Det sies at en av amatørfeilene som gjøres i studio og mix er for mye bass.
Hmmm .... kan bekrefte at dette stemmer......amatør som jeg er.
Innspillingene høres greie ut i mixen, men det ferdige resultatet viser likevel at bassgitaren blir for "ullen" i de dype frekvensene.
Noen som kan gi tips om hvilke frekvenser en bør trekke ned på bassgitaren under mixing ? Kanskje noen gode tips om bass generellt i studio ?
Mye kompressor. TC dBMAX, Triple C, Waves C4, Urei LA-22 og UAD 1176 har vært testa og brukt med hell til slikt. Start med flat eq, sett ratio til 7:1, attack og release til auto, still threshold til gr-meteret viser -7dB, åpne stripa og hør hva som skjer. Deretter juster etter smak. Ofte mer å hente på bruke flerbåndskompresjon på bassen en du klarer å få til med kun eq.
Kan være lurt å bruke high-pass filter også, ta bort de dypeste frekvensene. Det kan hjelpe på definisjonen, og det kan forhindre krasj mellom basstromme og bassgitar. Relativt mye kompresjon er nevnt, og ofte ender jeg opp med å kutte litt rundt 200hz. Hvis du har problemer med akustikken i lytterommet, eller med monitorene, så kan det være nyttig å bruke et godt headsett til å sjekke bassen med.
Uansett hva du måtte forsøke av "triks" kommer du ikke unna det smertefulle faktum at "rotet" monitorer i ubehandlede rom, svært ofte gir stygge peaks og dips i lytteposisjon. Det er et poeng å ha en lytteposisjon/lytting som er så nøytral som mulig fra i allefall fra 30Hz og opp til noen hundre Hz. Videre bør man "vende" seg til en slik monitorsituasjon hvor man har "full kontroll helt ned". Det kan også være til hjelp å benytte en 1/12oct eller 1/24oct spektrumanalysator på mixbus.
Det du beskriver høres ut som et standard scenarie hvor man kun lytter på små monitorer, uten å tenke over at man faktisk mangler full kontroll i nederste (kanskje til og med de to nederste) oktaven(e). Det er heller ikke gitt at resulatetet blir fryktelig mye bedre om du legger til en SUB. En Sub "ute av kontroll" kan være vel så grusomt som å ikke ha en.
Dynamisk eq er ofte fint å bruke for å få kontroll på bassen.
En kompressor med sidechain fra kick er også et bra triks for å få det ryddigere i bånn. Da slipper bass og kick å krangle så mye om plassen.
Ellers er det et triks å legge til i bassen det du har tatt bort fra kick og omvendt, men det er ikke noe jeg er spesielt glad i. Men sikkert verdt et forsøk hvis du sliter.
Helge A. Bentsen skrev:Mye kompressor. TC dBMAX, Triple C, Waves C4, Urei LA-22 og UAD 1176 har vært testa og brukt med hell til slikt.
Amatører har sjelden tilgang på nevnte produkter, muligens med unntak av software tingene. Fine produkter, bevares, men kanskje litt 'out of league' og litt for 'discontiuned' for en nybegynner? hehe
Men prinsippene er jo likefullt reelle, uansett hvilken kompressor man velger.
Hadde en jobb live, som jeg slet med ullen bass. Prøvde alle triksa jeg har lært oppgjennom årene, men ingenting funka. Trodde det var noe feil med kabler, eller noe i digitalmikseren som føkka opp. Så spurte jeg når han hadde bytta strenger sist....... Etter litt tenking viste det seg at dem var over 5 år gammel. DET funker dårlig. Så nye strenger er et must.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Ullen bass: Tja, kan være
- Ullen preamp
- Ullen monitor (rimelige bassrefleksmonitorer har ikke så god definisjon i bassen som litt dyrere lukkede)
- Ullen akustikk
Tips: Kjøp et par gode hodetelefoner, så kan du sjekke bassen mye bedre.