teater/lyd

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
axys
Newbie
Sted: aust agder

teater/lyd

Legg inn av axys »

Hallo!

Er ny på forumet her , og vil starte med eit spørsmål i forbindelse med eit Axys arena 2 anlegg som er montert i ein teatersal som eg har lyd og lystekn. ansvar for.
Kan det ha noe for seg
å kople inn ein høyttalerprossessor i dette anlegget?
Salen blir for det meste brukt til amatør revy/band m.m
ein gong i blant også "proffe " artister.
Men av erfaring er dette anlegget veldig lett å få god lyd i med "proffer "på scena. bla. Queen Bees i våres.
Men " amatører" er verre , derfor dette spørsmålet.
axys
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Til vilket formål tenker du å bruke prossesoren til?

Husk at alle de aktive kassene til Axys har egen prossesering internt i kassa?
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Hei.
Ja, jeg tror ikke en prosessor á la Driverack er tingen, men i de tuilfeller du beskriver vil kanskje en Dynamisk EQ være tingen.
F.eks BSS-DPR901I
En dynamisk kompressor er vel mye av det samme, TC Triple-C er et rimeligere alternativ som kanskje kan skaffes brukt.
Selv har vi dynamisk EQ på alle 8 kanalene på Eq-stationen vår, ganske så kult.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
axys
Newbie
Sted: aust agder

Legg inn av axys »

Takk så langt
Er klar over at axys`en er prossessorstyrt , men eg tenkte kansje muligheitene for justeringer var storre med ein prossessor/ dyn. eq
Har i dag ein yamaha Q2031 fast kopla på master ut (ikkje insert).
Kanskje eit eller anna digitalt som har lagringsmuligheter for forskjellige settinger er eit alternativ. Har ein 2 kanals kompr. som er kopla på grupper , kanskje eg skulle prøve med denne på master?
axys
ET
Newbie
Sted: Aust-Agder

Legg inn av ET »

Har ein 2 kanals kompr. som er kopla på grupper , kanskje eg skulle prøve med denne på master?
Ettbånds kompressor på master bør brukes med ytterst stor forsiktighet. Komprimering er i utgangspunktet destruktivt med tanke på riktig og dynamisk lydgjengivelse. Hvis du vil komprimere master er kanskje Triple-C som lydonen nevnte et bedre alternativ. Den koster lite brukt(hvis du får tak i), og skal visstnok være en nedgradert Finalizer, som er en meget anerkjent prosessor. Den komprimerer i tre bånd og bevarer dermed lydbildet på en helt annen måte.

Ellers så har jeg fint lite å stille med. Måtte bare advare litt.
Atle Aamodt
Active Member

Re: teater/lyd

Legg inn av Atle Aamodt »

axys skrev:Hallo!

Er ny på forumet her , og vil starte med eit spørsmål i forbindelse med eit Axys arena 2 anlegg som er montert i ein teatersal som eg har lyd og lystekn. ansvar for.
Kan det ha noe for seg
å kople inn ein høyttalerprossessor i dette anlegget?
Salen blir for det meste brukt til amatør revy/band m.m
ein gong i blant også "proffe " artister.
Men av erfaring er dette anlegget veldig lett å få god lyd i med "proffer "på scena. bla. Queen Bees i våres.
Men " amatører" er verre , derfor dette spørsmålet.
White Instruments Paramedic kan du fra tid til annen finne på http://www.ebay.com. 2 inn/2ut finner du trolig for et par tusenlapper. Du styrer fra PC og legger inn de filtere du måtte ønske, helt ned til 1/70 oct notch. Perfekt for de sjeldene men eksisterende problematiske situasjoner man kan komme opp i. Det er også flott å kunne tidskorrigere høyttalersystemet til å komme likt i tid som de sterkeste kiledene på scenen. Paramedic er en 48KHz maskin, men låter meget godt. Da du kun skal behandle et stereosignal burde ikke 48KHz by på noe hørbart problem.
Atle Aamodt
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Skjønte ikkje heilt spørsmålet!

Du vil koble inn ein prosessor på eit system som låter dårlig på dårlige band, og bra på bra band?

Samtidig som du seier at det er lett å få god lyd?

Du er vel klar over at shit in er shit out!

Trur ikkje du skal bruke så mykje tid på å ratte master eq, viss paen allerede låter bra, heller jobbe litt meir med artistane å få dei til å låte bedre!

- Stemme litt trommer!
- Mikrofonteknikk
- Skru litt på Gitar amp.
- osv osv.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar