Hjelp min mann å velge!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Hjelp min mann å velge!

Legg inn av lydonen »

Hei,
En gruppe musikanter skal kjøpe anlegg og trenger noen kvalifiserte uttalelser før kjøp.

Alternativ A er Behringer digital mikser, 2 Peavey Hisys 218 subber, 4 JBL Marquis 115 topper, Peavey og QSC amping, alt er brukt.

Alternativ B er Midas Venice 240, 2 x TC M300 FX, 1 x 231 DBX EQ, 4 Yamaha Club 118 subber, 4 Yamaha Club 115 topper, 2 Yamaha P7000 2 x 700w amper. alt utenom mikser er nytt.

Alternativ A blir 15-20% dyrere, hva veier for og imot? Gi råd!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Jeg ville valgt alternativ B. Grunnen til det er at Peavey og Behringer ikke er av ypperste kvalitet akurat. Er STOOOOOR forskjell på Midas og Behringer f.eks
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har 2 Yamaha Club series 115 IV selv, helt ok høyttalere. Litt vanskellig med 2 topper på hver side siden de sprer 90x40, gir det for lite lydtrykk med 1 topp så finn noen som gir mer, eller har mindre spredning. Mener å huske at 118-subbene er litt slappe, 215-subben er ihvertfall en killer.


PS: 112 har litt bedre oppløsning, men spiller litt lavere enn 115.
ET
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 06 sep 2004, 17:47
Sted: Aust-Agder

Legg inn av ET »

Jeg kan bare uttale meg om mikserdelen. Digital-mikseren til behringer (de har bare en?!?) låter veldig kaldt. Dessuten har den en fryktelig dårlig klang (som i alle digitalmiksere). Ellers funker både kompressor og annet dynamisk på mikseren overraskende bra i forhold til behringers analoge duppedingser.

Hvis du ikke trenger noen dynamiske prosessorer ville jeg klart gått for alt. B når det gjelder mikserdelen. Både venice, dbx eq'en og klangene funker veldig greit. Venice har en helt annen lyd enn behringer DDX.

Så var det det med den praktiske delen med størrelse og presets og sånn da......

e
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

ET skrev:Jeg kan bare uttale meg om mikserdelen. Digital-mikseren til behringer (de har bare en?!?) låter veldig kaldt. Dessuten har den en fryktelig dårlig klang (som i alle digitalmiksere). Ellers funker både kompressor og annet dynamisk på mikseren overraskende bra i forhold til behringers analoge duppedingser.

Hvis du ikke trenger noen dynamiske prosessorer ville jeg klart gått for alt. B når det gjelder mikserdelen. Både venice, dbx eq'en og klangene funker veldig greit. Venice har en helt annen lyd enn behringer DDX.

Så var det det med den praktiske delen med størrelse og presets og sånn da......

e
Det er da ikke alle digital miksere som har dårlig klang.

Kan jo minne deg på at. Til Yamaha 02 R får man Tc m2000 klang kort som kan bygges inn i bordet.
Mandal

Legg inn av Mandal »

Kan ikke noen her på Lydforum hoste opp et alternativ C ??

:roll:
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

ET skrev:...Dessuten har den en fryktelig dårlig klang (som i alle digitalmiksere)...
e
Jeg har Yamaha SPX-2000 i min 01v96, og den kan vel ikke akkurat kalles dårlig...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Hadde uten tvil valgt alternativ B!!!

Bra mikser, Midas

2 Heilt greie klang maskiner.

Heilt ok eq, som kan brukes på monitoring seinare.

Pa systemet er samme type, jalla med peavy subber og jbl topper!

Lik amping både på topp og subb.

10-15 % billigare, kan jo kjøpe 4 behringer gater og 4 behringer compressorer for pengene som ein sparer, kanskje litt meir og!!

Dette var enkelt, fleire spm?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar