Mac til NISS student

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
supreme
Newbie

Mac til NISS student

Legg inn av supreme »

skal begynne på NISS lydteknikker utdanning til høsten og har lyst på en data til jeg begynner.
veit at de for det meste bare bruker mac i lydsammenheng og derfor faller dette som en selfølgelighet.

er ibooken til 11 000kr god nok til å kjøre store programmer som pro tools, ect. eller må jeg høyere opp i prisklasse? på powerbookene?
supreme
Newbie

Legg inn av supreme »

nå har det hvert over 40 stk innom. ingen som har noen formening?
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Mac til NISS student

Legg inn av Frode Trondahl »

supreme skrev:skal begynne på NISS lydteknikker utdanning til høsten og har lyst på en data til jeg begynner.
veit at de for det meste bare bruker mac i lydsammenheng og derfor faller dette som en selfølgelighet.

er ibooken til 11 000kr god nok til å kjøre store programmer som pro tools, ect. eller må jeg høyere opp i prisklasse? på powerbookene?
Skal du bruke den til Pro tools LE. Som er det som funker på lap top. Da bør du gå for powerbooken.

Grunnen til dette er at man i LE versjonen til Pro tools bruker RTAS pluggins.
Disse bruker Cpu krafta i maskinen. Man bør derfor ha en kraftigst mulig maskin, om man skal bruke mye pluggins. Noe man ofte gjør.

I TDM systemet til pro tools, bruker man TDM plugginer. Som bruker dsp krafta i HDcore kortene til Pro tools.

Men som student, får du faktisk endel rabbatt hos Appel. Niss har også bra rabbatter hos Appel. Man kan eventuelt kjøpe Macen gjennom Niss.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
supreme
Newbie

Legg inn av supreme »

hvilken powerbook da? holder det med 12". for de er jo helt jæveli dyre. og på det lånet holder det jo ikke til så sinnsykt dyr pc. hehe

og hvor mye rabbat får man på niss tro du?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Jeg tipper at du kan få et sted mellom 15 og 20%.

Men det er bare å forhøre seg, når du starter på Niss.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Espen
Newbie
Sted: Oslo

Legg inn av Espen »

Det er strengt tatt ikke noe must å kjøre Mac. Begynner selv på andre året på lydteknikerutdanningen på NISS til høsten, og jeg har kjørt vanlig PC hele veien, og mange av mine medstudenter gjør det samme. Pro Tools LE kjører aldeles utmerket på PC'er i min erfaring, og det er ikke noe problem å utveksle filene mellom plattformene. Det eneste som kan være problematisk er filene fra Final Cut Pro, som er et Mac-only videoredigeringsprogram som skolen benytter.

Ellers er det heller sjelden jeg har brukt egen datamaskin i skolesammenheng til annet enn å skrive oppgaver og å finne relevant materiale på internett. Skolen har det utstyret som trengs, og det er mer eller mindre fritt tilgjengelig for studentene.

Er du vant med Mac, kjøper du en Mac. Er du vant med PC, kjøper du en PC. Skal du bruke den til Pro Tools LE, er minne og prosessor alfa og omega.
Lydfokus
Newbie
Sted: Modum
Kontakt:

Legg inn av Lydfokus »

Jeg kjører ProTools LE (digi 002 rack) på en 12" PowerBook 1.25 ... Funker helt konge... Bør jo putte på litt ekstra med ram. For å få utbytte av programmet lønner det seg å investere i en ekstern skjerm... 12" blir litt lite å jobbe på, men perfekt å drasse rundt på... Ikke hør på alle disse PeeeeCeeee menneskene ! MAC 4 EVER !! :D
Mvh
Lydfokus
v/ Bård Åmotsbakken
- Se nu ble det fart i gramofonen!
Kenneth Jensen
Pro Member
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

PC vs MAC er en evig (latterlig) diskusjon... hehe.. Om du vil ha det enkelt og lite spennende :wink: så kjøper du mac.. om du liker å pusle med datamaskinen din og ønsker å ha kontoll over filbehandling o.l. så kjøper du PC!!!!;)

:twisted:
Sist redigert av Kenneth Jensen den 18 aug 2005, 18:21, redigert 1 gang totalt.
Lydforum Administrator/Pensjonist
supreme
Newbie

Legg inn av supreme »

her vel egentlig bestemt meg for mac. digger designet og oppsettet så jæveli. sitti og sikla på en mac nå i flere år.

hører nok litt på skolen når jeg begynner der.
men takk for mange gode svar :D
Espen
Newbie
Sted: Oslo

Legg inn av Espen »

Liker du Mac, så kjører du Mac - så enkelt er det. Men en del av de gamle Mac-mytene er det ikke lenger hold i i denne sammenhengen.

Som sagt, det er langt i fra noe must å ha Mac når du studerer ved NISS, og langt ifra noe must når du en gang skal begynne å jobbe i bransjen. Det hele bunner ut i smak og behag, som nevnt tidligere. Det kan dog være knotete å jobbe i Pro Tools på en skjerm med lavere oppløsning enn 1280 x 1024.
Svar