jeg har lagt merke til at noen mikker kabinettet med to mikrofoner...
dette har jeg sett både på john dee og rockefeller, men har aldri sett noe slikt her i trondheim. kan noen forklare hensikt, og eventuelle fordeler med å mikke på denne måten? syns du spørsmålet var teit, driter du i å svare.
gitaramp
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
- Cyberjens
- Active Member
- Sted: Kristiansand
- Kontakt:
Dersom kabinettet spiller i stereo, må man ha to mikker for å få med begge sidene. Det sier nesten seg sjølv. Sjølv bruker eg nesten alltid to mikker på kabinetter som spiller i mono også, og det er vel det du eigenlig spør om, er det ikkje?
Grunnen til det er at eg vil få feitere lyd, rett og slett. Bruker to ulike mikrofoner som låter tilsvarende ulikt og blander lyden av disse omlag 50
/50. Vanligvis bruker eg ein shure sm57 og ein neumann km184, men man kan bruke andre varianter avhengig av kva man har tilgjengelig.
Den dynamiske mikrofonen bruker eg til å hente ut høg og fyldig gitarlyd. Legger gjerne på litt bass/lavmellomtone (250 Hz) og trekker den irriterende vrenglyden (2,5 kHz). Kondensatormikrofonen derimot, bruker eg for å få fram kva gitaristen eigentlig spiller. Då trekker eg vekk alt eg kan av gromsete frekvenser og kjører så flat som mulig i høgmellomtone/diskant område. Kombinasjonen gjer at eg får ein meir "in-your-face" gitarlyd enn det eg normalt får med bare ein mikrofon.
Mikrofonplasseringa er også veldig viktig. Du må prøve deg fram på ulike kabinetter, med ulike mikker og finne noko du liker. Alt det snakk om smak og behag (også bruk av to mikrofoner). Sjølv tar eg utgangspunkt i ein on-axis plassering midt i kabinettelementets radius. Har sett mangeandre varianter, og mykje som låter kult.
Anbefaler også å prøve Sennheiser 421/409/609 på gitar. Gjerne i kombinasjon men andre mikrofoner.
NB: husk å sjekke at signala er i riktig fase når du har to mikrofoner på samme "instrument".
-RUBEN-
Grunnen til det er at eg vil få feitere lyd, rett og slett. Bruker to ulike mikrofoner som låter tilsvarende ulikt og blander lyden av disse omlag 50
/50. Vanligvis bruker eg ein shure sm57 og ein neumann km184, men man kan bruke andre varianter avhengig av kva man har tilgjengelig.
Den dynamiske mikrofonen bruker eg til å hente ut høg og fyldig gitarlyd. Legger gjerne på litt bass/lavmellomtone (250 Hz) og trekker den irriterende vrenglyden (2,5 kHz). Kondensatormikrofonen derimot, bruker eg for å få fram kva gitaristen eigentlig spiller. Då trekker eg vekk alt eg kan av gromsete frekvenser og kjører så flat som mulig i høgmellomtone/diskant område. Kombinasjonen gjer at eg får ein meir "in-your-face" gitarlyd enn det eg normalt får med bare ein mikrofon.
Mikrofonplasseringa er også veldig viktig. Du må prøve deg fram på ulike kabinetter, med ulike mikker og finne noko du liker. Alt det snakk om smak og behag (også bruk av to mikrofoner). Sjølv tar eg utgangspunkt i ein on-axis plassering midt i kabinettelementets radius. Har sett mangeandre varianter, og mykje som låter kult.
Anbefaler også å prøve Sennheiser 421/409/609 på gitar. Gjerne i kombinasjon men andre mikrofoner.
NB: husk å sjekke at signala er i riktig fase når du har to mikrofoner på samme "instrument".
-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
-
- Active Member
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
- Mads Størkersen
- Site Admin
- Sted: OSLO
- Kontakt:
- Joachim
- Pro Member Gold
- Sted: Øya
-
- Active Member
Re: gitaramp
Det kan være flere grunner til å benytte flere mikrofoner på f.eks en gitarforsterker. En grunn kan være at man ikke føler seg sikker på hva slags karakteristikk man får eller er på jakt etter og av den grunn setter opp f.eks en SM57 eller MD421 (booster ganske mye fra høy mid opp til 10KHz) og samtidig setter opp en flat kondensatormikrofon.sarath skrev:jeg har lagt merke til at noen mikker kabinettet med to mikrofoner...
dette har jeg sett både på john dee og rockefeller, men har aldri sett noe slikt her i trondheim. kan noen forklare hensikt, og eventuelle fordeler med å mikke på denne måten? syns du spørsmålet var teit, driter du i å svare.
En annen grunn kan være at kabinettet har f.eks 2x12" + 2x10" (f. eks et BadCat kabinett). Man kan ønske å hente karakteren fra både 10" og 12". Jeg spillte inn en plate i vinter hvor jeg brukte 2 stk CAD E100 på, 1 på 10" og 1 på 12". Lars Haavard Haugen er rimelig pirkete mht gitarlyd og vi prøve utrolig mange ulike mikrofonkonfigurasjoner, men endte opp på denne.
En tredje grunn til å bruke to mikrofoner på en kilde kan ha en noe mer intrikat teknisk grunn. Sett at man hater å bruke EQ. Sett at man ønsker å løse problemer/utfordringer så nær kilden som mulig. Sett av du vil fjerne noe mid-bass fra en basstromme. Med kjennskap til ulike mikrofoner sine fasesignaturer og frekvensrespons kan man f.eks velge en flat mikrofon og blande inn med en mikrofon som som ligger xgrader ute fasemessig i det område man ønsker en kansellering. Har selv gjort dette på den nevnte plateinnspillingen. Et stk CAD E100 pluss et stk CAD KMB 412, polaritetsreverserte den en mikrofonen og blandet ca 50/50. Dette fungerte som en nydelig akustisk EQ. Begge mikrofonene låt flott hver for seg, men det ble ekstra flott med denne løsningen.
Mye kan oppnås med prøving og feiling, men det er kanskje grunn til å advare mot å sette mikrofoner opp på forskjellige avstander og blande dem tilnærmet likt. Med mindre man ønsker ekstreme tilfeller av kamfiltere. Et meget effektiv triks for å blande inn avstandsmikrofoner, er å flytte dem frem i tid (normal kun mulig etter opptak). Synkroniserte avstandmikrofoner er sykt mye tøffere enn "normal bruk" av rom mikrofoner spør du meg.
Har også gode erfaringer med å sette opp 2 og 3 mikrofoner på gitaramp, ikke for å blande dem, men for å bytte karakteristikker fra låt til låt.
Forresten så fungerer Omni meget bra på type fuzz/distortion/suzz/buzz eller hva i svarte h... det nå egentlig kalles. Og hvorfor fungerer en omni godt nære en høyttaler ? Joe fordi en omni ikke har nærtaleeffekt som en kardioide. Hvorfor låter en omni mer naturlig på trommer enn en kardioide ? Jo på grunn av manglede nærtaleeffekt. Sånn er det med den saken

atle
Sist redigert av Atle Aamodt den 27 jul 2004, 00:41, redigert 2 ganger totalt.
-
- Newbie
- Sted: Modum
- Kontakt: