fottromma
Jeg vet mange skriver det, men denne Milab wm44 mikrofonen heter faktisk VM44. Altså med enkel V, ikke denne dobble W.
Så, da vet dere det. Jeg har rett og må skytes!
-Stig
hepp!!!! liker disse octava...ettelleranna.... låter flott og smooth på symbal ting... varme og luft uten å bli for fremtredende?! sommernorhge er digg!!!
etter å ha prøvd det MAY(hem )systemet, fikk jeg nedtur etter å ha flytte micene inn i bøttene (604 og 52)og måtte faktisk jobbe mye eq for å få dette til å låte naturlig og ikke plastikk-trigger eller er det bare inne i vannhodet mitt?
hilsen NSLF
Jeg har et kick på MKH40 for tiden. Dette er fantastiske mikke. Bruker disse på cymbaler og gitar. De tåler mye juling og de låter riktig. I tillegg er de lette og tåler en tur rett i bakken.
Fikk testa dem i studio på diverse instrumenter bla trekkspill. Etter min mening danka de ut shoeps mikkene som studioet hadde. (slike NRK har 1 million av).
Ellers kan jeg anbefale senheisser 609 på gitar. Det er masse trøkk i bånn og låter vennlig med tanke på at det er en fender Twin på 11 som spiller.
Det som er viktig med MAY-systemet er at trommene er stemt. Låter tromma ping, og mikken sitter inni tromma, rett under stikke-attacket, blir det jo ping X ping opp i mente... Det kommer en "annen" lyd inn i mikken, for det låter jo selvfølgelig annerledes inni tromma enn utenfor, hvilket gjør at man nok må ratte litt annerledes. Kan være litt uvant, men er så behagelig for meg som trommmis å slippe se en eneste kabel eller mik... Syns nå jeg da...